Nieuw 2023 | Origine Graxx III: twee voor de prijs van één
Door Jan Geys -
Voor de derde generatie van de Graxx, het vlaggenschip van Origine in het gravelen, stelde het Franse merk zich niet alleen tevreden met enkele eenvoudige esthetische aanpassingen, het herzag zijn platform ook grondig … en splitste het op! Voortaan maken twee modellen deel uit van de Graxx-familie, de GTO en de GTR.
De Origine Graxx heeft de afgelopen jaren een stevige reputatie opgebouwd in het gravellandschap, zowel vanwege zijn prijs en zijn mogelijkheden om à la carte te monteren als vanwege zijn intrinsieke kwaliteiten. Hij had ons inderdaad volledig verrast tijdens onze test, en op een goede manier (lees: Test I Origine Graxx II: is the sequel beter dan het origineel?).
Bij Origine wil men echter niet op zijn lauweren rusten, en dus onthulde het merk nu de derde generatie van de Graxx. Naast enkele eenvoudige esthetische veranderingen, biedt Origine voortaan twee versies aan: de Graxx GTO en de Graxx GTR.
De eerste versie blijft de Graxx zoals we die altijd hebben gekend, capabel en comfortabel voor een breed spectrum van gebruik. De nieuwe Graxx GTR is op zijn beurt meer bedoeld om prestaties na te jagen. “Deze versie is geknipt voor explosieve ritten en races waar de gemiddelde snelheid de overhand heeft”, geeft Origine nog mee.
De Graxx GTR maakt gebruik van de “Unique Matrix Layup” vormtechnologie die door het merk is ontwikkeld voor zijn GTR-racefietsen. “De carbon vellen worden in één keer op de voorste driehoek rond een enkele matrix gemonteerd. Er is geen verbindingspunt meer, geen residu, geen nutteloze gelaagdheid, enkel pure vezels zonder gebreken”, legt het merk uit Somain uit. In vergelijking met de wegmodellen werden de vezels en de dichtheid van het carbon aangepast aan de specifieke belasting die hoort bij intensieve gravel rides.
Net als bij de Graxx 2 bestaan de liggende en staande achtervork van deze nieuwe generatie Graxx uit een enkele doorlopende koolstofbuis. Door het merk “Continuous Carbon Tubing” genoemd, belooft deze constructie een betere filtratie van het terrein, waarbij trillingen over de gehele lengte van deze doorlopende buis (liggende achtervork + staande achtervork) worden verspreid.
Ook integratie maakt onderdeel uit van de Graxx. Het geeft een nog strakker uiterlijk, het stuurt soepeler en een stuurtas kan makkelijker gemonteerd worden. Kan je het oneens zijn met de argumenten van het merk uit Noord-Frankrijk?
Naast de gebruikelijke bevestigingspunten op de onderbuis en aan de zitbuis, is ook de vork uitgerust met een extra bevestigingspunt in vergelijking met de vorige generatie. Er moet ook worden opgemerkt dat Origine ervoor heeft gekozen om exact dezelfde maximale bandenmaten te behouden, namelijk maximaal 700×45 en 650×47.
Qua geometrie ziet deze Graxx 2023 er als twee druppels water uit zoals zijn voorganger, met voor een medium een reach van 387,35 millimeter, een liggende achtervork van 430 millimeter, een zitbuishoek van 74° en een balhoofdhoek van 71,3°.
Het ultieme sterke punt van Origine is de online configurator waarmee je zowel de gewenste componenten als de kleur kunt kiezen. Zoals we je al hadden uitgelegd tijdens het bezoek aan de gebouwen van Origine, komen de frames onbewerkt aan in de fabriek en worden zowel het lakwerk als de montage uitgevoerd in het hoofdkantoor van het merk. In de catalogus heb je de keuze uit vele kleuren en tegen een kleine meerprijs is zelfs een kleur op maat mogelijk. De configurator stelt iedereen ook in staat om de onderdelen te kiezen die zij het meest relevant achten op basis van hun budget en verwachtingen.
Origine heeft niets gecommuniceerd over de prijs van deze nieuwe Graxx. In het verleden kostte een instapmodel van de Graxx 2 rond de 2350 euro om op te klimmen tot iets meer dan 5000 euro.
Meer info via www.origine-cycles.com
Foto’s copyright Origine