Nieuw 2022 | Giant Revolt: het manusje-van-alles werd verfijnd

Techniek
11 November 2021 — Jan Geys

De Giant Revolt belichaamt perfect het veelzijdige karakter van gravelbikes. De discipline evolueert echter snel en om up-to-date te blijven, heeft het Taiwanese merk een vernieuwde Revolt gepresenteerd die nog meer deuren opent.

Bij de grote merken zijn er niet veel gravelbikes die (bijna) 10 jaar bestaan, maar de Revolt zag al in 2013 het levenslicht. Toen stond het gravelbiken nog in zijn kinderschoenen en was het ook nog niet zo populair als de dag van vandaag. Toch was het toen al een veelzijdig model met voldoende ruimte in het frame om banden tot 50 millimeter breedte te monteren.

Na een lange carrière verscheen in 2019, op het moment dat de discipline begon te boomen, de tweede generatie. Sindsdien gaat het snel op het vlak van ontwikkelingen, misschien nog sneller dan in de MTB-sport. Giant vond het dan ook de hoogste tijd om de derde generatie op ons los te laten, al zou je op het eerste zicht zeggen dat de nieuwe Revolt sterk op het oude model lijkt.

Ook het gravelbiken is onderhevig aan segmentatie (getuige deze test van de Niner MCR 9 RDO met voor- en achtervering), maar Giant wil liever met één fiets zo veel mogelijk gravelaars aanspreken. Dat is ambitieus en het merk vertrouwt daarvoor op drie pijlers die het bij de ontwikkeling voor ogen hield: veelzijdigheid, comfort en levendigheid.

Om de fiets zo veelzijdig mogelijk te maken, koos Giant voor een oplossing die we niet vaak tegenkomen op gravelbikes: de mogelijkheid om de wielbasis korter en langer te maken door middel van een flip chip drop out (wat een liggende achtervork betekent van 425 of 435 millimeter). Dit heeft wel een invloed op de breedte van banden die gemonteerd kunnen worden; zo passen in de kortste stand slechts banden tot 42 millimeter breed, in de langste stand stijgt dat tot 53 millimeter (diameter 650/27,5″ of 700/29″).

Wie lange, avontuurlijke ritten met de Revolt maakt, kan voldoende water en sportdrank meenemen. Er passen namelijk zes bidonhouders op de fiets: twee op de onderbuis, twee op de vork, één op de bovenbuis en één op de zadelbuis. De frameset heeft ook een speciale adapter die het mogelijk maakt een bagagedrager of spatbord te monteren.

Het eigen D-Fuse systeem op de zadelpen en het stuur moet voor het nodige comfort zorgen. De zadelpen neemt de vorm van een D aan waardoor ze over een afstand van 12 millimeter kan buigen om de trillingen beter te verspreiden. Het stuur volgt dezelfde logica met D-vormige buizen die vergelijkbaar zijn met die van de zadelpen. Indien gewenst kan je de zadelpen, door de keuze voor een diameter van 30,9 millimeter, ook inruilen voor een dropper post.

Voor meer levendigheid werd de geometrie onder de loep genomen. Eigenlijk moeten we spreken over het evenwicht tussen levendigheid en stabiliteit: de balhoofdhoek wordt – tegen de huidige trend in – 0,5 tot 1° steiler voor meer dynamiek en precisie, de reach op elke maat 6 millimeter langer en het bottom bracket zakt met 10 millimeter, wat de fiets bergaf wat meer vertrouwen moet geven.

In de Benelux zijn diverse modellen uit beide carbon gravelbikeseries verkrijgbaar. Topmodel is de Revolt Advanced Pro 0 met een adviesprijs van 5499 euro. Daarnaast is de Revolt Advanced Pro als losse frameset (2599 euro) verkrijgbaar. De Revolt Advanced is er in vier smaken en zes kleurstellingen: Revolt Advanced 0 (4099 euro), Revolt Advanced 1 (3599 euro), Revolt Advanced 2 (2799 euro) en Revolt Advanced 3 (2499 euro). Er komen binnenkort ook vernieuwingen in het assortiment met Revolts van aluminium.

Meer info via giant-bicycles.com