Test I Origine Graxx II: is the sequel beter dan het origineel?

Techniek
29 November 2021 — Jan Van Herck
 

Het Franse bedrijf Origine komt met een tweede versie van zijn gravelbike, de Graxx II op de markt. En omdat deze fiets toch wel wat veranderingen heeft ondergaan, onderwerpen we hem aan een doorgedreven test en onderzoeken we of het vervolgverhaal het origineel kan overtreffen …

Origine is een relatief jong bedrijf (7 jaar) dat zich gevestigd heeft in Noord-Frankrijk (regio Valenciennes) en een unieke plaats in de fietsbranche wil bezetten. Dat doen ze niet door hun aanbod, want dat bestaat uit een gamma aan racefietsen, mountainbikes en gravelbikes net zoals bij andere merken. Die unieke insteek willen ze bekomen door een gepersonaliseerde aanpak van het frame (kleur + decals) tot de afmontage. Je kiest een frame, bepaalt in welke kleur het gelakt moet worden en selecteert à la carte de onderdelen die jij op je fiets wil. Dé ultieme doelstelling: een originele fiets bieden … Wil je meer lezen over Origine Cycles, dat kan in ons artikel over het bezoek aan hun gebouwen.

Bij films is de sequel niet altijd een succes, vooral doordat men het basisrecept van de eerste film almaar blijft herkauwen. Niet zo bij de Graxx want er vallen toch enkele ingrijpende veranderingen te bespeuren. De geometrie heeft namelijk een make-over gekregen met als opvallende punten de rankere schuine buis (minder bombastisch) en de asymmetrische achterbrug. Conclusie: de Graxx II past wat geometrie en visuele uitwerking betreft beter bij de rest van het Origine-gamma dat slank, subtiel en verfijnd oogt.

Door deze aanpassingen heeft men bij Origine kunnen inspelen op dé nieuwe trend bij gravelbikes: de toenemende flexibiliteit. Flexibel als het gaat over de keuze van de wielmaat want er passen zowel 650b wielen als 700c wielen in het frame. Flexibel als het gaat over de keuze voor een 1×11/12 of 2×11 groepset of de montage van een dropper post op je gravelbike en flexibel als het gaat over een flatbar of een racestuur. Aan jou de keuze.

Frame

Origine maakt gebruik van de EPS-technologie voor de vervaardiging van het Graxx-frame. EPS (Expandable Polystyrene System) maakt gebruik van een binnen- en een buitenmal waardoor zowel de interne als de externe oppervlakken glad zijn en er geen plooien, overlappingen of luchtbellen kunnen ontstaan. Tel daar de constante dikte van de buizen bij en het resultaat is een lichter, sterker en stijver frame. Omdat het frame ook langs de binnenkant bijzonder glad is, krijg je volgens het bedrijf een betere trillingsdemping en een aangenaam rijgedrag. Het gewicht van het frame (zonder vork) bedraagt 950 gram, hetgeen gelijkaardig is aan dat van (bijvoorbeeld) de nieuwe Scott Addict gravelbike. Kort gesteld heb je met de Graxx een lichtgewicht met hoogwaardige afwerking in handen.

Geometrie

Bekijken we de geometrietabel van de Origine Graxx II dan merken we dat Origine voor relatief normale verhoudingen heeft gekozen. Met een balhoofdhoek tussen 71 en 72 graden (afhankelijk van de maat) en een zitbuishoek van 74 graden kiest Origine voor vaak voorkomende verhoudingen op een gravelbike. Idem voor de stack en reach, die beide 1 centimeter langer werden vergeleken met de eerste Graxx. 430 millimeter lange chainstays moeten voor een wendbare fiets zorgen.

Commute

De Graxx biedt daarnaast enkele specificaties en opties die zeldzaam zijn op een gravelbike met deze allure (licht, responsief, sportief), zoals de optie om spatborden te monteren. Dat klinkt enigszins gek, maar ultra distance randonneurs en commuters (woon-werk fietsers) weten dat zeker te appreciëren. Onder andere voor die laatste groep is er ook de optie om je Graxx met een flatbar te laten afwerken (een recht stuur in het gewone taalgebruik). Tel daarbij de Prymahl-wielen waar er ook een voorwiel met dynamo valt te kiezen en deze bikers gaan door het dolle heen!

