Nieuw 2021 | Cannondale: de Jekyll krijgt een make-over

Techniek
22 June 2021 — Yannick Schepers

De Jekyll is terug! Deze fiets, die nauw samenhangt met de geschiedenis van enduro, is een van de beroemdste modellen van Cannondale. De laatste jaren had hij zich wat teruggetrokken, maar nu staat hij er weer met een gloednieuwe versie, inclusief een volledig nieuw frame volgepakt met interessante ideeën.

De Jekyll zag begin jaren 2000 voor het eerst het levenslicht. Eind 1999 kwam hij op de markt als XC full suspension, maar daarna evolueerde hij en met een veerweg van 135 millimeter werd hij een pak veelzijdiger. Nadat hij enkele jaren van het strijdtoneel leek verdwenen te zijn, vierde hij in 2011 zijn wedergeboorte met een uitgesproken enduro-georiënteerd uiterlijk (150 millimeter veerweg en de geweldige Dyad-schokdemper).

Versie 2016 van de Jekyll met 27,5″-wielen en nog steeds de Dyad-demper.

Op dat moment stond enduro nog in de kinderschoenen en al snel schreef de Jekyll een groot stuk van zijn geschiedenis. Met Jérôme Clementz aan het stuur wint hij in 2013 het allereerste eindklassement van de Enduro World Series. Vandaag is de Jekyll in het collectief geheugen verbonden met enduro.

Maar als we zien hoe de sport en het materiaal de laatste jaren zijn geëvolueerd, kunnen we enkel opmerken dat het huidige platform verouderd is. De laatste vernieuwing dateert immers al van 2017. Zijn geometrie staat nog steeds garant voor plezier op de trails, maar in competitie komen zijn beperkingen aan het oppervlak bovendrijven, zeker wanneer we de vergelijking maken met de nieuwste ontwikkelingen bij de concurrentie.

 

Deze nieuwe generatie komt dus op het juiste moment en zoals we dat gewoon zijn van Cannondale kunnen ze het niet laten om hun eigen ding te doen. Na de Lefty of de Dyad (om er maar een paar te noemen), onthult het merk uit Wilton in Connecticut nu een nieuwe ophangingsarchitectuur, een ongewone kruising tussen een 4 bar linkage en een high single pivot.

Ongebruikelijk, en toch ook weer niet zo verrassend, want deze “opbouw” is rechtstreeks afgeleid van het DH-prototype dat we in 2019 zagen rijden en dat toen veel stof deed opwaaien. We hebben dus een 4 bar linkage, waarvan het belangrijkste draaipunt zeer hoog is geplaatst en dat gebruikmaakt van een extra tandwieltje om de invloed van de ketting op het veergedrag te regelen.

De schokdemper is héél laag in het frame geplaatst, dit om het zwaartepunt zo laag mogelijk te houden. Van bovenaf wordt hij samengedrukt dankzij een lange rocker. Ware het niet dat de demper iets uitsteekt, dan zou je bijna denken dat Cannondale hem in het frame heeft geïntegreerd, zoals Scott dat bij de nieuwe Spark heeft gedaan. Het Amerikaanse merk koos echter voor een “eenvoudigere” manier, in de onderbuis zit namelijk een uitsparing rond de schokdemper in plaats van deze volledig te integreren. De instellingsknoppen blijven ten alle tijde toegankelijk.

Als we de Jekyll herleiden tot cijfers, dan kunnen we al melden dat hij achteraan 165 millimeter veerweg biedt. Vooraan is de fiets ontworpen om te worden uitgerust met een 170 millimeter vork. Cannondale heeft aan de kinematica gewerkt om hem aan te passen aan elke maat fiets, een inspanning die niet zo gebruikelijk nog simpel is en die het verdient vermeld te worden. Iemand die in maat S rijdt is waarschijnlijk lichter dan iemand die in XL rijdt en belast de vering bijgevolg niet op dezelfde manier!

Zonder al te veel in detail te treden, merken we in deze curves een vrij lage anti-squat op (alles in aanmerking genomen), zelfs bij de sag, wat erop zou kunnen wijzen dat Cannondale meer op de kracht van de vering vertrouwde dan op de dynamiek van de fiets. De progressiviteit lijkt vrij laag te zijn, met 20% als maximum in XL. We kunnen ons voorstellen dat de kinematica geoptimaliseerd is voor luchtveren, aangezien een spiraalveer perfect lineair is, enkele uitzonderingen buiten beschouwing gelaten.

De geometrie is volledig in de stijl van de huidige, dikkere enduro’s. De Jekyll is uitgerust met 29″-wielen, heeft een stuurhoek van 64 graden en een zitbuishoek van 77,5 graden (op alle maten). Evenals de kinematica varieert de geometrie op sommige punten van grootte om zich aan te passen aan de verschillen in lichaamsbouw bij de bestuurder. De liggende achtervork is bijvoorbeeld erg kort in maat S (430 millimeter) maar bijna lang in XL (450 millimeter). De reach bedraagt dan weer 450 millimeter op de M en 475 millimeter op de L.

Wat accessoires en afwerking betreft, is het eerste wat opvalt de grote beschermplaat onder de onderbuis. Hij is er om de schokdemper te beschermen tegen impacts, aangezien er in het midden van de onderbuis een uitsparing zit. De verrassende vorm, met een opening tussen de onderbuis en de beschermplaat, is bedacht om de schokdemper optimaal te koelen en de afvoer van modder of stof dat zich op die plaats zou verzamelen, te vergemakkelijken. In theorie een interessant idee, maar we zijn benieuwd om te zien hoe zich dat vertaalt in de praktijk.

Kenmerkend voor Cannondale is ook de Ai Offset Drivetrain (Asymmetric Integration), met een achterdriehoek die enkele millimeters meer naar rechts staat in vergelijking met fietsen van andere fabrikanten. Volgens het merk vergroot dit de bandenspeling en biedt het een betere hoek voor de spaken om een sterker en stijver wiel te bouwen.

We mogen ons aan twee modellen verwachten, evenals een framekit. Elke volledige assemblage zal in twee kleuren worden aangeboden: groen of zwart voor de Jekyll 1 (6499 euro) en blauw/paars of zwart voor de Jekyll 2 (4599 euro). Voor de framekit is slechts één afwerking beschikbaar, maar die is wel origineel: van een afstand zie je alleen een discrete grijze kleur, maar als je de fiets van dichterbij bekijkt, zie je in sommige hoeken tekeningen van ananassen, robots, cactussen of zelfs dynamiet verstopt!

In de komende weken mogen we de Jekyll in levende lijve ontdekken, hou onze site in de gaten om op de hoogte te blijven!