Nieuw 2023 | BH iLynx Trail: nu ook in aluminium!

Techniek
12 October 2022 — Jan Geys

Eind 2021 kondigde BH de iLynx Trail aan, een lichte e-bike. Tot op heden was die enkel in carbon verkrijgbaar, maar het Spaanse merk heeft daar nu verandering in gebracht met een aluminium versie die we voor het eerst zagen op de beursvloer van de Roc d’Azur.

Om een ​​goedkopere fiets aan te bieden, heeft BH beslist om zijn e-bike met lichte ondersteuning voortaan ook met een aluminium frame aan te bieden. Het materiaal mag dan wel veranderen, toch heeft dit weinig invloed op het platform van deze aluminium iLynx Trail, die zeer dicht bij de carbon versie blijft (lees ook Nieuw 2022 | BH iLynx Trail: 150 millimeter, een motor en 16 kilogram).

De BH iLynx Trail heeft ook in dit geval zowel vooraan als achteraan een veerweg van 150 millimeter en berust op de Split Pivot-ophanging.

Aan de motor verandert niets, want deze aluminium versie profiteert van dezelfde ondersteuning als zijn carbon sidekick, de 2EXMAG II, specifiek voor BH. Ter herinnering: ook al is dit een lichtgewicht motor (2,1 kilogram), toch ontwikkelt hij nog steeds een koppel van 65 Nm.

Om deze ondersteuning tot leven te brengen, is er een 540 Wh batterij die geïntegreerd werd ter hoogte van de onderbuis. De mogelijkheid om de autonomie uit te breiden wordt geboden via de optie “XPro”, een range extender van 180 Wh die direct op de plaats van de bidonhouder wordt gemonteerd. In totaal kan deze aluminium BH iLynx Trail dus 720 Wh aan capaciteit bereiken en kondigt het merk tot 175 kilometer autonomie aan.

Als de veerweg doet denken aan een all-mountain, dan herinnert de geometrie ons eraan dat dit model een toepasselijke naam heeft en erg trail-georiënteerd is! Het is een perfecte kopie van de carbon versie: een zitbuishoek van 75,5 graden, een balhoofdhoek van 66 graden, een liggende achtervork van 451 millimeter en een reach van 453 millimeter (in maat M) zijn de belangrijkste afmetingen.

Bij de details zien we een Acros BlockLock-headset met geïntegreerde aanslagen die moeten voorkomen dat de vork of het stuur het frame beschadigen bij een val. Aan het achterwiel merken we de aanwezigheid van een SuperBoost-naaf (dat wil zeggen in 157×12 en niet in 148×12) die de stijfheid van de wielen verhoogt. En tot slot zijn ook een Sram UDH-derailleurhanger en een interne kabelgeleiding inbegrepen.

De aluminium BH iLynx Trail is verkrijgbaar in drie versies, met 5099 euro als instapprijs.

Meer info via www.bhbikes.com