Nieuw | Trek Fuel EX 2020: een ware allrounder

Techniek
15 August 2019 — Léo Kervran
Nu de Top Fuel wat potiger geworden is, wordt ook de Trek Fuel EX wat struiser met een nieuwe achtervering, een grotere voorvork en bredere banden. Toch blijft hij nog steeds een ware allrounder. We mochten hem ontdekken op de paden van het Italiaanse Galzignano Terme.

Zoek niet langer naar 27,5 Plus-versies van de Fuel EX in de nieuwe catalogus van Trek, want ook de laatste (aluminium) modellen zijn nu verdwenen. Voortaan staan (bijna) alle modellen op 29″-wielen met 2,6″-banden. Waar de 29ers het voordien met een vork van 130 millimeter deden, is dat voortaan met een exemplaar van 140 millimeter.

Trek presenteert de Fuel EX als de ideale gezel voor technische trails en/of bergpaden. In die optiek zijn de duurste modellen uitgerust met een Fox 36-vork (de referentie in enduro). De goedkopere modellen zijn uitgerust met een lichtere Fox 34, terwijl de twee instapmodellen het moeten doen met een RockShox 35 Gold (Fuel EX 7) of Recon RL (Fuel EX 5). Het is mogelijk om een nog grotere voorvork te monteren, al raadt Trek maximaal een exemplaar van 150 millimeter aan.

Net zoals de Trek Top Fuel enkele maanden geleden, laat ook de Fuel EX de zwevend geplaatste demper achterwege. In de ogen van Trek was die technologie (Full Floater) nochtans lange tijd de meest efficiënte, maar dankzij de nieuwste ontwikkelingen op het vlak van dempers kunnen ze die technologie voortaan wegwimpelen.

Die nieuwste ontwikkelingen hebben dit jaar geresulteerd in een update van de RE:Aktiv Thru-Shaft-demper. De belangrijkste wijzigingen gebeurden binnenin, maar ook aan de buitenkant zien we een nieuwigheid. Daar verschijnt er een kleine cilinder bovenop de demper. Dit mini-reservoir kreeg de naam External Thermal Compensator en moet ervoor zorgen dat de warmte tijdens lange afdalingen beter kan worden afgevoerd. Daardoor zou de demper in alle omstandigheden optimaal werken.

Het wieltje om de rebound in te stellen, is voortaan voorzien van nummers. Eigenlijk is dit voor de hand liggend, niet moeilijk te realiseren en handig voor de consument.

Exit de zwevende demper dus, maar de ABP-technologie (Active Braking Pivot) blijft wel aan boord. Deze technologie doet een beroep op een scharnierpunt ter hoogte van de achteras. De remklauw vindt een plaats op de staande achtervork zodat de vering in alle omstandigheden, ook bij het remmen, actief blijft.

De versies met een carbon/aluminium frame verdwijnen in 2020 uit de catalogus. De Fuel EX zal voortaan beschikbaar zijn in full carbon (voor- en achterdriehoek en link) of aluminium (behalve de link, die is uit magnesium). Allen zijn ze uitgerust met een grote beschermplaat onder de schuine buis. Omdat deze achteraf op het frame wordt geschroefd, is deze makkelijk vervangbaar.

Het opgeven van de zwevende demper heeft nog een bijkomend voordeel. Het maakt het immers heel wat eenvoudiger om de zone rond het bottom bracket en de liggende achtervork te ontwerpen. En dat heeft invloed op de liggende achtervork die stijver wordt, maar ook op de vrije ruimte voor de banden. Voortaan bolt deze Fuel EX op 29 x 2,6″-banden.

Voor de rest herkennen we op de Fuel EX de vormen en technologieën van de Slash en Top Fuel. Denk maar aan de zeer rechte onderbuis, de Knock Block om de vork te beschermen, de ISCG05-plots of de Control Freak Cable Routing voor een optimale interne doorvoer van de kabels.

De hendel van de achteras kan ook gebruikt worden om de as van het voorwiel te demonteren. Even losklikken en klaar.

