Test | Schwalbe G-One Ultrabite: winterkost

Door Jan Van Herck -

  • Techniek

Test | Schwalbe G-One Ultrabite: winterkost

Wat zijn de ingrediënten van een echte, oeroude winterkost? Een stevige maaltijd, met seizoensgebonden ingrediënten en flink wat body. Je moet tenslotte ergens tegen kunnen. Ook de Schwalbe G-One Ultrabite kan ergens tegen, heeft flink wat body en is seizoensgebonden inzetbaar. Wij verorberden deze band tijdens de guurste maanden van het jaar en serveren je onze inzichten door middel van enkele traditionele wintergerechten.

Zuurkool met spek

De ondergrond tijdens de winter in de meeste regio’s in Vlaanderen en Nederland: een speklaag. Dat betekent schuiven en glibberen, 0% grip en 100% kans op een valpartij. En dat kan je missen zoals zwart aangebrand spek of azijnachtige zuurkool. Maar juist voor die speklaag is de G-One Ultrabite op de markt gebracht. Als de winterversie van het gravel-vierluik van Schwalbe (in oplopende profiel-volgorde): de G-One Speed, de G-One Allround, de G-One Bite en last but not least de G-One Ultrabite.

Bij de bereiding van zuurkool met spek wordt er vaak gekozen voor een dik stuk spek en ook bij de Ultrabite is dat zo. Voor de 650b wielmaat is er enkel een lap van 50 millimeter breed verkrijgbaar. Voor gravelbikers met 700c-wielen (28 inch) is er wel de keuze tussen 40-45-50 millimeter wat de bandbreedte betreft. Op zich valt het beperkte aanbod wat breedtes betreft zeker te begrijpen. Een winterband is een nicheproduct en daar hoeft de keuze niet eindeloos te zijn. Een bredere band biedt tijdens offroadpassages bovendien tonnen rijplezier en je krijgt er veel comfort voor in de plaats. Dat laatste weet ondergetekende wel te smaken …

Pompoensoep met croutons

Winterbanden hebben veel profiel en dat is bij de Ultrabite niet anders. Als je goed naar de band kijkt, zie je zelfs dat de noppen niet alleen staan maar per twee met elkaar verbonden zijn. Cassette-noppen noemt Schwalbe dat en je vindt ze vooral op het loopvlak van de band terug. Helemaal aan de zijkant van de band wordt er met een nog dikker profiel gewerkt. Vergelijk het met twee croutons die aan elkaar geplakt zitten aan de rand van je bord soep.

De aanwezigheid van die robuuste noppen op de zijkant van de band, word je van bij de eerste aanzet gewaar. De band wil zich met zijn buitenste stekels vastklemmen aan de ondergrond. Daardoor kan je met voldoende grip over gravel- en boswegen scheuren. Daarnaast ervaar je ook tijdens steilere hellingen dat je met de achterband voldoende tractie met de ondergrond kan blijven behouden en dus kan blijven rijden. Volgens Schwalbe komt dat door gebruik te maken van hun Addix Speedgrip-rubbermengsel. En dat is maar goed ook, want wanneer je tijdens een beklimming ook nog eens begint door te slippen, is het vet van de soep.

Ook over smallere bospaden en iets technischere trails gedraagt de band zich goed. Vooral de eerder beschreven noppen aan de zijkant van de band blijken hier het verschil te maken ten opzichte van banden met minder profiel. Je voelt je, gegeven de winterse omstandigheden, comfortabel en zeker genoeg tijdens het insturen van de bocht. Enkel wanneer je snel van links naar rechts moet bewegen, zit er wat vertraging op. Dat inzicht ligt trouwens geheel in de verwachtingen van een winterband. Meer profiel staat de wendbaarheid van de band een beetje in de weg. Nu goed: je verwacht van pompoensoep met croutons ook niet dat het aanvoelt als een zomers slaatje …

