Nieuw 2021 | Trek E-Caliber: electric crosscountry

Techniek
25 February 2021 — Jurgen Groenwals

Met de E-Caliber maakt Trek haar opwachting in een nieuw segment van lichte elektrische mountainbikes met een kleine motor en dito batterij. Wat Trek onderscheidt van de – voorlopig beperkte – concurrentie, is dat zij dit principe toepassen op het frame van een pure crosscountry-racer. 

Ken je dat gevoel? De conditie is eigenlijk net niet goed genoeg om je tot op het bot afgetrainde bikemakkers op hun lichtgewicht xc-kanonnen te volgen. Langs de andere kant wil je ook niet met die zware en heel erg krachtige e-mtb op de proppen komen. Het snelheidsverschil met name in de beklimmingen is op die e-mtb te groot om nog vriendjes te blijven met je bikemakkers. Los daarvan hou je misschien niet zo enorm hard van het uiterlijk van een pure e-mtb (die motor en batterij nemen toch nog steeds een groot aandeel van de looks in), staat het hoge gewicht van de e-mtb vaak een flitsend stuurgedrag en de daarbijbehorende kicks in de weg en zit je geplaagd met de beperking in maximum snelheid.

Tijd om er iets tussenin te maken, moeten ze bij Trek gedacht hebben. Ziehier de E-Caliber, een elektrisch ondersteunde crosscountry full suspension. Ja, je moet nog steeds trappen, de E-Caliber levert slechts in beperkte mate ondersteuning. Neen, niet alle bikemakkers moeten dezelfde fysieke capaciteiten hebben. Opnieuw ja, de E-Caliber ziet eruit als een gewone mountainbike. En opnieuw neen, het gewicht valt nog redelijk mee.

Supercaliber als uitgangspunt

Dat Trek hiervoor beroep zou doen op het in 2019 voorgestelde Supercaliber-platform mag niet helemaal als een verrassing komen. De Supercaliber is een pure crosscountry-racemachine met 60 millimeter veerweg en is vooral een perfect compromis tussen het lage gewicht, de eenvoud en efficiëntie van een hardtail, gekoppeld aan de grip, controle en comfort van een full suspension.

Het IsoStrut-veersysteem op de Supercaliber maakt integraal deel uit van de structuur van het frame. Zo staat de staande achtervork via de demper in verbinding met de voordriehoek. Geen link dus en slechts één scharnierpunt ter hoogte van het bottom bracket. Dit met het oog op de betrouwbaarheid en de stijfheid.

Trek liet het scharnierpunt ter hoogte van de achteras dus voor wat het was en rekent op de flex van de staande achtervork. De demper geeft 55 millimeter veerweg, de flex in de staande achtervork zorgt voor de overige vijf millimeter. Verder steeg de veerweg vooraan van 100 naar 120 millimeter. 

Voor wie onze indrukken aan boord van de waanzinnig snelle Supercaliber nog eens wil nalezen: https://www.vojomag.nl/testprimeur-met-de-nieuwe-trek-supercaliber-9-9-in-harderwijk/

Fazua Evation

Waar andere e-mountainbikes vooral ontworpen zijn om gemakkelijker bergop te rijden om des te sneller weer te kunnen afdalen, is de E-Caliber ontwikkeld om voor een authentieke XC-ervaring te zorgen. Aan het frame van de Supercaliber wordt nu een lichtgewicht en verwijderbaar Fazua-systeem toegevoegd. Het Fazua-systeem bestaat uit een specifiek bottom bracket met een koppel van 55 Nm, een compact Li-ion batterijpack met 250 Wh en een motor die 250 Watt aan kracht levert met piekvermogens tot 450 Watt. Het totale pakket weegt slechts 4,6 kilogram.

De Fazua Evation kreeg vorig jaar een grondige software-update, Black Pepper genaamd. Een beetje extra peper in de reet was immers welgekomen voor de Fazua-motoren. Voor deze Black Pepper update deed de Fazua-motor bij te lage trapfrequenties helemaal niets, vanaf 80 omwentelingen schakelde hij zichzelf uit. Dat is met de software-update helemaal verleden tijd. Rij je voortaan aan 60 omwentelingen per minuut op een steile klim of aan 100 omwentelingen over het asfalt, in alle gevallen krijg je steeds de nodige ondersteuning. De volledige range ligt nu tussen 50 en 120 omwentelingen per minuut. Ook nieuw is dat de motor nu meteen bij een trap op de pedalen wakker schiet. Ideaal om je snel en makkelijk op gang te helpen. Afhankelijk van het gekozen ondersteuningsniveau vertrek je zo zachtjesaan of schiet je uit de startblokken. 

