Nieuw 2021 | Andere naven en spaken voor de Zipp 3Zero Moto!

Door Jeffry Goethals -

  • Techniek

Nieuw 2021 | Andere naven en spaken voor de Zipp 3Zero Moto!

De in 2019 gelanceerde Zipp 3 Zero Moto-wielen onderscheiden zich door de “platte” vorm van hun velgen. Voor het nieuwe 2021 seizoen evolueren ze op het niveau van hun naaf en spaken om aan dynamiek en reactiviteit te winnen. Vooraleer we onze test publiceren, hier alvast de nodige weetjes:

Deze voor enduro ontworpen wielen vallen op door hun zeer unieke carbon velgen, met een inwendige breedte van 30 millimeter. Geïnspireerd door de motorfiets, hebben ze een zeer afgeplatte “U”-vorm, met een enkele, dikke wand. Hierdoor kunnen hun zijwanden vervormen om schokken op te vangen terwijl ze een uitstekende verticale en laterale stijfheid bieden bij het leunen. Dit is wat Zipp “ankle compliance” noemt.

Wij rijden al sinds hun lancering op deze wielen en, zoals wij in onze gedetailleerde test hebben kunnen uitleggen, is dit concept verre van alleen maar marketing! Het “meegeven van de enkel” is goed merkbaar en de wielen bieden een uniek niveau van vergevingsgezindheid en grip. Ze zijn ontworpen voor enduro (ze worden gebruikt door het Lapierre Team van Isabeau Courdurier, Adrien Dailly en Nico Vouilloz) en ze bieden een absoluut magistraal rijgedrag in de afdaling.

Het enige nadeel is dat ze niet “licht” zijn (iets meer dan 1900 gram voor een 29″ wielset) en dat ze tot nu toe niet erg efficiënt en dynamisch waren. Zonder de velg te veranderen, heeft Zipp nu geprobeerd deze punten te verbeteren door haar 3Zero Moto 2021 uit te rusten met 32 platte spaken (terwijl ze voorheen gewoon rond waren) en met gloednieuwe naven ontwikkeld door de Sram R&D divisie gevestigd in Duitsland.

Deze nieuwe Zipp ZM2-naven, die ook afzonderlijk verkrijgbaar zullen zijn voor een montage met andere velgen en in een ZR2-versie voor gravel, onderscheiden zich door hun imposante afmetingen, wat verklaard wordt door twee redenen. In de eerste plaats hebben de naafflenzen een zeer grote diameter, veel meer dan in het verleden, om de spaaklengte te beperken en de algemene stijfheid van het wiel te vergroten.

Anderzijds heeft de achternaaf een zeer reactief vrijloopsysteem, met 132 aangrijppunten. Dit aantal wordt verkregen door de aanwezigheid van 33 inkepingen aan de binnenzijde van de naaf en 4 groepen van 3 pallen op de freehub, met een enigszins gespreide inschakeling voor elke groep. 4×33 = 132: de som is correct!

Afgezien van de snellere reactiviteit, zorgt deze nieuwe freehub en het nieuwe ontwerp van de naven dat ze ook officieel compatibel zijn voor gebruik op elektrisch ondersteunde fietsen. En dat is goed nieuws! We hebben eigenlijk niet gewacht op het officiële groene licht van Sram om de Zipp 3Zero Moto te gebruiken op onze eigen e-bike (want met een zwaardere fiets komt hun uitstekende downhill gedrag nog beter uit de verf). Hun kleine gebrek aan “punch” werd grotendeels gecompenseerd door de aanwezigheid van de motor. Ook al hebben we in meer dan 2000 kilometer geen enkel probleem gehad met de vorige naven, het is goed om te weten dat het gebruik ervan bij e-bikes nu echt is toegestaan … en zelfs wordt aanbevolen voor deze wielen.

De velgen zijn niet veranderd en we hebben op lange termijn kunnen vaststellen dat ze zonder enig probleem bestand zijn tegen de ergste omstandigheden. We ontvingen deze nieuwe Zipp 3 Zero Moto 2021 met hun nieuwe ZM2-naven slechts een paar dagen voor hun officiële release en we hebben ze nog niet kunnen testen. We zullen de komende weken een volledige test publiceren, om te zien of de evoluties een aanzienlijke verbetering betekenen ten opzichte van de eerste generatie, die nu trouwens al opmerkelijk goed is gebleken.

Wat het gewicht betreft, is er geen echte verbetering. Ze worden zelfs een paar gram zwaarder door hun nieuwe grotere naven (1950 gram aangekondigd voor de 2021 versie tegen 1910 gram zelf gewogen in 29″ voor de vorige). Maar aangezien we het hebben over gewicht in het midden van het wiel, zal het minder merkbaar zijn; minder dan de nieuwe spaken en het sneller aangrijpen van de freehub.

De prijzen evolueren … in de goede richting! Wat in de huidige context zeldzaam is en zeker mag worden onderstreept. De prijs zakt met meer dan 250 euro en komt nu op 1830 euro per paar tegenover 2099 euro bij de release van de eerste versie. We moeten wel melden dat het Quarq TireWiz systeem, waarmee je in realtime de bandenspanning kunt weten, niet meer is inbegrepen en enkel als optie verkrijgbaar is. Deze wielen zijn nog steeds verkrijgbaar in 27,5” en 29″ diameter, met Sram XD of Shimano/Sram 11-speed freehub (geen MicroSpline). De kleur van de velg is nog steeds te kiezen, maar die is beperkt tot de meest populaire/huidige kleuren (rood/wit/antraciet).

Tot binnenkort voor de echte test!

Meer informatie: www.sram.com/en/zipp

DoorJeffry Goethals