Dossier | Band(en)werk: 7 allround gravelbanden op de testbank

Dossiers Techniek
29 January 2022 — Jan Van Herck

Test | Hutchinson Touareg

Hutchinson is een Franse bandenspecialist met een lokale verankering. De meeste van zijn banden worden nog in Frankrijk geproduceerd, maar het bedrijf maakt in zijn fabrieken ook verschillende andere banden uit dit dossier (Zipp en Pirelli). De Touareg is het allround model in het assortiment, waarbij de kleine en dicht bij elkaar staande noppen verantwoordelijk zijn voor het vinden van het juiste compromis tussen grip en prestaties.

Eerste aanblik en montage

Het bruine karkas van de Touareg kan een déjà vu teweegbrengen. De reden legden we reeds in de intro uit, want dit karkas dient ook als basis voor de Zipp- en Pirelli-banden die ook in dit dossier te vinden zijn. Hier hebben we te maken met het origineel, aangezien het inderdaad Hutchinson is die de ontwerper is en de band produceert. Zipp heeft zijn eigen ontwerp, net zoals Pirelli dat ook nog eens zijn eigen rubber heeft. Maar het is wel Hutchinson dat namens deze twee andere merken de assemblage verzorgd op de karkassen van het Franse merk.

Het ontwerp bestaat uit kleine hoekige noppen die dicht bij elkaar liggen voor een zo hoog mogelijk rendement. Aan de randen zien we een rij met iets hogere noppen voor de zijwaartse grip, al is het verschil in hoogte met de centrale noppen klein en minder uitgesproken dan bij de andere modellen in deze test. De montage op de velg verloopt vlekkeloos en we kunnen dan ook heel snel gaan testrijden…

Specificaties van de band

Zoals eerder aangegeven, hebben we voor dit dossier gekozen voor een 700cx40 “standaard” en ook bij de Touareg is dat niet anders. Voor wie binnen dit gamma een bredere band wil, is er ook een 45 millimeter versie en de Touareg is ook beschikbaar in 650b (47 millimeter breed). Wie minder profiel wenst en meer asfaltwegen opzoekt, kan ook nog kiezen voor de Hutchinson Overide die in 35-38-45 millimeter breedte beschikbaar is.

Onze tubeless ready Touareg laat zich vlot monteren en valt op de DT Swiss-velg iets breder uit: 40,3 millimeter om precies te zijn. Wat het gewicht betreft, komt hij uit op 490 gram en voor een band betaal je 38,95 euro. Dat is wat prijs-kwaliteit betreft een zéér scherpe prijs in vergelijking met de andere banden uit de test.

Rijgedrag

Als het om gravelbanden gaat, staat de Touareg (net zoals de Berberstam waarvan de naam komt) synoniem met ‘go anywhere’. Hij blinkt nergens echt uit, maar het is een band die zeer comfortabel aanvoelt op droge grindwegen waar hij ook een uitstekend rendement voorlegt. De kleine noppen grijpen zich goed vast in de ondergrond en zorgen voor een goede tractie van het achterwiel. Op asfalt en vlot rollende ondergrond weten de noppen zich discreter op te stellen zodat het rendement hoog blijft.

Het iets hoger profiel aan de zijkant speelt zijn rol goed en de grip is prima. Je kan met vertrouwen de bocht induiken. We hebben ook het gevoel dat de overdracht tussen de centrale noppen en zijnoppen erg geleidelijk is, zodat de grip van de voorband zeer voorspelbaar is, hetgeen opnieuw een veilig gevoel geeft. Bij nattere omstandigheden mag je geen wonderen verwachten en zijn er betere opties te vinden bij banden met een ruwer profiel. Voor deze doeleinden is de band minder geschikt. Al bij al komen ze in die omstandigheden niet super slecht tot hun recht, behalve als je zoals bij het veldrijden door een omgeploegd veld wordt gestuurd.

Go anywhere met de Hutchinson Touareg …

Qua sterkte en slijtage scoort de Touareg gemiddeld. We hebben geen vroegtijdige slijtage vastgesteld en reden er ook niet mee lek. Hoe bruter de ondergrond, hoe meer je wel op de limieten van het Hutchinson-karkas botst. Wanneer je jezelf op mountainbike terrein begeeft, bestaat de kans op een snakebite. Maar voor gravelpaden en de gewone boswegen is hij uitermate geschikt.

Testtrack

Tijdens onze testdag in de omgeving van Luik en de daaropvolgende testkilometers, doet de band wat hierboven beschreven is. Goede grip bij “easy offroad”, stabiel bij het insturen van de bochten en een relatief lage rolweerstand bij (bijvoorbeeld) asfalt segmenten. Wanneer er diepe putten, scherpe stenen en bonkige boomwortels opduiken, kijk je beter wat uit. Deze band kan zeker een klap incasseren, maar de Hutchinson Touareg is geen band waar je onbezonnen overal mee tegenaan bonkt. Daarvoor zijn er andere banden uit deze test beter geschikt.

Bij de (poging tot) beklimming van de lokale montée impossible, een uiterst steil stuk omhoog bezaaid met boomwortels, stenen en andere obstakels, blijft de Touareg relatief lang zijn grip op de ondergrond behouden. En dat verhoogt uiteraard je kans om helemaal tot boven te geraken. Vooral wanneer de ondergrond er droog bij ligt, komt deze band tot zijn recht.

Verdict

Zonder echt gensters te slaan, zal de Hutchinson Touareg vooral diegenen aanspreken die graag op verschillend terrein gravelen zonder dat het te extreem (lees: mountainbikepaden) wordt. Hij voelt zich overal op zijn gemak, is nergens slecht en we stelden hem op meerdere terreinen op prijs. Wanneer je ervoor kiest, is het eerder een keuze van het verstand (en van de prijs) dan van het hart, maar wel een uitstekende keuze.

Meer info via cycling.hutchinson.com

Hutchinson Touareg

  • Goede grip bij droge ondergrond
  • Lage rolweerstand
  • Scherpe prijs
  • Vlotte montage
/
  • Minder geschikt voor brute gravelstroken
  • Minder geschikt bij natte omstandigheden
Beoordeling
Beoordeling van de tester
Best getest
Favoriet
Prijs-kwaliteit
Aanbevolen gebruik
  • XC
  • TR
  • EN
  • DH
Prijs: € 38,95
Gewicht: 490 g