Test nieuw | Specialized Diverge: een virtuoos met zin voor avontuur

Techniek
9 May 2020 — Olivier Béart

Specialized was er enkele jaren geleden als de kippen bij om op de graveltrein te springen. Hun model, de Diverge, is vandaag alweer aan zijn derde generatie toe. Vojo mocht er als een der eersten een testrit mee maken.

Je zou overigens gerust kunnen stellen dat Specialized al heel wat vroeger met gravelbikes bezig was, want reeds in de jaren 80 stond er eentje in hun catalogus. Al ging het toen nog om een koersframe waar men bredere noppenbanden onder had gelegd. Die eerste poging kreeg trouwens geen vervolg omdat het verschil met de mountainbikes uit die tijd heel klein was.

Ondertussen valt gravelbiken niet meer weg te denken en wist dit segment heel wat volgers aan te trekken, gaande van mountainbikers die een alternatief zoeken voor hun trainingsfiets (vaak een koersfiets) tot de roadies of avonturiers die graag andere paden willen betreden.

Voor een merk is het echter niet zo eenvoudig om een fiets te ontwerpen die zo’n groot publiek aanspreekt. Met de nieuwe Specialized Diverge zijn de Amerikanen er alvast in geslaagd om een lichte en prestatiegerichte fiets met een flinke dosis comfort te ontwerpen. En hij is gebruiksklaar om hem vol te hangen met allerhande tassen.

Een vernieuwde geometrie

Extra gewicht besparen op het frame van de nieuwe Diverge was geen prioriteit, simpelweg omdat het oude frame reeds goed scoorde op de weegschaal (ongeveer 1 kilogram voor het topmodel en 1,1 kilogram voor de andere carbon modellen). Wel hoog op het verlanglijstje stonden het perfectioneren van de geometrie, ruimte maken voor bredere banden en in staat zijn om zware lasten te dragen.

Laat ons eerst de geometrie bekijken. De reach wordt net zoals op de nieuwste mountainbikes wat langer; 13 millimeter op een 56 om precies te zijn.

De liggende achtervork wordt een fractie langer (plus 4 millimeter op de grootste modellen) en de offset van de vork groeit met 5 millimeter tot 55 millimeter. Dit leidt tot een 31 millimeter langere wielbasis op de 56. De balhoofdhoek wordt dan weer wat vlakker. Al deze wijzigingen moeten voor meer stabiliteit, controle en comfort zorgen, zonder dat de wendbaarheid en stuurprecisie in het gedrang komen.

De vorige Specialized Diverge stond erom bekend dat hij een laag liggend bottom bracket had, met een bottom bracket drop van 85 millimeter (wat wil zeggen dat de as van het bottom bracket 8,5 centimeter lager ligt dan de as van de wielen). Een laag bottom bracket mag dan wel interessant zijn voor de stabiliteit, maar heel wat gebruikers vonden dit extreem laag. Specialized heeft naar hun opmerkingen geluisterd en gaf de nieuwe Diverge 5 millimeter meer bodemspeling. Dit lijkt misschien niet veel, maar met dit compromis verliest men de voordelen van een laag bottom bracket niet volledig en zorgt men er toch voor dat de cranks minder met de ondergrond in aanvaring komen (mountainbikers weten maar al te goed wat een 5 millimeter kortere traparm teweeg kan brengen).

Meer ruimte voor bredere banden

De keuze aan gravelbanden wordt almaar groter, ook bij Specialized (zie verderop). Daarom dat het frame van de Specialized Diverge meer ruimte kreeg, zowel in de voorvork als achteraan. Van 42 millimeter vroeger gaat men nu naar maximaal 47 millimeter op 700c-wielen of 2.1″ op 650b-wielen. Rondom de banden is nog steeds 6 millimeter vrije ruimte.

