Test | Trek Top Fuel 9.9: trailbike met crosscountry-racegenen

Techniek
9 December 2019 — Jurgen Groenwals
Jarenlang gold de Trek Top Fuel als een te duchten tegenstander op zowat alle nationale- en internationale crosscountry-wedstrijden en marathons. De fiets was licht, wendbaar en snel en reeg de podiumplaatsen aan elkaar. Of de nieuwe Top Fuel ooit dergelijk wedstrijdpalmares zal kunnen voorleggen, valt te betwijfelen. De grondig vernieuwde Top Fuel neemt als het ware afstand van het crosscountry-schouwspel.

Nu is er de afgelopen jaren wel een en ander veranderd op vlak van crosscountryracing. Parkoersen worden steeds ruiger en veeleisender waardoor de noodzaak om bijvoorbeeld een beetje meer veerweg en een dropper post als het ware vanzelf groeiden. Maar ook de markt roept almaar meer om fietsen met een breder inzetbereik, net om die almaar ruiger wordende trails met voldoende controle tot een goed einde te brengen, tenslotte is niet iedereen een expert-racer. De nieuwe Top Fuel werd daarom potiger en profileert zich voortaan als een lichte en veelzijdige crosscountry-trailbike. Een nieuwe geometrie, meer veerweg, bredere banden en een dropper post bewerkstelligen dit doel. 

Frame

Dat ze ook bij Trek wel over de nodige carbonkennis beschikken, is al lang geen geheim meer. OCLV Mountain Carbon heet het soort carbon en de gebruikte technologie. OCLV is een door Trek gepatenteerd proces waar ze reeds in 1991 mee uitpakten. Dat betekent meer dan 25 jaar ervaring in carbonverwerking voor fietsen, dat wil al een en ander zeggen. OCLV staat voor Optimum Compaction Low Void en wie een beetje met carbonvezels en de verwerking ervan vertrouwd is, kan uit dat acroniem reeds best veel informatie halen.

Low Voids zijn – letterlijk – de lege ruimtes die ontstaan tussen de lagen carbon waaruit een frame of onderdeel bestaat

Optimum Compaction duidt op niet meer of minder dan de ideale verhouding tussen carbonvezel en hars. Low Voids zijn dan weer – letterlijk – de lege ruimtes die ontstaan tussen de lagen carbon waaruit een frame of onderdeel bestaat. Wil je een kwalitatief hoogstaand carbon, dan moet je deze lege ruimtes zo veel mogelijk minimaliseren.Voor mountainbikegebruik gaat Trek nog een stapje verder, waarbij de handhaving van de sterkte van het frame prioritair is. Door verschillende composietmaterialen in een unieke samenstelling toe te passen op de meest kwetsbare gebieden van het frame, krijg je zo een frame met een enorme belastingsweerstand.  

In tegenstelling tot veel andere fullies, waar ter hoogte van de vorkkroon een uitsparing zit in de onderbuis, werkt Trek met haar Straight Shot onderbuis. Een rechte onderbuis is nu eenmaal stijver en sterker. Die uitsparing is er om te beletten dat je vork bij een valpartij de onderbuis zou raken. Maar daar heeft Trek haar eigen Knock Block voor.

Het Knock Block is in het balhoofd gemonteerd en zorgt ervoor dat bij een val het stuur de bovenbuis niet kan raken en zo beschadigen. Het blijft ons verbazen dat onderhand niet alle fabrikanten met dergelijk systeem op de markt komen. De Knock Block voegt geen extra gewicht toe en is een erg doeltreffend middeltje om je fiets niet te beschadigen.

Uiteraard – zouden we bijna zeggen – is ook deze Top Fuel helemaal voorzien voor interne kabelgeleiding. Control Freak Cable Management heet dat in het Trek-jargon. De kabels worden aan de kabelpoorten fraai bij elkaar gehouden waardoor ze nooit in het frame liggen te rammelen. De eventuele installatie van een Shimano Di2 is eveneens voorzien in de interne kabelgeleiding.

