Nieuw 2021 | Canyon Exceed: radicaler dan ooit

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw 2021 | Canyon Exceed: radicaler dan ooit

Nadat Canyon eerder al een nieuwe Sender presenteerde voor de downhillers, verwelkomt het Duitse merk nu ook een nieuwe Exceed voor de talrijke hardtail-fans. Die Exceed kreeg een vermageringskuur, een licht hertekende geometrie en een dropper post! Niet met het doel om de concurrentie aan te gaan met de full suspensions die almaar efficiënter worden, maar wel om de nadruk te leggen op wat de sterke punten zijn van een hardtail: het gewicht en de stijfheid. De toon is gezet!

Canyon heeft daarom het frame volledig vernieuwd om uit te komen op een indrukwekkende 740 gram voor een volledig kaal frame! De sleutel tot deze score is het gebruik van zeer hoogwaardige (en dus erg dure) koolstofvezels van het Japanse bedrijf Toray, de wereldleider in de productie van koolstofvezels. Deze vezel, M40X genaamd, combineert een zeer hoge stijfheid (30% stijver dan een conventionele vezel) en sterkte. In de fietsindustrie hebben slechts drie merken, waaronder Canyon, de toelating van Toray om hun vezels te gebruiken.

Het klinkt eenvoudig, maar je moet weten dat hoe stijver een koolstofvezel is, hoe minder sterk hij normaal is en vice versa. Het verenigen van die twee eigenschappen is de heilige graal van de onderzoekers en ingenieurs en door de zeldzaamheid van deze vezels was de bijnaam snel gevonden: ‘eenhoornhaar’.

Carbon is niet het enige punt waarop het Duitse merk heeft geprobeerd om grammen te besparen. Zo weegt de afwerking (vernis, lak, decals) van de CFR-versie slechts 39 gram en de bescherming van de liggende achtervork zelfs geen 10 gram (volgens Canyon 9 gram om precies te zijn). Inclusief de zadelpenklem, een plaatje om het frame net achter het bottom bracket te beschermen tegen een aflopende ketting en een universele achterpat van Sram, klokt het frame van de nieuwe Exceed af op 835 gram.

Uiteraard zijn niet alle frames van de Exceed uitgerust met dit carbon, want de M40X-vezels worden enkel gereserveerd voor de CFR-frames. De SLX- en CF-versies gebruiken minder luxueuze vezels, vezels die overigens wel zo gerangschikt zijn dat ze even stijf en sterk zijn. Zelfs met de eenvoudigere vezels zal het frame zich even dynamisch gedragen, het verschil zit hem dan ook in – logisch – het gewicht. Een compleet SLX-frame (met de laklaag, bescherming en pat) wordt aangekondigd op 1015 gram, een CF-frame op 1312 gram.

Wanneer we de geometrietabel bekijken, zien we dat de langere reach de grootste verandering is. Die reach wordt afhankelijk van de fietsmaat 10 tot 20 millimeter langer. Tegelijkertijd verliest de stack enkele millimeters. De hoek van de zitbuis wordt een graad rechter en Canyon heeft de liggende achtervork van de Exceed op alle maten met 2 millimeter verkort: ze meet nu 425 millimeter op de XS, S en M, 430 millimeter op de L en 435 millimeter op de XL.

Verrassender is de stuurhoek die 69 graden aangeeft (tegenover 69,5 graden op de oude Exceed), waar de nieuwste fietsen van de concurrentie opteren voor 68 graden (Orbea Alma, BH Ultimate) of zelfs 67 graden (BMC Twostroke). Tot slot dient opgemerkt te worden dat het bottom bracket gemiddeld 5 millimeter hoger ligt dan voorheen en dat op alle maten een stuurpen van 80 millimeter gemonteerd wordt, tegenover 70, 80 of 90 millimeter (afhankelijk van de fietsmaat) op de oude versie.

Vooraleer we de verschillende versies en hun prijzen op een rij zetten, zijn er nog een paar interessante punten het vermelden waard. Twee dingen springen in het oog: de one-piece constructie van het stuur en de stuurpen en de aanwezigheid van een dropper post op sommige modellen.

Eerstgenoemde is een gloednieuw onderdeel dat speciaal ontworpen werd voor de Exceed. Deze stuur/stuurpen combinatie is te vinden op alle SLX- en CFR-modellen.

Voor de dropper post doet Canyon een beroep op een DT Swiss D232 One met een diameter van 30,9 millimeter; in aluminium op de SLX-modellen (foto links hierboven) of in carbon (foto rechts) op de CFR-modellen. Deze dropper post is zeer licht (390 of 420 gram afhankelijk van het gebruikte materiaal en inlusief een bediening op het stuur) en heeft een drop van 60 millimeter. Dat lijkt misschien weinig, maar dat is in crosscountry vaak genoeg om het verschil te maken. Volgens Canyon kon men gewicht besparen door het mechanisme om te keren.

Ten slotte zien we op deze Exceed ook een kleinere en lichtere IPU headset (voor Impact Protection Unit) die voortaan volledig geïntegreerd wordt in het frame. Ook de klem om de zadelpen vast te zetten is geïntegreerd. De remleiding en derailleurkabel lopen via de headset (speciaal ontworpen voor dit doel) waardoor men niet langer de balhoofdbuis moet doorboren. De Quixle-hendel die in de achteras verdwijnt, blijft aan boord. De achterste remklauw heeft een flatmount standaard en er is voldoende ruimte in het frame voor banden tot 2.35/2.4 inch gemonteerd op velgen met een interne breedte van 30 millimeter.

In de catalogus staan maar liefst 9 verschillende versies van de nieuwe Exeed, met prijzen die gaan van 1699 tot 6499 euro. Canyon heeft het gamma in drie families onderverdeeld die zich onderscheiden door hun naam en frame (naargelang de gebruikte vezels). De goedkoopste familie is de Exceed CF, met 5 modellen die opgebouwd zijn rond een M076-frame van 1312 gram: Exceed CF 5 (1699 euro), CF WMN 5 (1699 euro), CF 6 (2199 euro), CF 7 (2699 euro) en CF WMN 7 (2699 euro).

Net daarboven vinden we de Exceed CF SLX-serie die bestaat uit twee modellen met als basis het M075-frame van 1015 gram: CF SLX 8 (3699 euro) en CF SLX 9 (4699 euro). Deze beide modellen zijn uitgerust met de aluminium DT Swiss D232-dropper post en met een one-piece Canyon CP0008 XC-cockpit (740 x 80 millimeter).

De top van het gamma wordt bepaald door twee Exceed CFR-modellen met een M112-frame van 835 gram. De CFR Team (5699 euro) is uitgerust met een Shimano XTR, Fox 32 SC Factory, DT Swiss XRC1200-wielen en VCLS 2.0-zadelpen (de flexible zadelpen van Canyon) terwijl de CFR LTD (6499 euro) op pad wordt gestuurd met een Sram XX1 Eagle AXS, RockShox Sid SL Ultimate, Reynolds Black Label-wielen en carbon DT Swiss D232-zadelpen.

Meer info via canyon.com

Onze test van de vorige Canyon Exceed kan je hier nalezen: https://www.vojomag.nl/test-canyon-exceed-cf-sl-7-0-pro-race-snel-licht-en-speels/

Foto’s copyright Canyon

DoorJan Geys