Om ruimte vrij te maken voor die brede banden en de montage van een groot kettingblad (tot 46 tanden op de Diverge) mogelijk te maken, koos Specialized voor een andere oplossing dan wat we bij vele andere merken zien. Geen liggende achtervork dus die een grote bocht naar beneden maakt, maar wel een versmalling van de liggende achtervork.

In deze versmalling past er geen derailleurkabel meer en dus loopt die voortaan dwars door de rubberen bescherming bovenop de liggende achtervork. Het testmodel op onze foto’s is uitgerust met een draadloze AXS maar op de rechterfoto zie je duidelijk de opening waar de kabel doorheen moet. Om het lawaai van een klapperende ketting te beperken, kreeg de bescherming een ribstructuur.

Future Shock 1.5 en 2.0: een update voor de verende stuurpen

Een van de zaken waarin de Specialized Diverge verschilt met andere gravelbikes, is de verende Future Shock-stuurpen. Een concept dat ontwikkeld werd met het oog op de kasseiklassiekers en dat de Diverge overnam van de Roubaix comfort racer. Die Future Shock kreeg een grondige update.

De veerweg bedraagt nog steeds 2 centimeter, maar anders dan op een mountainbike is het in dit geval niet de bedoeling om de fiets van een vering te voorzien, maar wel de persoon op de fiets. De Future Shock zorgt er dus niet voor dat je in alle omstandigheden grip hebt met het voorwiel, maar wel dat de persoon aan het stuur van iets meer comfort geniet, wat op zijn beurt voor meer vertrouwen moet zorgen van zodra je het gladde asfalt verlaat. En de feeling sluit nauwer aan bij een racefiets, want het trappen op de pedalen is niet onderhevig aan invloeden van een werkende vering.

Op de goedkoopste modellen (Comp Alu, Sport, Base Carbon en Comp Evo) vinden we de mechanische Future Shock 1.5 terug. Deze lijkt sterk op de eerste versie en heeft beperkte instellingsmogelijkheden. De echte nieuwigheid, een hydraulische versie, vinden we terug op de Future Shock 2.0 (op de topmodellen Expert Alu, Comp Carbon, Expert, Pro en S-Works). Met behulp van een draaiknop bovenop de stuurpen kan je hem harder of zachter instellen.

De nieuwe Future Shock-stuurpen kan voortaan middels spacers 3 centimeter in de hoogte versteld worden. Die spacers zitten mooi verborgen achter een kapje. De van origine gemonteerde stuurpen van Specialized is voorzien om dit geheel perfect te integreren, maar het is technisch ook mogelijk om eender welke andere stuurpen te monteren.

Achteraan heeft Specialized een nieuwe zadelpen ontworpen. Ze ziet er vrij traditioneel uit, maar kan toch licht vervormen.

Swat Door

Specialized streefde ernaar om zo veel mogelijk spullen te kunnen meenemen op de Diverge. De Swat Door kennen we van de mountainbikes van het merk, maar is nieuw op de Diverge. Dit opbergvakje zorgt voor wat extra gewicht, maar Specialized heeft de rest van het frame zodanig bewerkt dat het totaal niet zwaarder is dan het frame van het vorige model.

Specialized ontwikkelde ook twee nieuwe waterdichte zakjes. Daarin past het nodige materiaal om jezelf onderweg in geval van nood te depanneren.

Vanaf de 49 past er in dit vakje een grote en kleine tas, terwijl je op de kleinere modellen moet kiezen tussen het kleinste of grootste opbergtasje.

Ook de rest van de fiets werd bijgeschaafd zodat het handiger is om bagagetassen te monteren, zowel op de vork als achteraan. Het merk raadt een maximaal gewicht aan van 17 kilogram op de voorvork en van 21 kilogram achteraan, maar let op dat je onder het totaal toegelaten gewicht van 35 kilogram blijft. Wil je een spatbord monteren, dat kan, maar dan verkleint de vrije ruimte voor de banden naar 42 millimeter.

