Testprimeur | Met de nieuwe Trek Supercaliber 9.9 in Harderwijk

Techniek
14 November 2019 — Jurgen Groenwals
Met het zweet parelend op het voorhoofd en een hartslag in overdrive zet ik voet aan de grond naast de fotograaf. Ik heb er net een rondje op de nieuwe Trek Supercaliber 9.9 opzitten en besef nog niet helemaal wat me is overkomen. Terwijl ik hijgend op adem kom, mompel ik iets van ‘waanzinnig snelle fiets’. En of ik niet nog even een rondje moet doen. Het moet zo leuk maar niet zijn.

Flashback naar september van dit jaar. Na maanden geruchten, speculaties en spy shots van een nieuwe Trek met een kous rond de bovenbuis, presenteert Trek eindelijk haar nieuwe crosscountry-racebolide. De hele presentatie gaan we niet herhalen, die kan je hier nalezen: www.vojomag.nl/presentatie-trek-2020-de-nieuwe-supercaliber-eindelijk-ontmaskerd.

In dit artikel komen we nog even terug op de voornaamste technologische kenmerken en geven we je graag onze eerste testindrukken van een rondje Harderwijk (Nederland) mee.

Voor de komst van de Supercaliber konden de Trek-teamrijders afhankelijk van het terrein kiezen uit de Procaliber, een 100 millimeter hardtail waarbij de IsoSpeed voor een paar millimeter demping zorgde, of de Top Fuel. De Top Fuel was jarenlang het absolute xc-paradepaardje die de weg naar diverse podia makkelijk wist te vinden. Toen de Top Fuel echter van een hormonenkuur voorzien werd en zijn veerweg naar 120 millimeter toenam (en tegelijkertijd de geometrie meer op trails gericht werd), lag de baan bij Trek open voor een nieuwe racebike. Die Supercaliber moest dan ook een full suspension worden met een beperkte veerweg en het lage gewicht van een hardtail. Zonder al meteen alles prijs te geven: missie meer dan zomaar een beetje geslaagd.

‘Slechts’ zestig millimeter veerweg

Toegegeven, ook wij stonden behoorlijk sceptisch tegenover de slechts 60 millimeter veerweg. Meer veerweg op crosscountry full suspensions is immers de tendens. 100 millimeter is reeds langer gemeengoed en 115 of zelfs 120 millimeter is niet langer abnormaal op een moderne xc-racebike. Trek maakt de omgekeerde beweging en dat mag je – toch zolang je niet met de Supercaliber gereden hebt – gerust vreemd noemen. Maar dit is een pure wedstrijdfiets, daarbij gelden nu eenmaal andere regels.

De demper zelf zorgt voor 55 millimeter veerweg, de flex in de ranke staande achtervork voor de overige vijf millimeter.

De staande achtervork is rechtstreeks met de voorste driehoek verbonden en enkel ter hoogte van het bottom bracket is een scharnierpunt voorzien. De idee achter het elimineren van scharnierpunten is dat – zelfs wanneer je de demper blokkeert – er bij een standaard full suspension toch nog steeds flex in de achterste driehoek zit. Dat komt voornamelijk door de scharnierpunten die nooit helemaal geblokkeerd kunnen worden. Het concept van de Supercaliber is dan ook zo uitgedacht dat dit probleem zo goed als helemaal weggewerkt wordt.

IsoStrut heet de nieuwe technologie waarbij de vering integraal deel uitmaakt van het frame. Vrij vertaald betekent ‘Strut’ iets als steun of stut.

In het midden van de demper is een montagepunt voorzien dat zo zijn steentje bijdraagt aan de algemene sterkte en stijfheid van het totale frame.

Fox ontwikkelde deze demper specifiek voor het frame van de Trek Supercaliber. Krachten die uitgeoefend worden op de bovenbuis worden mee opgevangen door de IsoStrut waardoor de Supercaliber veel hogere stijfheidswaarden kan voorleggen dan eender welk ander full suspension-frame momenteel op de markt. Op zich werkt de demper gelijkaardig als elke andere demper. Je kan sag en rebound instellen, er zijn spacers voorzien om eventueel het volume naar jouw wensen aan te passen en via een remote lockout bedien je de demper vanop het stuur.

Frame met oog voor detail

Erg fraai is het knikje in de linker staande achtervork om zo de direct mount remklauw te kunnen bevestigen.

