Test nieuw | Specialized S-Works Pathfinder: soepel is snel

Door Jeffry Goethals -

  • Techniek

Test nieuw | Specialized S-Works Pathfinder: soepel is snel

Enkele weken terug introduceerde Specialized hun nieuwste gravelband. Wij hebben ondertussen de kans gekregen om deze aan een eerste test te onderwerpen. Is de Pathfinder van de Californische producent in de S-Works versie effectief nog sneller geworden? Heeft de band ook voldoende (zijdelingse) grip om voor de Lage Landen een allrounder te zijn? Lees hier onze eerste indrukken!

De S-Works Pathfinder is geen volledig nieuwe band, maar is gebaseerd op de reeds bestaande Pathfinder Pro. Deze gravelband heeft zijn strepen onder andere al verdiend in de Unbound Gravel Race; waar Laurens ten Dam en Ian Boswell in 2021 met deze band, na dik 10 uur, als eersten samen over de finish reden.

Het profiel werd behouden, maar door net iets meer technologie en iets minder rubber in de band te steken, is die volgens Specialized maar liefst 20% sneller geworden. De weegschaal liegt alleszins niet en er werd meer dan 200 gram bespaard op een set. Een afzonderlijke band heeft nu het aangekondigde gewicht van 435 gram. We hebben de band zelf nog niet kunnen wegen, maar onze ervaring is dat de Amerikanen er nooit meer dan 10 gram boven (of onder) zitten.

Het terrein waarvoor de S-Works versie het meest is geschikt, is hetzelfde als dat van de Pro-versie. We kijken dus naar grindwegen, onverharde paden en asfalt. De nieuwste telg zou hier sneller en reactiever moeten zijn. Zoals bij de mountainbikebanden is deze high-end uitvoering voorzien van twee types rubber. Het middenste loopvlak bestaat uit de snellere, hardere en slijtvastere GRIPTON® T5 compound, de buitenzijde – met iets meer prominente noppen – uit de soepelere en zachtere GRIPTON® T7.

De nieuwe gravelband is net als de Pro-versie voorzien van de BlackBelt-lekpreventielaag die onder het loopvlak zit. De zijwanden daarentegen hebben nu het Grid Race-karkas. De gekruist gewoven polyamide zijflankversterking zou minstens evenveel beschermen en ondersteunen als de gekende Endurant Casing (die ook op wegbanden wordt gebruikt), maar is wel een stuk flexibeler. De S-Works Pathfinder is eveneens 2Bliss Ready voor montage zonder binnenband.

Specialized S-Works Pathfinder: de eerste test

Voor deze eerste test waren we door Specialized uitgenodigd in hun Europese hoofdkantoor nabij Arnhem. De nieuwe S-Works Pathfinders waren voor ons netjes gemonteerd op een ijsblauwe Diverge en het plan was om samen met enkele andere journalisten een tweetal uurtjes te gaan rijden op de prachtige gravelpaden in de Veluwe.

Zoals steeds bij een bandentest laat je de banden in het begin wat te hard staan, zodat je tijdens de rit geleidelijk aan de druk kunt aanpassen tot je de sweet spot van grip en rolvermogen vindt. We vertrekken en het tempo ligt direct vrij stevig. De lokale gids en bekende gravelspecialisten (zie verder) kenden bovendien hun fiets en de band en gingen zonder verpinken vlot en vol vertrouwen de eerste snelle afdaling in.

Wij kwamen net terug van de Andalucia Bike Race, waar we met een 120mm XC-fiets hadden gereden (toevallig ook uitgerust met Specialized-banden) en het was even aanpassen aan het kromme stuur en het harde contact met de grond dat je hebt met een starre vork en het ontbreken van achtervering. Gelukkig heeft de Diverge wel wat demping vooraan met de Future Shock 2.0 in het balhoofd. Onze banden stonden ook gewoon te hard en in de eerste offroadstroken knotsten we van de ene hobbel naar de andere, en toch … het rubber gleed niet echt weg op de overvloedig aanwezige losse steentjes. Ook de andere testrijders, eveneens met te stevig opgepompte banden, kwamen nooit echt in de problemen.

Eenmaal we genoeg lucht uit de band deden ontsnappen, veranderde alles. We hadden een stuk minder rolweerstand, veel meer comfort en vooral … G R I P.  Het middelste profiel loopt snel maar heeft toch genoeg tractie en remvermogen. Hoe meer je de band schuin legt, hoe meer de zijnoppen gaan bijten waardoor je in de bochten vol kunt doorgaan.

Opvallend was dat er tijdens onze rit niemand is lekgereden, waarmee we op zich geen definitief oordeel kunnen vellen over de lekbestendigheid. Maar meestal worden dit soort ritten net wel onderbroken door een sissend geluid.

De stukken off-camber worden hierdoor ook heel goed verteerd. En bij kleine plekjes modder glij je verbazingwekkend weinig weg. Het is natuurlijk geen band ontwikkeld voor nat en modder, maar een beetje vochtige paden kan hij zeker aan. Opvallend was dat er tijdens onze rit niemand is lekgereden, waarmee we op zich geen definitief oordeel kunnen vellen over de lekbestendigheid. Maar meestal worden dit soort ritten net wel onderbroken door een sissend geluid.

Heeft deze band op het eerste zicht dan geen nadelen? Jawel … ten eerste wil je er door zijn eigenschappen (te) hard mee rijden. We hadden simpelweg geen zin om rustig te rijden en knalden aan een stevige snelheid doorheen het Nationaal Park. Daarnaast heeft een soepele band met veel grip ook meestal niet de hoogste duurzaamheid. Op dit moment kunnen we daarover weliswaar geen onderbouwde uitspraken doen. Na 50 kilometer was er immers (en vanzelfsprekend) geen spoor van slijtage te zien.

Bekende Nederlanders

Tijdens de rit werden we vergezeld door Laurens ten Dam en Thomas Dekker, beiden ex-profrenners op de weg. Ze hebben elk een andere geschiedenis en andere persoonlijkheid, maar beiden zijn ze echt verslaafd aan de fiets en dat uit zich nu in (extreme) gravelavonturen.

Verdict

Deze band had perfect gepast in ons dossier over allround gravelbanden, hierbij rekening houdend dat wij “gravel” definiëren als: fietsen op onverharde paden met het doel kilometers te maken, landschappen te ontdekken en sporadisch eens een singletrail mee te pikken. Deze band is uitermate snel en biedt daarbij veel grip en comfort. De zijdelingse noppen zorgen voor dat beetje extra dat je nodig hebt in bochten en op schuine kantjes en ook bij wat nattigheid hoef je niet onmiddellijk van rubber te veranderen. De Specialized S-Works Pathfinder bestaat enkel in 42mm breedte voor 700 wielen en komt op 60 euro, terwijl de Pro-versie van 43 euro bestaat in 38, 42 en 47mm en ook een 42/650b versie heeft.

Meer informatie: https://www.specialized.com
Foto’s zonder watermerk © Joris Knapen/Specialized

Onze test van de Specialized Diverge: www.vojomag.nl/test-nieuw-specialized-diverge-een-virtuoos-met-zin-voor-avontuur

Wil je onze rit in de Veluwe zelf nog eens narijden, dan kun je die terugvinden op onze Komoot-pagina.

Komoot – Jouw route naar avontuur. Komoot is een app voor het vinden, plannen en delen van avonturen. Gedreven door het verlangen om de wereld te verkennen en met behulp van aanbevelingen van vele outdoorliefhebbers, is het hun missie om unieke avonturen te inspireren en voor iedereen mogelijk te maken.

DoorJeffry Goethals