De Fazua Evation heeft drie verschillende ondersteuningsniveaus: Breeze, River en Rocket. In ‘Breeze’ krijg je steeds een aangename 100 watt extra, een soort van vriendelijke, constante meewind als het ware. De ‘River’ volgt de input van jouw eigen kracht. Trap je zachter, levert de motor minder kracht, ga je harder dan krijg je tot maximaal 210 watt extra. De ‘Rocket’ ten slotte levert – ongeacht de input van de rijder – een maximaal vermogen. Even terug naar onze intro: je zal dus nog steeds moeten trappen en afhankelijk van je eigen inspanningen levert Fazua meer of minder ondersteuning. Fazua biedt trapondersteuning tot 25 km/u. Ga je sneller, dan voel je amper weerstand of tegenwerking van het systeem.

Wat we hier aanhalen, zijn de standaardsettings. Dankzij de Fazua-app kan je naar persoonlijke voorkeuren gaan tunen en customizen. In die app krijg je ook een pak meer informatie over je ritten, navigatie, batterijcapaciteit, motorvermogen, …

Wisselen tussen de drie niveau’s doe je door middel van een compacte en ergonomische schakelaar. Deze past mooi tussen handvat en rem of klem van je dropper post. De groene kleur staat voor Breeze, blauw is River en rood is de Rocket. Het aantal balkjes op de remote control geeft de capaciteit van de batterij weer.

Uiteraard is het bereik afhankelijk van factoren als het gewicht van de rijder, het type terrein en hoeveel kracht je zelf levert. Algemeen wordt gesteld dat je in Breeze een 60 à 70 kilometer en 1000 à 1200 hoogtemeters moet halen. De River zou goed moeten zijn voor 50 à 60 kilometer met 600-1000 hoogtemeters.  

Twee in één

Mooi aan het Fazua-systeem is dat je motor en accu helemaal kan demonteren en uit de onderbuis halen. Vervolgens kan je met de E-Caliber rijden alsof het een gewone – weliswaar een beetje zware – Supercaliber betrof. Je fiets wordt er dan ook meteen 2,71 kilogram lichter door.

Een speciale cover neemt de plaats van motor en batterij in om zo de onderbuis te beschermen. Dat zorgt dan weer voor een soort opslagruimte waar je reserveband, eten, tooltjes, regenjasje, … in kan opbergen.

Geometrie

Vergelijken we de Supercaliber met de E-Caliber dan merken we dat de reach op de E-caliber langer werd (440 millimeter i.p.v. 425 millimeter) en dat de E-Caliber met 67,5 graden een vlakkere balhoofdhoek heeft dan de 69 graden op de Supercaliber. De meest extreme kantjes lijken zo wat afgevijld.

Modellen en prijzen

Er zijn momenteel vijf verschillende E-Caliber modellen voorzien.

Het absolute topmodel wordt de E-Caliber 9.9 XX1 AXS. Deze is voorzien van een RockShox SID Ultimate-vork, een draadloze Sram XX1 AXS-aandrijving, Sram G2-remmen met vier zuigers en carbon Bontrager XXX-wielen. Met 15,75 kilogram is dit de lichtste full suspension e-mtb op de markt. Haal batterij en motor hieruit en je hebt een full-suspension van 12,8 kilogram. Met een prijskaartje van 12999 euro heb je echter een stevig vetgemest spaarvarkentje nodig.

De E-Caliber 9.9 XTR doet het met een Shimano XTR 12 speed-aandrijving, Fox SC34 Factory-vork en carbon Kovee XXX-wielen, goed voor 15,95 kilogram. Verandert van eigenaar voor 11999 euro.

Vervolgens krijgen we de E-Caliber 9.8 GX (16,99 kilogram) die – zoals de naam doet vermoeden – schakelt met een Sram GX en remt met Sram G2 RSC4-remmen met vier zuigers. Een RockShox Sid en carbon Kovee Pro-wielen maken het plaatje verder compleet. 

De E-Caliber 9.8 XT (16,94 kilogram) is prima vergelijkbaar met de 9.8 GX, met dat verschil dat Shimano XT hier voor remmen en aandrijven zorgt. In tegenstelling tot de 9.9-modellen hebben de 9.8-modellen een dropper post. Beide 9.8-modellen kosten 8399 euro.

Instapmodel is de E-Caliber 9.6 (18,49 kilogram) die het met een Shimano-aandrijving en -remmen stelt, een RockShox 35 Gold en Kovee Rapid Drive-wielen. De instapper onder de E-Calibers kost je 6799 euro.

Hou Vojo de volgende weken goed in de gaten. We hebben heel wat in petto met deze Trek E-Caliber!

Meer info via www.trekbikes.com

Foto’s copyright Trek Bicycles