Uiteraard is de Supercaliber netjes voorzien van interne kabelgeleiding.

Met plaats voor twee bidonhouders kan je eigenlijk ook best marathons rijden met de Supercaliber.

Niet nieuw bij Trek is de Straight Shot onderbuis. Rechtere lijnen zorgen voor stevigere carbonstructuren en daar profiteert de Supercaliber natuurlijk ook van.

De Knock Block belet dat bij een valpartij je stuur of je remhendel tegen je bovenbuis slaat en voorkomt op die manier eventuele frameschade.

Geometrie

De geometriewaarden laten weinig aan de verbeelding over. Dit is een crosscountry-racebike en dat vertaalt zich in een balhoofdhoek van 69 graden, een zitbuishoek van 74 graden en lekker korte chainstays van 430 millimeter.

Onderdelen

Deze Trek Supercaliber 9.9 doet het met niets minder dan toponderdelen.

De Sram Eagle XX1 geeft je een schakelbereik van 500%. Vooraan is een 34-tands blad rond een Dub-bottom bracket gemonteerd.

De eigen onderdelenleverancier van Trek, Bontrager, heeft met de carbon Kovee XXX-wielen een erg licht en stijf setje wielen geleverd. 

De Bontrager XR1 Team Issue banden zijn erg snelle en lichte banden, geschikt voor droge en goed rollende ondergrond. Het rondje Harderwijk lag er behoorlijk goed bij en daar presteert de XR1 uitstekend. Die paar modderstroken zorgden voor een extra adrenalineshot maar waren niet van dien aard dat je andere banden zou moeten monteren. Ligt er meer modder of heb je nood aan een meer veelzijdige band, dan kan je natuurlijk steeds de Bontrager XR2 of XR3 monteren. Onze indrukken van de Bontrager XR2 en XR3 lees je hier nog even na: www.vojomag.nl/test-bontrager-xr2-en-xr3-team-issue-tlr-verrassend-veelzijdige-banden.

Kovee XXX zorgt verder voor stuur, stuurpen en zadelpen. Het is licht, sterk en duur. Kortom, het hoort helemaal thuis op deze Supercaliber 9.9. De diameter van de zadelpen is 31,6 millimeter, wat meteen de keuze voor een eventuele dropper post vergemakkelijkt.

De dual remote lockout, waarmee je zowel vork als demper bedient, functioneert voortreffelijk. We kunnen ons echter voorstellen dat je de voorkeur kan geven aan een bediening waarbij vork en demper onafhankelijk van elkaar bediend worden. Hou echter in het achterhoofd dat de Supercaliber ontworpen is om te racen. Elke inspanning te veel wordt dan afgestraft.

Trek Supercaliber 9.9: de eerste terreintest

Een gewoonte wil dat we eerst fietsen aan de weeghaak hangen vooraleer we ermee gaan rijden. Onze testfiets klokt op de weegschaal af op 9,9 kilogram, inclusief bidonhouder. Voor een full suspension is dat een meer dan behoorlijk gewicht.

Stap twee vooraleer we rijden, is de instelling van vork en demper. De Fox Factory 32 SC is geen onbekende voor mij. Die stelt me dan ook niet voor al te veel problemen. Daar gaat 80 psi in, de rebound draai ik negen klikjes uit. 

55 millimeter veerweg is niet overdreven veel, dus kan je ze maar beter goed gebruiken. Wat meer of minder druk, een klikje meer of minder maakt hier een wezenlijk verschil. Voor mezelf – 76 kilogram, helemaal uit conditie en met de nodige winterkilo’s vroegtijdig aanwezig – betekent dat 145 psi in de demper. Trek ontwikkelde een eenvoudig tooltje om je sag na te kijken. Met de 145 psi kom ik netjes op 25% van de veerweg. Aan het tooltje merk je meteen dat de marge tussen 22% en 28% niet enorm groot is. Wil je het luchtvolume verminderen, dan kan je aan slag met spacers. Er zijn drie spacers, verschillend in volume. Ik reed met de standaard gemonteerde spacer.

De rebound heeft in totaal twaalf standen. Ik kies voor de gulden middenweg en draai zes klikjes uit.

Samen met Trek-verantwoordelijke Martin ‘the Snowman’ en ‘Fiets’-collega Rob heb ik de primeur om de Supercaliber 9.9 over het huisrondje van Trek in Harderwijk te jagen. Gelegen in het noordwesten van de Veluwe doorkruist de nieuwe trail prachtige heidegebieden, zand en bos.