Weg met de voorderailleur. Het frame is enkel voorzien voor een 1x-aandrijving met een kettingblad tot 34 tanden. Onderaan het frame is een Carbon Armor voorzien, een elastomeer die de gevolgen van directe impacts met rotsen of stenen zo veel mogelijk moet minimaliseren. Verder is het meteen ook handig als toegangspoort voor de interne kabelgeleiding.

2.4”-banden, dat zijn al flink uit de kluiten gewassen banden voor een lichte crosscountry-trailbike. Trek raadt aan – mocht je dat überhaupt willen – geen bredere banden te monteren. 

Een bedenking bij het frame: we hadden graag ruimte gezien voor twee bidonhouders.

Ophanging

Dat de veerweg toenam van 100 millimeter naar 120 millimeter voor en 115 millimeter achter, wisten we je reeds eerder te vertellen (www.vojomag.nl/news/nieuw-2020-de-trek-top-fuel-wordt-potiger). De Top Fuel kreeg echter nog wel wat meer verandering op vlak van de ophanging. Zo is het scharnierpunt van de liggende achtervork meer naar voren geplaatst wat voor een hoger traprendement moet zorgen.

De demper is upside-down geplaatst en dus bevestigd op de onderbuis (vroeger stond deze in het verlengde van de liggende achtervork). Deze manier van plaatsing van de demper geeft een hogere stijfheid. De kabelgeleiding van de lockout loopt op die manier ook wat fraaier dan voorheen. Trek stapt af van het full-floater principe. Bij full-floater krijg je twee contactpunten waardoor de demper als het ware lijkt te zweven tijdens zijn beweging. Het is een set-up die veelzijdiger is en waarmee het lijkt alsof je meer veerweg hebt dan in werkelijkheid aanwezig. Ondertussen is de dempertechniek zodanig op punt gesteld dat er geen nood meer is aan het full-floater principe. 

Wat uiteraard wel behouden blijft, is de Active Braking Pivot, een systeem dat je vering actief houdt tijdens het remmen. Door het scharnierpunt van de achtervering te verplaatsen, krijg je een systeem dat voorkomt dat de vering bij remmanoeuvres stugger wordt. Deze plaatsing zorgt voor het loskoppelen van de krachten die inwerken op de remmen en de werking van het veersysteem waardoor beide systemen onbelemmerd hun werk kunnen doen.

Geometrie

De oude Trek Top Fuel was een rasechte racer. Een balhoofdhoek van 70 graden en zitbuishoek van 74 graden leek daarbij de klassieke gouden standaard voor een snelle en wendbare bike. De tijden zijn veranderd, de geometrie ook. De zitbuishoek werd een beetje steiler (75 graden), maar het is met name de balhoofdhoek die van 70 graden naar een vlakke 68 of 67,5 graden ging. De liggende achtervork is met 435 millimeter behoorlijk kort, wat meteen een indruk geeft over de te verwachten wendbaarheid op de nieuwe Top Fuel. De wielbasis werd daarentegen vier centimeter langer, wat dan weer de stabiliteit ten goede komt. Overigens gebruikt Trek niet langer de numerieke aanduiding voor haar framematen, maar maken zij voortaan ook gebruik van de meer gangbare aanduidingen gaande van S tot en met XXL.

Met de Mino Link kan je geometrie en rijhoogte aanpassen. De Mino Link werkt voortaan met een flipchip aan de bovenkant van de demper. Dat maakt het aanpassen van de geometrie een fluitje van een cent. 

Onderdelen

Samen met de Mino Link stelt Trek ook nog een aangepaste stuurpen voor. Deze stuurpen kan je makkelijk omdraaien waarbij je de keuze krijgt tussen een diepere zit (meer XC gericht) en een hogere zit voor de traillovers. 

De RockShox Twistloc blokkeert in een draaibeweging zowel vork als demper. Met een druk op de knop worden beide lockouts opnieuw gedeactiveerd. Het werkt snel en eenvoudig. Leuke bedenking: RockShox heeft in deze dus de controle over Fox. 

Ga je voor 120 millimeter veerweg op een meer trailgerichte full suspension, dan is de keuze voor een vork met 34 millimeter brede binnenpoten niet zo bijzonder vreemd. De Top Fuel 9.9 krijgt zo een Fox Factory 34 Step-Cast met FIT-demper en Kashima coat gemonteerd. Een uitstekende keuze.  De demper wordt eveneens door de buren van Fox geleverd en is een Fox Factory Float met DPS-demper en Kashima coat.

