Nieuw 2022 | Trek Checkpoint: voor fanatieke racers tot weekendavonturiers

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw 2022 | Trek Checkpoint: voor fanatieke racers tot weekendavonturiers

Vorig jaar kreeg de Trek Checkpoint enkel een nieuw kleurtje en een Shimano GRX-aandrijving voor het nieuwe modeljaar, dit jaar pakken de Amerikanen het iets grondiger aan. Er komt een modelniveau bij en er is een gloednieuwe, progressieve geometrie die de Checkpoint sneller en wendbaarder moet maken.

Geometrie

Laten we meteen maar met de deur in huis vallen en de nieuwe geometrie onder het licht houden. In vergelijking met de door ons geteste SL6 wordt de reach op alle frames 2 centimeter langer.

Specifiek betekent dit een reach van 407 millimeter op een 56 cm frame. Aan de balhoofdhoek wordt niet geraakt (behalve het kleinste frame waar de balhoofdhoek 0,2 graden vlakker wordt), aan de zitbuishoek wel. Voortaan zit je een tikkeltje minder rechtop; niet buitensporig veel minder, want afhankelijk van de maat van fiets gaat er 0,2 (56 cm) tot 0,9 graden (49 en 61 cm) af.

Het woord langer is ook aan de orde op de chainstays, die met een lengte van 435 millimeter een centimetertje zijn gegroeid in vergelijking met vroeger. Een kortere stuurpen en kortere reach van het stuur moeten de langere reach van het frame en de langere liggende achtervork compenseren. Dit alles heeft natuurlijk een invloed op de wielbasis die op een 56 nu 1048 millimeter bedraagt.

Elke Checkpoint biedt nog steeds ruimte voor 45 millimeter brede banden.

Nieuw is ook dat de SLR en SL (zie verderop voor meer info over de nieuwe modelniveaus) zijn uitgerust met een interne opbergruimte, wat we eerder al zagen op enkele MTB-modellen van het merk.

Modellen en prijzen

De vernieuwde Checkpoint is voortaan in drie modelniveaus beschikbaar: SLR, SL en ALR. Daarmee is er voor elk wat wils, van de fanatieke racer tot de weekendavonturier.

Checkpoint SLR: gemaakt om te racen

De Checkpoint SLR is de lichtste en snelste door Trek gemaakte gravelbike ooit. Hij heeft een 700 Series OCLV Carbon frame met aerodynamische buizen die zijn afgeleid van de Émonda. In dat frame is plaats voor een interne opbergruimte in de onderbuis, een comfortverhogende en vernieuwde Top Tube IsoSpeed en het ideale aantal bevestigingsnokken voor rijders die voornamelijk willen gravelracen.

Van dit model zijn er 4 versies verkrijgbaar: de Checkpoint SLR 9 eTap (11999 euro), Checkpoint SLR 7 eTap (8488 euro), Checkpoint SLR 7 (8299 euro) en Checkpoint SLR 6 eTap (6999 euro).

Checkpoint SL: gemaakt om te ontdekken

De Checkpoint SL is gebouwd voor ultieme fietsavonturen. Dit model heeft een 500 Series OCLV Carbon frame, een interne opbergruimte, een comfortabele Seat Tube IsoSpeed plus heel veel bevestigingspunten voor het meenemen van bikepacking-uitrusting en proviand. Hij is bovendien geschikt voor montage van een dropper post (27,2 millimeter).

Met de SL zitten we in het middensegment, prijzen gaan in aflopende volgorde van 5999 euro voor de Checkpoint SL 7 eTap tot 3999 euro voor de Checkpoint SL 6 eTap en 3499 euro voor de Checkpoint SL 5.

Checkpoint ALR: gemaakt om alles aan te kunnen

De Checkpoint ALR is de meest functionele fiets in de serie. Hij heeft een stevig 300 Series Alpha Aluminium frame met een overdaad aan bevestigingsnokken voor spatborden, tassen, bidons en voor- en achterdragers. Hij is meer dan geschikt voor avontuurlijke trips, dagelijks woon-werkverkeer en zelfs af en toe een gravelrace.

Van de aluminium instapper komen er twee versies in de winkel: de Checkpoint ALR 5 Driftless (2799 euro) en de Checkpoint ALR 5 (2399 euro).

De nieuwe Trek Checkpoint is per direct te bestellen via het wereldwijde Trek-dealernetwerk.

Meer info via www.trekbikes.com

Onze test van de Trek Checkpoint SL6 modeljaar 2020: www.vojomag.nl/test-gravel-trek-checkpoint-sl6-klaar-voor-al-je-fietsavonturen

Foto’s copyright Trek Bicycle Corporation

DoorJan Geys