Singletracks, kombochten, korte maar nijdige hellinkjes en dito afdalingen, hier en daar een dropje, boomwortels, zand en modder … voor een eerste testindruk met de Trek Supercaliber 9.9 is dit uitgekiend terrein.

Meteen maak ik hier ook een bedenking bij het terrein. Eigenlijk is de route van Harderwijk net iets te eenvoudig voor een grondige test met een crosscountry-racebike. Hedendaagse wereldbekercircuits worden steeds uitdagender. Op een volgende – langere – test zouden we de Supercaliber graag eens loslaten op wat ruiger terrein, op Ardense rotsen, over drops en boomwortels. 

Op de goed onderhouden singletracks van Harderwijk presteert de Supercaliber subliem. Met een fiets die minder dan tien kilogram weegt en die eigenlijk enkel maar het standje ‘vooruit’ kent, is dat niet verwonderlijk. De krachtoverbrenging is van het meest directe dat je je maar kan voorstellen. Duw op die pedalen en je bike schiet vooruit. 

Nergens heb je last van pedalbob of andere ongewenste neveneffecten die je op een full suspension wel eens tegenkomt. De Supercaliber rijdt als een hardtail. Je hebt nergens het gevoel dat je daadwerkelijk met een beetje veerweg op pad bent. Pas wanneer het terrein wat tricky wordt of in de afdaling, merk je dat je die 60 millimeter veerweg netjes gebruikt.

Sturen gaat belachelijk snel en scherp. Een nadeel: knipper een halve seconde met de ogen en je kleeft tegen een boom. Natuurlijk hebben die superlichte Bontrager Kovee XXX 30-wielen (1290 gram) en die snel bollende XR1-banden daar een groot aandeel in. Maar net dat maakt deze Supercaliber 9.9 zo’n unieke fiets. Monteer een setje zwaardere banden en dito wielen en je krijgt ongetwijfeld een heel ander rijgevoel. 

Een duw op de dual remote lockout voor de klim en je krijgt een hardtail. Klimmen met deze bike is dan ook een pretje. Zelfs wanneer de conditie niet zo enorm goed is, hoef je je geen zorgen te maken. Je bent nog steeds een van de snelste boven.

Of de lockout achteraan echt nodig is, durven wij te betwijfelen. Meer dan de helft van de klimmetjes op het rondje Harderwijk reed ik met zowel vork als demper in de open stand. Dat stoorde nergens. 55 millimeter veerweg is immers niet zo enorm veel. Maar ik kan me best voorstellen dat pro-riders hier anders tegenaan kijken. Elk beetje deining is voor hen ongewenst en komt het op een sprintje aan, dan wil je absoluut niets merken van beweging onder je zadel. Op de weg terug naar het gebouw van Trek blokkeer ik vork en demper en sprint de stenen uit de straat. De Supercaliber 9.9 accelereert explosief als een kart op nitroglycerine.

Verdict

De Trek Supercaliber 9.9 is een compromisloze en pure crosscountry racebike. Dat betekent dat een laag gewicht, rendement en een efficiënte ophanging belangrijker zijn dan comfort. De Supercaliber rijdt dan ook meer als een hardtail dan als een full suspension. Hij klimt, versnelt en stuurt als een hardtail en heeft de grip van een full suspension terwijl er ongemerkt onder je bips toch steeds een minimale demping wordt voorzien. Als je volgend seizoen door iemand op een Supercaliber wordt voorbijgesneld, hoef je niet lang naar excuses te zoeken: het ligt wel degelijk aan de fiets. Ook al is de conditie (nog) niet 100%, toch kan je simpelweg loeihard met de Supercaliber rondknallen. Het is een erg fijne en verfijnde fullie voor de professionele of gemotiveerde (en gefortuneerde) racer. 9499 euro is niet mals voor een bike, maar je krijgt er een verdomd snelle bolide voor in de plaats. Is je spaarvarkentje minder vetgemest, dan kan je steeds terecht bij de Supercaliber 9.8 (5999 euro) of Supercaliber 9.7 (4499 euro).

Meer info via www.trekbikes.com/supercaliber

Wil je de route in Harderwijk zelf gaan rijden, dan vind je hier verdere info: www.mtbroutes.nl/gelderland/harderwijk