Om als werkpaard ingeschakeld te kunnen worden, heeft Specialized vooraan de plaatsing van de remklauw herzien. Door de remklauw iets hoger te plaatsen kan er met de hulp van een adapter een schijf van 160 millimeter gemonteerd worden; ook een schijf van 180 millimeter is mogelijk.

Nieuwe onderdelen en accessoires

Naast de nieuwe Diverge onthulde Specialized nog heel wat andere gravel gerelateerde onderdelen en accessoires, van wielen tot banden en van schoenen tot kleding.

Zo vallen er nieuwe Roval Terra CLX-wielen te bewonderen die op de testbank dezelfde beproevingen moesten doorstaan als MTB-wielen. Ze hebben 25 millimeter brede carbon velgen (ideaal voor banden van 28 tot 44 millimeter) en wegen 1295 gram per set. De naven komen uit eigen huis. Op het achterwiel zien we een DT Swiss Ratchet EXP freewheel. Van deze wielen bestaat ook een ‘monster’-versie met een breedte van 30 millimeter, die bedoeld is voor de elektrische gravelbike Creo maar die ook sommige Diverge-gebruikers zal aanspreken.

Ook het assortiment banden wordt ruimer. Onze testfiets was uitgerust met redelijk veelzijdige Pathfinder-banden met een vrij effen centraal loopvlak terwijl de zijkanten wat meer voorzien zijn van noppen. De Rhombus, die zijn debuut maakt, is duidelijk meer bedoeld om offroad te gaan. Beide banden hebben een lekbestendige versteviging en gebruiken een Gripton-rubbercompound.

Tot slot kregen we ook de kans om even met de nieuwe Recon 3.0-schoenen te rijden. Deze zijn veel veelzijdiger – en daardoor meer aangepast aan gravelbiken – dan de zeer typische XC Racing Recon S-Works (zie onze review). De zool biedt een veelvoud aan kleine noppen en ook al is deze zool uit carbon – voor de stijfheid – toch is het voorste deel flexibel genoeg om er mee te stappen.

Gamma en prijzen

Het Diverge-assortiment is bijzonder groot, met maar liefst 11 carbon en aluminium modellen. De prijzen variëren van 1099 euro tot 9999 euro voor de zeer luxueuze S-Works die je op de foto hierboven ziet. Bijzonder is dat de EVO-modellen een plat stuur hebben. We sommen het hele gamma even op:

DIVERGE SW CARBON ETAP € 9999,00
DIVERGE PRO CARBON ETAP € 6999,00
DIVERGE EXPERT CARBON € 4999,00
DIVERGE SW FRMSET € 3999,00
DIVERGE COMP CARBON € 3799,00
DIVERGE SPORT CARBON € 2999,00
DIVERGE E5 EXPERT EVO € 2599,00
DIVERGE CARBON € 2499,00
DIVERGE E5 COMP € 2099,00
DIVERGE E5 ELITE € 1799,00
DIVERGE E5 COMP EVO € 1799,00
DIVERGE E5 € 1099,00

Specialized Diverge Pro: de eerste test

Nog voor de officiële presentatie van de nieuwe Specialized Diverge mochten we al een weekje in zijn gezelschap vertoeven. Die week brachten we door rond Luik, waar de hoofdzetel van Vojo gevestigd is. En we namen hem mee naar gevarieerd terrein, van gravelwegen tot asfalt en enkele mountainbikepaden.

Het model waarmee we op pad gingen, was de Specialized Diverge Pro. Dit is het op één na duurste model uit het Diverge-gamma. Het frame (Fact 9R carbon) is 100 gram zwaarder dan het frame van de S-Works (Fact 11R carbon) en duikt nog net onder de grens van 1100 gram. Een complete fiets inclusief de nieuwe Terra CLX-wielen (met een breedte van 25 millimeter), een Sram Force AXS-groep met een XO1 Eagle-achterderailleur, een 10-50 cassette en een kettingblad met 42 tanden klokte op onze weegschaal af op 8,5 kilogram.

