Dossier | Band(en)werk: 7 allround gravelbanden op de testbank - Ritchey WCS Speedmax

Door Jan Van Herck -

  • Techniek

Dossier | Band(en)werk: 7 allround gravelbanden op de testbank - Ritchey WCS Speedmax

Test | Ritchey WCS Speedmax

Ritchey is een naam die klinkt als een klok. Vooral de vele onderdelen zijn bekend en intussen kan je in het gravel-gamma zowat alles bij dit merk vinden. Van een frame tot onderdelen zoals een zadel, stuurpen, stuur en zadelpen, tot wielen en dus ook tot … banden. Wij onderwerpen de Ritchey WCS Speedmax aan een test voor dit dossier.

Eerste aanblik en montage

Op het eerste gezicht is dit een aparte gravelband. Ten eerste voelt de zijkant van de band zeer stug en stevig aan, ten tweede is het profiel op de band eigenaardig. Niet zozeer de vinnen aan de zijkant springen in het oog, maar het profiel op het loopvlak lijkt omgekeerd te liggen. Daar waar er bij de meeste bandenmerken een pijlvorm als profiel terug te vinden is, kan je ook hier wel een pijlvorm ontdekken, maar moet je die “pijl” omgekeerd ten opzichte van de rijrichting monteren. Dat lijkt ons contra intuïtief, maar we besluiten het advies van de producent op te volgen.

Wat het monteren zelf betreft, hoef je je geen zorgen te maken. Dat loop zeer vlot en je duwt de band heel eenvoudig op de velg. Ook tubeless ploppen doet hij vrijwel meteen. Het stugge van de band zit hem dus vooral in een versteviging aan de zijkant, Stronghold genoemd door Ritchey, die stootlekken/snakebites moet voorkomen. 517 gram weegt de band waardoor hij (nipt) de zwaarste uit de test blijkt te zijn.

Specificaties van de band

Ritchey is met de Speedmax niet aan zijn proefstuk toe. De eerste versie van deze band dateert al van de Olympische Spelen van 1996 (Atlanta, VS) en is recent een laatste maal onder handen genomen. Dat resulteerde in 3 verschillende versies van de Speedmax: de Wire, de Foldable en de WCS tubeless ready Stronghold-versie. Het prijsverschil tussen die versies is aanzienlijk: van 25,95 euro voor de Wire over 36,95 euro voor de Foldable tot 72,95 euro voor de WCS.

Wat de breedte van de band betreft, zijn er opnieuw 3 mogelijkheden: 32, 35 en 40 millimeter zijn de opties waaruit je kan kiezen. Let wel dat de 32 en 35 millimeter versies enkel in de Wire-uitvoering gemaakt worden. Wil je een WCS Stronghold, dan is er enkel een 40 millimeter optie. Eenmaal gemonteerd op onze velg valt het op dat de band veel volume meedraagt. Dit merken we aan de ruimte tussen de band en het frame dat aanzienlijk kleiner is dan bij de andere banden uit deze test. De breedte blijft binnen de marge en het loopvlak bedraagt na montage 40,9 millimeter.

Rijgedrag

Onze vooringenomenheid over de montagerichting van de band (de richting van het profiel op het loopvlak) kan vrijwel meteen de prullenbak in. De band is snel en je ervaart weinig rolweerstand op asfalt en harde grindstroken. Volgens Ritchey is de band geschikt voor cross racing en de Speedmax WCS doet zijn naam dus wat dat betreft alle eer aan. Ter vergelijking met de andere banden uit de test, zit deze band wat (lage) rolweerstand betreft in de top 3.

Ritchey Speedmax: lage rolweerstand

Bij flauwe bochten links-rechts (en weer links en weer rechts) bieden de vinnen op de zijkant van de band voldoende grip en stabiliteit om er comfortabel en precies doorheen te sturen. Bij haakse bochten is het echter een ander verhaal en gedraagt de band zich nerveus. Vooral de achterband heeft dan de neiging om contact met de ondergrond te verliezen waardoor je gaat driften. Bij bochten van 90 graden en scherper hadden we dat nerveuze/drifterige gevoel zowel op droog als nat wegdek.

Testtrack

De Stronghold kwalificatie kunnen we dan weer bevestigen. Per ongeluk zijn we tijdens het testrijden op een schuin uitstekende dikke steen geknald, maar de band gaf geen krimp (en zeker geen lek). De zijwand is robuust en beschermt zeer goed tegen snakebites en toch is de band ook soepel en biedt hij demping en comfort. Ook wat duurzaamheid betreft scoort de band goed en na de testkilometers zijn er amper gebruikssporen te zien. Wat dat betreft is deze WCS Speedmax zijn geld waard.

We hebben eerder het nerveuze gedrag bij scherpe bochten aangehaald. Maar ook bij een plotse passage door modder, door nat gras of over een gladde kasseistrook ervaar je dat zwiepende gedrag van de achterband. Om die reden hebben we de achterband (puur voor de test) ook eens omgekeerd gemonteerd en die bevindingen willen we toch ook meegeven. Ten eerste ervaar je veel rolweerstand vanuit die omgekeerde achterband: dat immense voordeel van de Speedmax ben je dus kwijt. Ten tweede is het nerveuze gedrag nog steeds aanwezig waardoor het omkeren voor dat euvel geen verbetering oplevert.

Verdict

De Ritchey WCS Speedmax is een snelle band met lage rolweerstand, hoge lekbestendigheid en hoge duurzaamheid. Daarnaast heeft de band een groter volume dan de andere banden uit de test waardoor je potentieel een hoger dempend effect kunt bekomen met meer comfort als voordelige eigenschap. Nadeel is het ietwat nerveuze gedrag van de (achter)band bij passages door modder of natte stroken én een driftend gevoel bij het indraaien van haakse bochten. Voor wie dat nadeel geen breekpunt is of wie er een heleboel technische skills tegenover kan zetten, heeft aan de Ritchey WCS Speedmax een snelle band voor vele gravelavonturen …

Meer info via https://eu.ritcheylogic.com

Ritchey WCS Speedmax

€ 72,95 (€ 25,95 Wire; € 36,95 Foldable)

517 g

  • Stevig en lekbestendig
  • Lage rolweerstand
  • Zeer duurzaam
  • Hoge gewicht
  • Nerveus gedrag in de bochten
  • Nerveus gedrag bij modder
  • Hoge prijsklasse

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

DoorJan Van Herck