Nieuw 2023 | Cervélo ZFS-5: daar is het full-suspension model

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw 2023 | Cervélo ZFS-5: daar is het full-suspension model

Nadat het mythische Cervélo met de ZHT-5 (een hardtail) zijn intrede maakte in het mountainbiken, zet het merk aan de vooravond van de openingsmanche van de wereldbeker MTB 2023 de logische volgende stap met een full-suspension, de ZFS-5! Dit is wat we al weten over waar het merk van hoopt dat het hun winnaar zal worden.

In 2019 waagde het in Toronto gevestigde merk zich voor het eerst weg van de geasfalteerde wegen met een eerste gravelmodel, de Aspero. Ook het veldrijden werd aangepakt om Wout Van Aert een degelijk wapen te geven dat zijn ambities waardig is. Meer recentelijk pakte het merk de laatste ontbrekende schakel aan met de ZHT-5 voor crosscountry. We hebben deze hardtail onlangs getest, maar er deden toen al de geruchten de ronde over de ontwikkeling van een full-suspension. Milan Vader bevestigde noch ontkende die informatie toen we hem tijdens de voorbije Roc d’Azur spraken (lees: Interview | Milan Vader: ”Het plan heeft even on-hold gestaan, maar is niet veranderd!”). Nu is de fiets ook officieel aangekondigd, ziehier de ZFS-5!

Tijdens de Watersley XCO 3 Nations Cup werd de fiets al een eerste keer in de strijd gegooid en proefde er dankzij de Nederlandse Fem van Empel met een derde plaats al van het podium. Haar teamgenoot bij Jumbo-Visma, Milan Vader, werd 7de. En dat is het belangrijkste doel van deze machine: presteren.

Concreet is de Cervélo ZFS-5 uitgerust met een carbon frame, 29″-wielen en 100 of 120 millimeter veerweg naar keuze. Waar sommige fabrikanten de voorkeur geven aan de ene of de andere oplossing, wil Cervélo beide opties aanbieden.

Aan de voorkant zien we dat de kabels en remleidingen via de headset in het frame verdwijnen, wat steeds meer de trend is voor een verfijnde look en om te voorkomen dat er in het frame moet worden geboord.

Zoals je kunt zien, heeft Cervélo de architectuur van het frame vrij eenvoudig gehouden met een single pivot en een flexibele staande achtervork.

Cervélo geeft mee dat het een zwevende remklauw heeft ontwikkeld om de flex van de staande achtervork aan weerszijden van de achterbrug gelijk te maken en om een ​​beter gedrag van de vering te verkrijgen. We horen je al denken dat de Cervélo ZFS-5 wat wegheeft van de Blur, een XC-model van Santa Cruz. Bij nadere beschouwing blijkt echter dat er enkele verschillen zijn in de constructie van het frame, met name wat betreft de vorm van de liggende en staande achtervork. De link lijkt ook erg op elkaar, net als het algehele uiterlijk van het frame en de geometrie. We kunnen niet wachten om de twee neven tegen elkaar uit te spelen tijdens een duel om de verschillen te beschrijven die ons in het terrein opvallen.

De geometrie van een medium ZFS-5 wordt gekenmerkt door een liggende achtervork van 435 millimeter en een reach van 445 millimeter, in het geval van een veerweg van 100 millimeter. Op het model met een veerweg van 120 millimeter is de liggende achtervork 433 millimeter lang. Het Canadese merk legt vervolgens uit dat “om een ​​snelle, efficiënte en uitgebalanceerde fiets te creëren, we gekozen hebben voor een balhoofdhoek van 67,8° in combinatie met een zitbuishoek van 76,3°.” Ter vergelijking: de Santa Cruz Blur heeft een zeer vergelijkbare geometrie, met dezelfde reach en dezelfde zitbuishoek, maar met een steilere balhoofdhoek van 68,3°.

De eerste modellen van de Cervélo ZFS-5 worden in de zomer van 2023 in de winkel verwacht. Het merk heeft nog niet alle details gegeven over de constructie van het frame of het gewicht ervan, en we moeten ook nog wachten op de definitieve montages en prijzen.

Stay tuned, misschien zie je de fiets terug op onze foto’s van de openingsmanche van de wereldbeker MTB die dit weekend in Nove Mesto van start gaat!

Meer info via www.cervelo.com

DoorJan Geys