Presentatie | Trek 2020: de nieuwe Supercaliber eindelijk ontmaskerd!

Techniek
5 September 2019 — Léo Kervran
Nadat hij gedurende vele maanden gemaskerd zijn opwachting maakte in de wereldbeker MTB, mag de Supercaliber (de nieuwe xc-fiets van Trek) dat masker eindelijk van zich afschudden! Daarmee komt er een einde aan alle gissingen over wat er nu exact schuilging onder die zwarte kous rond de bovenbuis. Nu het doek gevallen is en de foto's vrij getoond mogen worden, kunnen we ook een antwoord formuleren op alle vragen ...

En het antwoord is dat er bovenaan wel degelijk een demper zit! Deze luistert naar de naam IsoStrut en biedt een veerweg van ‘maar’ 60 millimeter. Op een moment dat iedereen in crosscountry naar een steeds grotere veerweg grijpt (denk maar aan Victor Koretzky die in Vallnord voor 120 millimeter koos), maakt Trek dus de omgekeerde beweging met deze nieuwe Supercaliber.

Trek zocht naar een perfect compromis tussen het lage gewicht, de eenvoud en efficiëntie van een hardtail enerzijds en de grip, controle en het comfort van een full suspension anderzijds. Maar denk nu niet dat dit een veelzijdig inzetbare fiets heeft opgeleverd, want we moeten vooral onthouden dat deze Supercaliber met zijn 60 millimeter veerweg een echt wedstrijdmonster is.

Ook in het verleden verschenen er al gelijkaardige systemen – zoals de Trek STP / Gary Fisher van Paola Pezzo – maar het Amerikaanse merk was niet tevreden over de werking van die vering (gebrek aan stijfheid en betrouwbaarheid) en vertrok voor de IsoStrut van een blanco blad.

Aan het nieuwe IsoStrut-veersysteem ging een onderzoek van vier jaar vooraf. De vering maakt integraal deel uit van de structuur van het frame. Zo staat de staande achtervork via de demper in verbinding met de voordriehoek. Geen link dus en slechts één scharnierpunt ter hoogte van het bottom bracket. Dit met het oog op de betrouwbaarheid en de stijfheid. Trek liet het scharnierpunt ter hoogte van de achteras dus voor wat het was en rekent op de flex van de staande achtervork, zoals wel meer merken doen op hun xc-modellen.

Omdat de demper deel uitmaakt van de structuur van het frame, kon Trek geen beroep doen op een klassieke demper. Deze zijn immers niet berekend op de krachten die erop zouden inwerken en zouden in dit geval te broos zijn. Trek ontwikkelde samen met Fox dan ook een specifieke demper die aangepast werd aan het frame van de nieuwe Supercaliber.

De grote schacht van de demper vindt een plek in een cilinder-constructie die voorkomt dat de demper te ver draait of doorbuigt.

Binnenin is de demper niet zo revolutionair en werkt deze net zoals een klassieke demper. Hij is voorzien van dezelfde instellingsmogelijkheden, kan vanop het stuur geblokkeerd worden en kan makkelijk gedemonteerd worden voor onderhoud. De handleiding is trouwens te vinden op de website van Fox.

Nog een voordeel van dit systeem is, dat er plaats is voor twee bidonhouders. Op de nieuwe Trek Top Fuel lukt dat niet en vooral marathonrenners zullen dit enorm waarderen.

Trek kondigt een gewicht aan van 1900 gram voor het carbon frame, inclusief het IsoStrut-veersysteem en de bouten. Hij zal enkel verkrijgbaar zijn in 29″ (banden van maximaal 29×2,2″), ook voor de kleinste maten. Visueel is het frame typisch Trek met een zeer rechte onderbuis. De Knock Block moet het frame bij een val beschermen tegen een impact van het stuur of van de vork.

Om de fiets zo licht mogelijk te maken, zit er geen bescherming op de onderbuis. In dezelfde optiek werd de beschermstrip op de liggende achtervork zo minimalistisch mogelijk gehouden.

De geometrie zit ergens tussen de Procaliber en oude Top Fuel in. De Supercaliber is uitgerust met een korte liggende achtervork van 430 millimeter, een balhoofdhoek van 69 graden, een zitbuishoek van 74 graden en een reach van 425 millimeter op de medium (440 millimeter op de ML en 455 millimeter op de L). Dit is dus duidelijk een geometrie om te racen.

De korte liggende achtervork moet voor de nodige levendigheid zorgen bij het accelereren, ook al gaat dit ten koste van comfort en tolerantie op lange afdalingen. De korte reach zorgt op zijn beurt voor een ideale zitpositie bergop. Door de balhoofdhoek van 69 graden moet je met meer vertrouwen de nodige rockgardens en drops van de huidige xc-circuits kunnen aanvatten.

De Trek Supercaliber zal verkrijgbaar zijn in 6 maten, gaande van S tot XXL. De catalogus telt drie carbon modellen – de 9.7 (4499 euro), 9.8 (5999 euro) en 9.9 (10499 euro voor de AXS-uitvoering) – en een framekit (3799 euro). Alle modellen zijn uitgerust met een voorvork van 100 millimeter en een gewone zadelpen, al kan er ook een dropper post gemonteerd worden in de zitbuis met een diameter van 31,6 millimeter.

Meer info op trekbikes.com

Hier vind je onze presentatie van de nieuwe Trek Top Fuel en onze eerste indruk van de nieuwe Trek Fuel EX.

Foto’s copyright Trek