Dossier | Band(en)werk: 7 allround gravelbanden op de testbank - Zipp Tangente Course G40

Door Jan Van Herck -

  • Techniek

Dossier | Band(en)werk: 7 allround gravelbanden op de testbank - Zipp Tangente Course G40

Test | Zipp Tangente Course G40

De merknaam Zipp doet bij de meeste gravelbikers een belletje rinkelen als het gaat over high-end wielen en onderdelen. Het zogenaamde 303 Firecrest-model met hoge velgen is een iconische wielset. Maar het merk brengt veel meer op de markt zoals stuurpennen, sturen en gravelbanden. Wij ontdekken hier de Tangente Course G40.

Eerste aanblik en montage

De eerste aanblik van de band doet meteen vermoeden waarvoor hij geschikt is. Je vindt er veel profiel op terug, uitgesmeerd op de zijkant en op het loopvlak van de band. Daar waar andere merken steevast voor één vorm kiezen (ronde noppen of een V-vormig profiel), krijg je op deze band van alles wat te zien. Een V-vormig profiel op het loopvlak en eerder ruwe noppen op de zijflank van de band.

Het monteren verloopt supervlot: in geen tijd popt de band op de velg en tubeless maken is kinderspel. Bijkomend valt er visueel op dat deze Tangente Course en de Pirelli Cinturato dezelfde sidewall constructie hebben. Zowel de uitvoering als de kleur als de dikte van afwerking van de band lijken dezelfde. Dit ligt aan het feit dat beide banden uit de Hutchinson-fabriek rollen.

Specificaties van de band

G40 wil zeggen dat deze band in een 700c uitvoering komt met een breedte van 40 millimeter en voor gravel geschikt is. Bijkomend heeft men voor 127 TPI (threads per inch) weving in het karkas gekozen om op die manier de rolweerstand te verlagen en een iets soepelere band te bekomen. Deze tubeless ready band weegt 484 gram en hiervoor leg je 58 euro neer.

Zipp heeft ook nog een andere gravelband in hun gamma, de G40 XPLR. Deze laatste heeft minder profiel dan de Tangente en is meer geschikt voor snelle ritten of gravel getinte wedstrijden. Die 40 millimeter breedte blijkt op onze velg 40,6 millimeter effectief te zijn, dus dat komt aardig in de buurt.

Rijgedrag

Tangente betekent vrij vertaald “raaklijn” in het Nederlands en daarmee slaan ze bij Zipp de nagel op de kop. De band gaat recht op hetgeen af waar jij hem naartoe stuurt en voelt stuurvast aan. Gegeven het uitgesproken profiel op de band, worden deze eigenschappen vooral bij offroad passages in de verf gezet. De band geeft veel stuurcomfort en stabiliteit over gravelstroken. Door los zand stuurt hij scherp en zowel over kiezels als fijn steengruis biedt de band veel tractie.

Zipp Tangente Course: haarscherp door de bochten

Vooral bij droge omstandigheden stuurt de band haarscherp over de gravelweg en voorziet hij veel stabiliteit. Robuuste boomwortels, een onverwachte put of een brutere offroad strook: ook hier toont de Tangente zich als een betrouwbare gravelpartner. En ook aan een lagere bandendruk (dan onze standaard setting) functioneert de band prima. Wat ons betreft was 1,8 bar vooraan en 2 bar achteraan de optimale verhouding tussen comfort/rijgedrag en veiligheid (lees: anti-lekrijden).

Testtrack

De testtrack biedt een variatie aan ondergronden en hier komt meteen het potentieel van deze band tot uiting. Veldwegen, zelfs de wat brutere versies, vormen geen enkel probleem. De band voelt stevig en betrouwbaar aan en geeft veel grip op de ondergrond. Ook een onverwachte boomwortel wordt zonder schade (lees: platte band) overwonnen. Bij iets technischere offroad passages valt het op hoe scherp en betrouwbaar hij is. Op geen enkel moment heb je het gevoel dat de band gaat driften of van zijn lijn afwijkt. Op de ruwere kasseistroken biedt hij opvallend veel demping en bij singletracks legt hij voldoende wendbaarheid aan de dag.

Daartegenover staat de rolweerstand van de band die je vooral gewaar wordt over asfaltwegen. Daar waar je comfort en stabiliteit minder nodig hebt, stribbelt de band een beetje tegen en dat voel je. Nu goed, de band is geschikt voor offroad biken en de zin van het gravelleven ligt hem niet in het rammen over tarmac. Maar wie in zijn thuisbasis veel asfaltwegen voor de wielen geschoven krijgt, moet hier wel rekening mee houden. Daarnaast voelt het karkas niet zo soepel aan als we verwacht hadden tijdens het rijden, waardoor hij minder comfort geeft en je bij momenten het gevoel hebt met een stugge band onderweg te zijn.

Verdict

De Zipp Tangente Course is een typische allround gravelband die op offroad passages zijn gading vindt. Hij bolt goed over zand-, bos-, kassei- en grindwegen en ook een brutere offroad strook vormt geen probleem. Zijn duurzaamheid is zeker een troef. Het enige minpunt is de relatief hoge rolweerstand die je bij het fietsen over de (asfalt)wegen ervaart. Deze Tangente Course is zeker niet de snelste uit de test. De band is uiterst geschikt voor gravelbikers die de offroad passages aan elkaar willen rijgen en waar snelheid van ondergeschikt belang is. Hij kan van het voor- tot en met het najaar ingezet worden en je kan er heerlijk aan lage bandendruk mee cruisen …

Meer info via www.sram.com

Zipp Tangente Course G40

€ 58,00

484 g

  • Veel grip en stabiliteit
  • Stevig en lekbestendig
  • Geschikt voor lage bandendruk
  • Zeer duurzaam
  • Hoge rolweerstand
  • Stugge band

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

DoorJan Van Herck