De eigen Bontrager Line Elite Dropper functioneert prima. De hendel is groot, goed te bedienen en makkelijk bereikbaar. Afhankelijk van de framemaat wordt een dropper post met 100 millimeter veerweg (framematen SM), 150 millimeter (framemaat MD of groter) of 170 millimeter (framematen LG en XL) gemonteerd.

Met zes kabels krijgen we echter een behoorlijk drukke cockpit.

We staken reeds eerder de loftrompet over de Bontrager Kovee Pro 30-wielen. De velgen zijn intern 29 millimeter breed, extern 36 millimeter. Dat maakt er – zeker in combinatie met de 2.4”-banden – een flinke wielset van. Hoor je ons in het terrein daarover klagen? Nee hoor, de wielen zijn licht, heel erg stijf en voor een carbon wielset behoorlijk comfortabel. Vooraan wordt de Boost 110 standaard gebruikt, achteraan de Boost 148.

Wil je onze test van de Kovee Pro TLR 30 nog even nalezen? Dan kan je hier terecht: www.vojomag.nl/test-bontrager-kovee-pro-30-tlr-boost-29-betaalbare-meerwaarde

Trek monteert daar de eigen Bontrager XR3 Team Issue-banden in een maatje 2.4” onder. De XR3 werd helemaal opnieuw ontworpen en blinkt uit in een lage rolweerstand en uitstekende grip. Het middenprofiel is licht rollend, terwijl de zijnoppen behoorlijk agressief zijn en zo voor extra grip in de bocht zorgen. De Inner Strength Casing is een soepele bescherming voor de zijkanten van je band.

We reden de afgelopen maanden met zowel XR2 als XR3 en waren daar behoorlijk enthousiast over: www.vojomag.nl/test-bontrager-xr2-en-xr3-team-issue-tlr-verrassend-veelzijdige-banden

Schakelen en aandrijven doe je met de veelbeproefde en alom geprezen Sram Eagle XX-groep. Op de Trek Top Fuel betekent dat een crank met 32 tanden en een DUB 92 millimeter Press fit bottom bracket. 

Terug tot stilstand kom je met een setje Sram Ultimate-remmen. Opmerkelijk is dat Trek voor een relatief kleine 160 millimeter schijf achteraan opteert (vooraan de gebruikelijke 180 millimeter).

Gewicht, prijzen en versies

De Trek Top Fuel is er meteen in een ruime keuze, waarbij de Top Fuel 8 met 2999 euro de goedkoopste versie is. De Top Fuel 8 is de enige met een aluminium frame. De overige zes modellen worden op pad gestuurd met een carbon frame en verschillen onderling van gekozen onderdelen. Het duurste model is de Top Fuel 9.9 XX1 AXS die voor 9999 euro de jouwe wordt. De hier getest Top Fuel 9.9 wisselt van eigenaar voor 8999 euro. Dat is een fiks bedrag, maar je krijgt er dan ook behoorlijk wat bike voor in de plaats.

Trek Top Fuel 9.9: de terreintest

Vroeger, toen ik nog jong en onbezonnen was en met de dieren kon spreken, sluimerde er ergens diep vanbinnen de ambitie om een heuse crosscountry-racer te worden. Vele jaren en kilo’s later is die ambitie netjes opgeborgen. Toch hebben wij wel wat kilometers op de teller van de oude Top Fuel staan, zowel in de 26”- als in de 29”-versie. In beide gevallen was dat een compromisloze racebak.

De nieuwe Top Fuel daarentegen voelt – door de aangepaste geometrie, brede banden en de toegenomen veerweg – helemaal anders aan. De Trek Top Fuel is voortaan veel meer op trails, genieten en pret gericht dan op nietsontziend over parkoersen scheuren. Anders gesteld, hij past veel beter bij die diep verborgen sluimerende maar ondertussen netjes opgeborgen ambitie. Onderhuids schuilt er nog steeds een XC-racer in, maar dan wel eentje waarmee je ook op trails kan gaan knallen. En ja, je kan er echt hard mee knallen. Maar eveneens ja, je kan er op flink uitdagende en technische trails bijzonder veel van genieten. 