Bikepacking

Ook bikepacking wint aan populariteit en het zou vreemd zijn als deze gravelbike er niet compatibel mee is. Getuige daarvan de bevestiging voor een extra bidonhouder aan de onderzijde van de schuine buis en de bevestigingspunten voor een draagtas aan de voorvork. Het enige minpunt hier is dat men slechts voor 2 montagepunten heeft geopteerd waardoor dit enkel compatibel is met een voordrager type Tubus Tara en niet met een bikepacking front cage (omdat die gebruikmaakt van de bevestigingspunten van een bidonhouder). De meeste “utility forks” zoals men ze wel eens wil noemen, worden om dat euvel te verhelpen van 3 montagepunten voorzien.

Een Shimano GRX600 1×11 aandrijving, 160mm hydraulische schijfremmen, Ritchey componenten, een Selle Italia zadel en last but not least hun eigen Prymahl Vega C35 pro wielset: daar zijn we meer dan tevreden over. Over het totale gewicht van deze testbike trouwens ook. Flirtend met de 8kg is dat mager in de positieve zin van het woord. Prijs voor deze set-up: 4280 euro. Dat is niet mager maar eerder gemiddeld als we de prijs-kwaliteit-afmontage in acht nemen. De goedkoopste Graxx II heb je trouwens vanaf 2250 euro. Een (los) frame kost 1730 euro.

Origine Graxx II: de terreintest

Genoeg tekst: over naar het rijgedrag. Vrijwel meteen voelt de fiets vertrouwd aan en merk je dat hij direct reageert op bewegingen met het stuur. Op die manier kan je met een vertrouwd gevoel en voldoende nauwkeurigheid de snellere offroad afdalingen aanvatten. Daarnaast ben je in staat om met de Graxx II behoorlijk agressief te accelereren. Wanneer je recht op de pedalen loopt, voel je de bike op snelheid komen en dat is lekker. Tel daarbij dat de fiets eens op snelheid graag op snelheid wil blijven en je weet dat je potentieel kan knallen met deze gravelbike. Zowel bergop als bergaf trouwens.

Als we 1 min(der) punt moeten bedenken, dan is het de velgbreedte van de wielen. Deze wielen zijn absoluut niet slecht als je het gewicht bekijkt, verre van zelfs, maar met een interne velgbreedte van 19mm is dat aan de smalle kant. De huidige trend bij gravelwielen is een bredere velg waardoor de band ook breder (en comfortabeler) op de velg popt. Denk bijvoorbeeld aan de ZIPP 101 XPLR velg met een breedte van 27mm of een DT Swiss GR 1600 met 25mm binnenbreedte. Dat verschil is merkbaar en bepalend voor het rijgedrag van de fiets.

De Graxx II is een graag geziene gravelbike …

Naast de klassieke ritten op de gekende testpaden, hebben we de Graxx II ook ingezet om de Gravel19 ride te rijden en zijn we ermee van Somain naar huis gefietst. Steeds keert hetzelfde terug bij mensen die de fiets “eens opheffen”, er even op rijden of hem van naderbij inspecteren. De Graxx is betrouwbaar, is licht van gewicht en is dus een graag geziene gravelbike.

Verdict

Oordelen over deze gravelbike is een gemakkelijke klus. Er zijn namelijk zeer veel pluspunten en maar enkele “twijfelgevallen” te benoemen. Een overduidelijk pluspunt is het frame waar zowel de geometrie, de carbon uitvoering als de extra montagepunten er in positieve zin bovenuit steken. Wanneer je dit frame combineert met een deftige afmontage, heb je een topfiets in handen. Wat de wielen betreft, rijden wij liever met wielen waar de binnenbreedte van de velg wat breder is. Als we dan toch gaan muggenziften en een minpunt moeten benoemen, zou het dat laatste zijn, maar die keuze heb je bij Origine zelf in de hand. Als we tot slot terugkeren naar de filmwereld, kunnen we zéker besluiten dat de sequel het origineel overtreft …

Meer info via www.origine-cycles.com

Origine Graxx II

  • Rijgedrag
  • Comfort
  • Gewicht
  • Afmontage
  • Velgbreedte van de wielen
  • Montage punten op de voorvork
  • Niets te melden
Beoordeling
Beoordeling van de tester
Best getest
Favoriet
Prijs-kwaliteit
Aanbevolen gebruik
  • XC
  • TR
  • EN
  • DH
Prijs: € 4280,00
Gewicht: 8 kg