Nieuw 2021 | Process 153, Process X & Honzo ESD: Kona vernieuwt zijn endurogamma

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw 2021 | Process 153, Process X & Honzo ESD: Kona vernieuwt zijn endurogamma

Kona heeft de laatste maanden niet stilgezeten. Het merk vernieuwde zijn endurogamma en leverde daarbij geen half werk, want het pakt uit met maar liefst drie nieuwe modellen: de Process 153 ondergaat een verjongingskuur, er komt een Process X en de Honzo-hardtail krijgt een potigere ESD-versie.

Kona Process X

De achtervering krijgt een veerweg van 162 millimeter, vooraan zit een vork van 170 millimeter.

De geometrie is afgestemd om zich vol in de afdalingen te werpen. De balhoofdhoek bedraagt 63,5 graden en de lange reach 465 millimeter (op de medium). De zitbuishoek is vrij recht (tussen 77,9 en 78,2 graden naargelang de fietsmaat) zodat je vrij centraal zit en niet de indruk hebt op het achterwiel te zitten. De korte zitbuis laat de montage van een dropper post met een grote drop toe.

Daarnaast legt het merk de nadruk op het feit dat de fiets verder kan gepersonaliseerd worden naargelang je rijstijl. Zo kan er achteraan een 27,5″-wiel gemonteerd worden (er werd een flip chip voorzien om de hoeken en de hoogte van het bottom bracket te corrigeren) en heb je de keuze uit twee verschillende lengtes voor de liggende achtervork (435 of 450 millimeter).

Interessant is dat alle nuttige info over de verschillende standaarden (formaat bottom bracket, balhoofd, afmetingen lagers, grootte van de demper, …) te vinden is op de achterzijde van de zitbuis. Een detail dat het leven van heel wat gebruikers zal vergemakkelijken wanneer ze op een dag onderdelen moeten vervangen.

Twee modellen zullen de catalogus sieren: de Process X (5999 euro) en de Process X DL (7999 euro). De eerste wordt uitgerust met veringen van Fox (een 38 Performance-vork en een DPX2 Perf Elite-demper), een Shimano Deore XT-aandrijving en Shimano Deore 4-zuigerremmen. De duurste van de twee wordt uitgerust met veringen van RockShox (Zeb Ultimate-vork, SuperDeluxe Ultimate-demper), een Sram GX/XO1 Eagle-aandrijving en Sram Code RSC-remmen. Op dit moment is er geen sprake van een versie met een aluminium frame.

Kona Process 153

De actuele versie van de Process 153, die in 2017 uitkwam, naderde stilaan zijn levenseinde en dus is het geen verrassing dat Kona in 2021 met een nieuw model zal uitpakken. De geometrie kreeg uiteraard de meeste aandacht bij het moderniseren van de fiets, maar ook het materiaal en de veringen kregen de nodige wijzigingen mee.

De vorige Process 153 was nog verkrijgbaar in carbon en aluminium, maar de nieuwe versie zegt vaarwel tegen de kostbare vezels. De catalogus telt slecht drie versies: twee met 29″-wielen en eentje met 27,5″-wielen. Alle drie de modellen zijn uit aluminium. Kona merkt terloops op dat dat aluminium frame 150 gram lichter is geworden dan het oude.

De achtervering lijkt sterk op die van de Process 134. Toen we vorig jaar kennismaakten met de Process 134 vonden we de vering zeer tolerant en gaf ze ons de indruk dat ze meer veerweg in huis had dan effectief het geval was. Wanneer we diezelfde eigenschap ook terugvinden op dit model met 153 millimeter veerweg, dan belooft de Process 153 een monster te worden bergaf.

Ook voor de geometrie inspireerde het merk uit Bellingham zich op de Process 134.

De nieuwe Process 153 wordt op pad gestuurd met een balhoofdhoek van 64,5 graden, een zitbuishoek van 76,6 tot 76,9 graden naargelang de fietsmaat (77 graden op het 27,5″-model), een reach van 455 millimeter op de medium en een liggende achtervork van 435 millimeter (430 millimeter op de 27,5″).

Ook hier zien we achteraan op de zitbuis dezelfde tabel verschijnen als op de Process X. Remleiding en derailleurkabel lopen extern langs het frame, de kabel voor de dropper post intern.

Prijzen gaan van 3299 euro (Process 153 29 en 27,5) tot 3999 euro (Process 153 DL 29). De veringen worden geleverd door RockShox (Lyrik Select of Yari vooraan en Super Deluxe Select+ of Deluxe Select+ achteraan) en de aandrijvingen door Sram (een mix van GX, NX en SX Eagle). De fiets afremmen doe je met een Sram G2 RS of Guide T.

Kona Honzo ESD

De Honzo is van origine de allround hardtail van Kona. Hij is speels en veelzijdig en de dag van vandaag uitgerust met 29″-wielen en een vork van 120 of 140 millimeter. Hij mag de evenknie genoemd worden van de Process 134, maar dan zonder achtervering.

We weten niet wat er zich in de hoofden van de ingenieurs van Bellingham heeft afgespeeld, maar blijkbaar volstond de Honzo DL met een veerweg van 140 millimeter en een balhoofdhoek van 66 graden niet meer voor hen. En dus is er nu deze Honzo ESD. Die wordt uitgerust met een vork van 150 millimeter.

Volgens Kona werd de mosterd voor de geometrie gehaald bij de Process X. We zien inderdaad dezelfde waardes voor de balhoofdhoek (63,5 graden), reach (465 millimeter op de medium), liggende achtervork (435 millimeter) en lengte van de zitbuis (380 millimeter op de medium waardoor men een dropper post van 170 of 180 millimeter kan monteren). Ook de zitbuishoek komt aardig in de buurt (77,5 tegenover 77,9 graden).

Waar de andere Honzo-modellen uit aluminium worden gemaakt, is dit Honzo ESD-frame volledig uit staal. De liggende achtervork is verstelbaar waardoor je ook zou kunnen overwegen om een singlespeed te monteren.

Er staat slechts één model op het programma. Deze is uitgerust met een Marzocchi Bomber Z1-vork, een Shimano SLX / Deore XT-aandrijving, Shimano Deore 4-zuigerremmen en wielen die werden samengesteld uit Race Face AR 30-velgen en Shimano SLX-naven. Prijskaartje: 2999 euro. Het frame kan ook los aangeschaft worden, maar die prijs werd niet meegedeeld.

Om de lancering van de Honzo ESD kracht bij te zetten, trok Kona naar Nieuw-Zeeland om er een filmpje op te nemen met Jack Hood.

Meer info via konaworld.com

Foto’s copyright Kona

DoorJan Geys