Met 11,2 kilogram is de Trek Top Fuel 9.9 niet loodzwaar maar toch al snel een kilogram zwaarder dan een competitieve high-end xc-racefiets. Maar geen nood, de Top Fuel klimt nog steeds vrolijk de berg op.

Dankzij de aangepaste zitpositie met steilere zitbuishoek en de demper die meer naar voren werd geplaatst, gaat er amper energie verloren en worden jouw trapimpulsen meteen doorgezet in het terrein. Als een bliksemschicht wegschieten na de bocht of als de beste klimgeit doorheen Alpen, Pyreneeën of Dolomieten knallen, kan nog steeds prima, het vraagt gewoon een tikje meer energie.

Maar dat wordt ruimschoots gecompenseerd door het feit dat je nu gewoon veel harder en met veel meer vertrouwen over de afdalingen knalt dan je op een XC-racebike zou durven. Ga je rijden in de – wat we gemakkelijkheidshalve crosscountry set-up zullen noemen – met de Mino Link op ‘high’ en de stuurpen omgekeerd krijg je een snel – op het randje van nerveus – stuurgedrag dat de pure xc-bike alvast benadert. In die set-up is er bovendien voldoende druk vooraan op de fiets om je voorwiel tijdens de meest steile en technische beklimmingen aan de grond gekleefd te houden.

Een draaibeweging aan de TwistLoc en het hele boeltje van demper en vork is geblokkeerd. Ga je vervolgens rechtstaand klimmen, gaat er geen energie verloren door onnodige bewegingen van de bike.

Draai je Mino Link en stuurpen om en je krijgt een meer speels, trailgericht gevoel. Door de langere wielbasis profileert de Top Fuel zich als een erg goed uitgebalanceerde fiets die een scherp en nauwkeurig stuurgedrag combineert met een enorme stabiliteit. 

De brede banden geven veel grip, het brede stuur geeft veel controle, de aangepaste vlakke balhoofdhoek zorgt voor veel vertrouwen. Maak de optelsom van die drie factoren en je begrijpt dat de nieuwe Top Fuel er wel van houdt om flink doorheen bochten te razen. En ook al heeft de Top Fuel niet evenveel veerweg als de standaard trailbike, toch hoef je je geen seconde in te houden om de meer technische trails aan te vallen. De Top Fuel lijkt ons amper trager geworden. Sterker nog, ben je geen doorwinterde of professioneel crosscountryracer, dan zou je door het toegenomen vertrouwen met deze bike wel eens sneller kunnen gaan dan met een gelijkaardige brutale xc-racer.

Verdict 

Ben je op zoek naar een pure crosscountry full suspension, dan is deze Top Fuel misschien iets te veel op trails georiënteerd. Geen nood, daarvoor heeft Trek ondertussen de Supercaliber op de markt gezet. Maar ben je wel te vinden voor een perfecte mix tussen knalhard rijden en met veel vertrouwen, speels en wendbaar voor de volle 100% van trails genieten, dan zit je met de Trek Top Fuel gegarandeerd gebeiteld. Net als bijvoorbeeld de Specialized Epic Evo die we eerder aan jullie voorstelden, is ook deze Trek Top Fuel een full suspension racer met trailcapaciteiten. Het is een prima keuze voor elke rijder die een lichte en snelle xc-bike zoekt die tegelijkertijd toch veelzijdig en speels genoeg is om technische trails mee te rijden.

Trek Top Fuel 9.9

  • Veelzijdigheid troef
  • Snel, licht en wendbaar
  • Uitgekiende geometrie en dito ophanging
  • Slechts ruimte voor een bidonhouder
  • Behoorlijk drukke cockpit
/
Beoordeling
Beoordeling van de tester
Best getest
Favoriet
Prijs-kwaliteit
Aanbevolen gebruik
  • XC
  • TR
  • EN
  • DH
Prijs: € 8999,00
Gewicht: 11,55 kilogram (zonder pedalen, maat M)

Meer info via www.trekbikes.com