Spruitjes met gratin en geitenkaas

Dit gerecht komt aan en ook het gewicht van de Ultrabite doet dat vermoeden: 653 gram (650b, 50 millimeter) is niet niks en naar ons aanvoelen is dat eerder zwaar wat gewicht betreft. Deze band valt bijgevolg niet in de smaak bij gravelrijders die ook tijdens de wintermaanden op hun gewicht letten. Wat ondergetekende betreft, weegt het nadeel van het “hogere” gewicht niet op tegen de offroad-grip die je ervoor in de plaats krijgt. Het ideale seizoen om KOM’s op Strava aan te vallen, is toch nog veraf …

Het tweede nadeel van deze band is de rolweerstand over hardere gravel- of asfaltwegen. Op dat moment voel je echt wel dat je met veel profiel aan het rondrijden bent. Maar als je kijkt naar het speelveld van de band (offroad en winterse omstandigheden), hoeft dat opnieuw niet te verbazen. Net zoals er niemand van opkijkt dat de meeste mensen spruitjes niet lekker vinden.

Stoemp/puree met pastinaak

In stoemp, puree is een correcter woord, kan je werkelijk alles draaien. Zeer veel groenten zijn te verwerken in puree en ook deze Ultrabite biedt verschillende combinatiemogelijkheden met andere banden. Voor bikers die veel zijdelingse houvast willen tijdens het insturen van bochten of het bedwingen van technischere passages, is een G-One Ultrabite als voorband een keuze die te verdedigen valt. Wanneer je achteraan voor een G-One Bite zou kiezen, ondervang je als het ware de negatieve kantjes van het gewicht en de rolweerstand. Schwalbe geeft dat zelf ook aan en adviseert de Ultrabite nadrukkelijk als voorband gecombineerd met een ander profiel achteraan. Zo’n setup kan dan ook van dienst zijn tijdens het voor- en najaar.

Ondergetekende is minder fan van het mixen van profielen op een gravelbike. Want tijdens de échte winterprikken biedt een G-One Ultrabite als achterband met zijn bijhorende zijdelingse grip en tractie toch wel een belangrijke meerwaarde. De band is trouwens zeer duurzaam én lekbestendig, waardoor je hem voor meerdere jaren als winterband kan gebruiken. TLE oftewel TubeLess Easy noemt men dat bij Schwalbe. Belangrijk om mee te geven is dat de zijwanden van de band verstevigd werden (MicroSkin of SnakeSkin afhankelijk van de bandbreedte) om nog meer bescherming tegen lekrijden te bieden.

Tot op heden zijn we – met nochtans om en bij de 1000 kilometer op de gravel-teller (met deze band) – geen enkele keer lekgereden. Die Ultrabite heeft uiteraard zijn prijs, namelijk net geen 60 euro. Maar mits slim gebruik kan je er veel plezier aan beleven. In het voor- en najaar is de G-One Bite (eerder als test verschenen) trouwens een veel betere optie. Om opnieuw naar de keuken te verwijzen: als er te veel verschillende ingrediënten in de puree zitten, is het gerecht niet meer lekker.

Verdict

De Schwalbe G-One Ultrabite is naar ons aanvoelen een gravelband voor het winterseizoen. Hij biedt relatief veel grip op modderige offroadwegen, geeft veel tractie en resulteert in comfortabel rijgedrag. Op de hardere grindstroken en op asfaltwegen voelt het stroever aan en word je de rolweerstand gewaar. Kort gezegd: Schwalbe zet hier winterkost op het menu. En dat smaakt altijd beter wanneer het geserveerd wordt tijdens de juiste periode van het jaar …

Meer info via www.schwalbe.com/nl/gravel

Schwalbe G-One Ultrabite

€ 59,90

653 g

  • Grip en rijgedrag tijdens winterse omstandigheden
  • Gewicht eerder aan de zwaardere kant
  • Rolweerstand bij hardere gravelstroken

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

DoorJan Van Herck