Nieuw 2020 | Box Prime 9: 9 versnellingen in plaats van 12?

Techniek
16 September 2019 — Jan Geys

Op een moment dat heel wat merken alsmaar meer kransjes toevoegen aan onze cassettes (Rotor kondigde onlangs aan dat zijn 1×13-groep vanaf oktober beschikbaar zal zijn), roeit Box tegen de stroom in door drie nieuwe groepen te presenteren met een 8-speed of 9-speed. Tijdens Eurobike wisselden we van gedachten met de vertegenwoordigers van het merk om die keuze beter te begrijpen.

Achter de keuze schuilt het verlangen om het leven van de gebruikers eenvoudiger te maken. Box denkt dat 9 versnellingen meer dan voldoende zijn op onze mountainbikes om overal door te komen, zonder dat de schakelstappen een probleem vormen. En daar komt bij dat een 9-speed lichter is, maar ook betrouwbaarder, duurzamer en makkelijker af te stellen.

Je zou kunnen denken dat Box zich hiermee vooral richt op de recreanten met een klein budget die ook eens graag met een enkelvoudig kettingblad willen rijden of e-bikers, maar niets is minder waar. Ook in endurowedstrijden zou deze groep op zijn plaats moeten zijn. Door het geringere aantal kransjes, zou je minder tijd verspillen met het schakelen.

Het Amerikaanse merk heeft vier versies in de Prime 9-serie opgenomen, van de goedkoopste Box Four (154,95 euro) tot de duurdere Box One (699,95 euro). De eerste modellen zouden vanaf december beschikbaar moeten zijn.

De Box Four mag dan wel deel uitmaken van de Prime 9-serie, toch telt deze groep slechts 8 versnellingen. De cassette beperkt zich tot een 11-42, daar waar de 9-speed een 11-50 cassette heeft (11-13-15-18-22-28-34-42-50). Dankzij het kleinste kransje met 11 tanden, kun je de cassette op eender welk Shimano HG 10/11-speed vrijwiel monteren.

Alle kransjes zijn uit staal, enkel de constructie verschilt naargelang de prijsklasse: de cassette van de Box One werd uit één stuk gefreesd, de Box Two en Three (foto) hebben een geklonken constructie op een aluminium ster en bij de Box Four worden de kransjes op elkaar geklonken.

De kooi van de derailleur (aanpasbaar op de Box One) kan op alle versies geblokkeerd worden om de ketting te stabiliseren.

Het merk lijkt zijn One-systeem met één hendel opgegeven te hebben. De shifter werkt met een hendel om op te schakelen en een andere om af te schakelen. Dat schakelen vergt wat kracht en je voelt dat de robuustheid van het systeem een belangrijk gegeven was bij de ontwikkeling. Er bestaat zowel een multishift-versie (waarbij het dus mogelijk is om meerdere kransjes in één beweging op of af te schakelen) als een singleshift-versie (om zachter om te springen met de aandrijving, wat op een e-mountainbike handig kan zijn).

Box heeft ook een 9-speed ketting ontwikkeld die compatibel moet zijn met de moderne Narrow Wide-kettingbladen die enkel in 10, 11 of 12-speed bestaan. De binnenbreedte van de ketting is dus gelijk aan die van een 11-speed ketting, maar de buitenkanten van de kettingschakels zijn wel dikker omdat er meer ruimte zit tussen de kransjes.

Zelf zijn we best sceptisch over deze nieuwe Box-aandrijvingen. Ze mogen dan wel makkelijker af te stellen zijn en een langere levensduur hebben, toch hebben we onze twijfels over de schakelstappen tussen de kransjes die wel heel groot lijken. Een terreintest moet ons in de toekomst wijzer maken.

Meer info op boxcomponents.com