Nieuw 2020 | De Trek Top Fuel wordt potiger!

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw 2020 | De Trek Top Fuel wordt potiger!

De Trek Top Fuel is een legende onder de xc-fietsen. Het was de eerste full suspension die een wereldbeker XC wist te winnen – in 2001 in Houffalize – en behoort tot het kransje fietsen die het merk Trek groot hebben gemaakt. Voor de jaargang 2020 heeft het Amerikaanse merk de Top Fuel een grondige make-over gegeven. De grote lijnen van de fiets zijn geïnspireerd op de Slash (de endurofiets van Trek). Daarnaast kreeg de geometrie een update en werden bepaalde onderdelen wat potiger. De nieuwe Trek Top Fuel neemt dan ook wat afstand van de pure crosscountry en wordt meer een marathonachtige lichte trailbike.

Om het veelzijdige karakter van de fiets te bevorderen, werd de kinematica van de fiets lichtjes aangepast. Trek behoudt het vertrouwen in het ABP-systeem met een concentrisch geplaatst scharnierpunt op de achteras, maar de demper is niet langer zwevend opgesteld. Voortaan wordt deze rechtstreeks aan het frame gemonteerd voor een meer stijver geheel. Het hoofdscharnierpunt van de achtervering werd lichtjes naar voren verplaatst voor meer efficiëntie bij het trappen op de pedalen. En er is achteraan ook iets meer veerweg beschikbaar: 115 millimeter.

De demper werd ondersteboven gemonteerd zodat de kabel om de vering te blokkeren een beter traject zou kunnen volgen. Op de vorige versie had deze kabel de neiging om de lak van het frame aan te tasten. De Mino Link, waarmee je de geometrie van de fiets kunt wijzigen in twee verschillende posities (Low/High), blijft, maar krijgt een andere plaats. Vroeger stond deze op de verbinding tussen de staande achtervork en de link, nu verhuist de Mino link naar het punt waar de demper aan de link wordt bevestigd. Dit zou het wisselen tussen de twee posities moeten vergemakkelijken.

De geometrie kreeg een update om de fiets veelzijdiger te maken. In de positie Low wordt de zithoek één graad steiler (75 graden) wat de efficiëntie bij het trappen op de pedalen ten goede moet komen. Tegelijkertijd wordt de fiets vooraan 2,5 graden vlakker (67,5 graden). De reach wordt in de maat ML (18,5″ – Trek hanteert voortaan een nieuwe maatvoering) 13 millimeter langer (456 millimeter) en de wielbasis maar liefst vier centimeter langer. De liggende achtervork meet nog steeds 435 millimeter. De nieuwe Trek Top Fuel zou dus bergaf betere prestaties moeten leveren en niet langer enkel tot zijn recht komen in de handen van de beste piloten aan het stuur.

Alle modellen zijn voorzien voor banden tot 2.4″ (op 29″-wielen). Trek beveelt aan om geen bredere banden te monteren; het frame is dus niet voorzien voor 27,5+-banden. Vooraan is de fiets uitgerust met een vering van 120 millimeter, maar ook een voorvork van 130 millimeter kan perfect. Met de Twistloc (een draaiend handvat dat als lockout dienst doet) op het stuur bedien je tegelijkertijd de voor- en achtervering.

Het frame is enkel voorzien voor een 1x-aandrijving met een kettingblad tot 34 tanden. De wielen zijn in het Boost-formaat (15×110 vooraan en 12×148 achteraan).

Kabels en leidingen lopen intern door het frame tot in de liggende achtervork. De Top Fuel is ook voorzien op de installatie van een Shimano Di2. Op het balhoofd zien we een Knock Block die ervoor moet zorgen dat het stuur bij een val het frame niet beschadigd.

De nieuwe Trek Top Fuel is verkrijgbaar in 5 versies (1 aluminium en 4 carbon) en 2 framekits:

  • Top Fuel 8 (2999 euro / 13,8 kilogram): Sram NX Eagle-aandrijving, RockShox Recon RL-voorvork, Bontrager Kovee Comp-wielen, Shimano MT501-remmen, aluminium frame.
  • Top Fuel 9.7 (3999 euro / 12,63 kilogram): Sram NX Eagle-aandrijving, RockShox Reba RL-voorvork, Bontrager Kovee Comp-wielen, Shimano MT501-remmen.
  • Top Fuel 9.8 (5499 euro / 11,84 kilogram): Sram GX Eagle-aandrijving, Fox 34 SC Performance-voorvork, Bontrager Kovee Elite-wielen, Shimano SLX-remmen.
  • Top Fuel 9.9 (8999 euro / 11,05 kilogram): Sram XX1 Eagle-aandrijving, Fox 34 SC Factory-voorvork, Bontrager Kovee Pro-wielen, Sram Level Ultimate-remmen.
  • Top Fuel 9.9 AXS (9999 euro / 11,84 kilogram): Sram XX1 Eagle AXS-aandrijving, RockShox Pike Ultimate-voorvork, Bontrager Kovee Pro-wielen, Sram Level Ultimate-remmen.
  • Top Fuel Aluminium Frameset (1999 euro)
  • Top Fuel Carbon Frameset (3299 euro)

Middels het Project One-programma van Trek kan je de fiets een persoonlijke toets geven. Dit kan vanaf eind juli.

Meer info op www.trekbikes.com

UPDATE: ondertussen hebben we de nieuwe Trek Top Fuel 9.9 2020 ook getest. Lees hier meer: www.vojomag.nl/test-trek-top-fuel-9-9-trailbike-met-crosscountry-racegenen.

Foto’s copyright Trek

DoorJan Geys