De Fuel EX is verkrijgbaar in 12 versies (3 in aluminium, 7 in carbon en in elk materiaal ook een framekit), gaande van de EX 5 met een Shimano Deore 1×10 tot de zeer luxueuze Fuel EX 9.9 AXS en Fuel EX 9.9 XTR. Alle frames hebben een levenslange garantie, ongeacht of ze uit aluminium of carbon zijn. Prijzen variëren van 2099 euro (Fuel EX 5) tot 9099 euro (Fuel EX 9.9 XO1 AXS).

Geometrie

De Fuel EX volgt de huidige trends van langer en vlakker. De reach wordt naargelang het model 10 tot 20 millimeter langer (455 millimeter op de maat ML) terwijl de balhoofdhoek een graadje vlakker wordt (66 graden). De zitbuishoek wordt dan weer een graadje steiler (75 graden).

De Mino Link is nog steeds aanwezig maar verhuist naar de binnenzijde van de verbinding tussen link en staande achtervork. Met deze Mino Link kan je de geometrie van de fiets wijzigen in twee posities (High en Low). Dit heeft invloed op de hoogte van het bottom bracket en de balhoofdhoek (+/- 0,5 graden). De Fuel EX wordt standaard verkocht in de positie High. Vrouwelijke bikers hoeven niet langer te zoeken naar een model met een specifieke geometrie, voortaan worden alle modellen ondergebracht in hetzelfde gamma.

Het Amerikaanse merk meent dat een goed doordachte geometrie iedereen ten goede komt en dat het dus niet langer nodig is om een specifiek frame te ontwikkelen voor vrouwen

In navolging van deze beslissing zal de Fuel EX in meer maten (7 in totaal, van XS tot XXL) en kleuren beschikbaar zijn dan voorheen. Het Amerikaanse merk meent dat een goed doordachte geometrie iedereen ten goede komt en dat het dus niet langer nodig is om een specifiek frame te ontwikkelen voor vrouwen.

De maattabel ziet er voortaan wel iets anders uit. Om de fiets zo goed mogelijk aan te passen aan kleine mensen, is de XS enkel verkrijgbaar met 27,5″-wielen. Op de small heb je de keuze tussen 27,5″ en 29″. Ook de drop van de variabele zadelpen wordt aangepast aan de fietsmaat: een exemplaar van 100 millimeter op de XS en vervolgens van 150 of zelfs 170 millimeter (vanaf de large op de modellen 9.8 en 9.9).

Integrated Frame Storage

De misschien wel grootste nieuwigheid op de Fuel EX is deze Integrated Frame Storage. Onder de bidonhouder vinden we voortaan een opbergruimte in het frame.

Een ‘copy’ van de Swat Door van Specialized dus (maar het lijkt erop dat zij geen patent hebben aangevraagd) met plaats voor een binnenband, twee bandenlichters en een CO2-patroon of mini-pomp. Dit alles zit netjes in een neopreen tasje gerold zodat het frame niet beschadigd wordt. En omdat er via deze ruimte ook toegang is tot de vele kabels die intern door het frame lopen, wordt het ook iets makkelijker om deze te vervangen.

Het systeem is makkelijk in gebruik. Met een kleine hendel maak je de bidonhouder los waarna je deze volledig moet wegnemen. Trek heeft trouwens ook voorzien dat je een multitool kunt wegstoppen in het balhoofd (wederom net zoals bij Specialized), maar door bevoorradingsproblemen zal deze optie het eerste jaar niet standaard meegeleverd worden en alleen los verkrijgbaar zijn. Vanaf het volgende jaar moet dat wel het geval zijn.

Trek Fuel EX 9.9: de terreintest

Welgeteld twee uur brachten we op de paden van het Italiaanse Galzignano Terme door op de nieuwe Trek Fuel EX. Op het programma stond een lus die we twee keer hebben afgelegd. In die lus zaten als belangrijkste hindernissen een snelle afdaling met enkele kombochten en een geul vol stenen.

Het model dat ons door Trek ter beschikking werd gesteld, was de Fuel EX 9.9 met een adviesprijs van om en bij de 5500 euro. Voor die prijs heb je recht op een full carbon frame, Bontrager Line Carbon 30-wielen, een Fox 36 Factory Grip2-vork, een Sram X01 Eagle-aandrijving en Shimano XT M8120-remmen met 4 zuigers. Met zijn donkerrode tinten ziet hij er ook nog eens zeer mooi uit. Ter info, wij plaatsten de Mino Link in de positie Low voor onze test.