Voor ons was het een eerste kennismaking met de Future Shock-stuurpen. We waren vooraf best een beetje sceptisch omdat dit concept lang geleden een stille dood stierf op onze mountainbikes, maar het moet gezegd dat we onder de indruk waren van het exemplaar op de Diverge.

Van zodra je offroad gaat, voel je dat armen en schouders veel minder schokken te verwerken krijgen, wat voor extra plezier en comfort zorgt op de trails.

Zelf draaiden we de Future Shock helemaal open wanneer we met de handen op het stuur rondreden. Op trails draaiden we ze dan met 3 à 4 klikken dicht om ze op het asfalt volledig te blokkeren. En dat voor een biker van 75 kilogram. Wanneer je zwaarder bent, zul je de neiging hebben om de vering wat sneller dicht te draaien.

Een vergelijking met de Canyon Grail (zie onze test) en diens bijzondere stuur komt al snel in onze gedachten op. Op die fiets zorgt het stuur voor de nodige flex, zonder dat er een vering aan te pas komt. Op de trails gaat de Future Shock van Specialized nog een stapje verder en is ze ook veel efficiënter. Het dubbeldekstuur van de Grail heeft dan weer het voordeel dat je meerdere posities voor de handen hebt dan op het klassieke stuur van de Diverge. Op gravelwegen en kleine schokken is het stuur van de Grail overigens even efficiënt als de Future Shock.

Op de weg heb je geen hinder van de veringen. We blokkeren de Future Shock volledig, ook al wil dit niet zeggen dat ze compleet dicht staat. Maar dat voel je nauwelijks, althans met onze achtergrond als mountainbiker, echte wegrenners zouden dit misschien wel hinderlijk kunnen vinden.

Op biljartvlakte wegen is het rendement van de Diverge van hoog niveau en is hij in staat om een hoge snelheden aan te houden. Enkel het bereik van de aandrijving lijkt ons minder geschikt op de weg en meer bedoeld om op trails te rijden. Met de 10-50 cassette (en het 42t-kettingblad) rijd je wel de steilere offroad hellingen op.

Achteraan beschikt de fiets niet over dezelfde capaciteiten om de trillingen te absorberen als de voorkant, al voel je de zadelpen subtiel vervormen.

Zolang de fiets is uitgerust met geschikte banden, is de grip bergop en bij het accelereren erg goed. De wielen zijn licht en nerveus zonder dat ze extreem stijf zijn of energie lijken te vreten.

We ervoeren een groot gevoel van vrijheid aan het stuur van de Diverge omdat hij zich overal thuis voelde. Asfalt? Geen probleem. Zin om een stukje af te snijden via een veldweg? Kan allemaal. Een leuke trail? Graag. En als we nu eens een echte MTB-afdaling zouden proberen? Dan bots je op zijn limieten, want in die omstandigheden moesten we ons behoedzaam naar beneden werken.

Verdict

Met de nieuwe Specialized Diverge heeft het Amerikaanse merk een mooie evenwichtsoefening tot een goed einde gebracht. Veelzijdig als hij is, is hij overal goed in zonder ergens slecht in te zijn. Met deze fiets zal je met veel plezier uren doorbrengen, zonder dat de aard van het terrein je enthousiasme zal intomen. Hij wist ons enorm te verbazen op echte trails. Deze categorie fietsen wordt dan ook almaar interessanter en zelfs al staan er reeds te veel mountainbikes in onze garage, toch zouden we met veel plezier een extra plaatsje vrijmaken voor deze Diverge. Want wat zouden we graag enkele dagen met hem gaan bikepacken …

Een filmpje met naast de Diverge ook de Slovaakse rakker Peter Sagan in de hoofdrol, kan je hier bekijken: www.vojomag.nl/video/diverge-x-peter-sagan.

Meer info via www.specialized.com