Bontrager levert ook de Elite Dropper-zadelpen met een drop van 170 millimeter (we reden met een large), de Line Pro-stuurpost met een carbon stuur (diameter van 35 millimeter) en de XR4 Team Issue-banden.

We zitten vrij rechtop en comfortabel op de Fuel EX en de fiets etaleert een dynamische kant. Zeer dynamisch zelfs, en al snel halen we een spacer weg onder de stuurpen (voor een lagere zitpositie) om nog beter van al die energie te profiteren.

Achteraan helpt de vering voor de nodige grip en probleemloos nemen we de meest technische passages of steilste stroken. Maar die grip en dat comfort hebben wel een nadeel en we voelen de fiets lichtjes deinen. Zolang we in het zadel blijven zitten, stoort het niet. Wanneer we echter op de pedalen gaan staan, wordt dit gevoel uitgesprokener. Om dat deinen tegen te gaan zou je de demper wat meer kunnen sluiten op de langste beklimmingen of op vlakkere stroken.

Bergaf beschikt de Trek Fuel EX over een goede dosis stabiliteit. Hij is ook wendbaar. Omdat hij zo licht is, gooien we hem met spelend gemak door de bochten. Gelukkig is de grip van de 2,6″-banden meer dan correct, wat niet altijd evident is op het fijne laagje stof en gravel dat hier de harde ondergrond bedekt.

De spullen die we in het frame hebben gestopt, rammelen niet. Het luikje beweegt wel een beetje wanneer we met een forse duw een volle bidon op zijn plaats steken, maar tijdens het rijden merken we niets op. Niemand die na afloop een probleem meldde met een luikje dat plotsklaps openging of een verloren bidon.

We zouden de Fuel EX niet aan iedereen aanraden en daar is de stijfheid van het geheel de oorzaak van. Door het accent dat Trek legde op de stijfheid van het frame, de carbon wielen, de Fox 36 en het stuur van 35 millimeter, is hij niet echt vergevingsgezind wanneer je een fout maakt. Je hebt dan ook een dosis ervaring nodig om deze fiets in de hand te houden.

Indien je over voldoende technische bagage (en conditie) beschikt, dan is hij een genot. De Fuel EX stuurt precies en scherp en kleeft op de ondergrond. Echt speels is hij niet, maar wel zeer efficiënt om snel mee te rijden.

We vliegen met een ongelofelijke snelheid door de geul met stenen. Best indrukwekkend voor een toch wel ‘kleine’ fiets. De vork werkt harmonieus samen met de achtervering. Behalve wanneer je echte grote schokken te verduren krijgt, blijft de vering vooral werkzaam in het bovenste deel van de veerweg. Ze werkt zo dynamisch dat je het gevoel hebt over meer veerweg te beschikken dan de 130 millimeter waar je effectief over beschikt.

We stellen ons de vraag wat dit moet geven op de ruwste paden, want daar kan het net een nadeel zijn dat de vering zo lang in het bovenste deel van de veerweg werkzaam blijft. In dat geval benutten we liever de hele veerweg om de fiets onder controle te houden.

Deze eerste test was uiteraard veel te kort om alle karaktertrekken van de nieuwe Trek Fuel EX te doorgronden. Dit topmodel is alvast een allrounder die we zowel zouden kunnen meenemen naar de Transvésubienne (als goede klimmer) als naar een endurotrip (als goede daler). We raden hem echter niet aan iedereen aan, daarvoor is hij te stijf en werkt de achtervering te progressief, wat hem best vermoeiend maakt. De versies EX 8, EX 8 XT (aluminium) en EX 9.7 (carbon) zouden met hun aluminium wielen en Fox 34-vork iets toegankelijker moeten zijn op dit gebied.

Meer info op www.trekbikes.com

Onze presentatie van de Trek Top Fuel vind je hier: www.vojomag.nl/news/nieuw-2020-de-trek-top-fuel-wordt-potiger