Nieuw 2024 | Orbea Laufey: de hardtail die plezier wil beleven

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw 2024 | Orbea Laufey: de hardtail die plezier wil beleven

De Orbea Laufey is verre van bedoeld voor prestaties en snelle tijden, maar wel voor rijplezier! Deze hardtail is nog steeds uitgerust met een vork met een veerweg van 140 mm, maar krijgt voor het modeljaar 2024 een herziene geometrie, een opbergvak en een frame waarvan de stijfheid is verbeterd:

De hardtail van het Spaanse merk werd in 2015 gelanceerd onder de naam Loki en werd twee jaar later omgedoopt tot Laufey, maar zonder het doel te veranderen: een hardtail aanbieden die bedoeld is voor trail en die veelzijdig en leuk is om mee te rijden. Voor 2024 heeft Orbea besloten zijn exemplaar te herzien en de Laufey aan te passen aan de moderne smaak!

Het frame is herwerkt ter hoogte van het bottom bracket en de onderbuis om meer stijfheid te bieden, en dus meer precisie en efficiëntie bij het trappen, terwijl een zekere flexibiliteit ter hoogte van de bovenbuis en de staande achtervork behouden blijft om de schokken maximaal te filteren. Houd er echter rekening mee dat de Laufey nog steeds een aluminium frame heeft, met zijn voor- en nadelen.

De Orbea Laufey is uitgerust met een vork met een veerweg van 140 mm en 29″-wielen met voldoende ruimte voor banden van maximaal 2.6 inch. Genoeg om een ​​beetje comfort te bieden ondanks het ontbreken van een achtervering.

De kabels lopen intern door het frame via een ingang bovenaan de onderbuis.

Voor de rest is de Orbea hardtail compatibel met telescopische zadelpennen met een lange drop, en dat in alle framematen, dankzij een korte, rechtgetrokken en ononderbroken zitbuis.

Nieuw is dat de Laufey voortaan is uitgerust met een opbergvak in de onderbuis waarin je enkele zaken kan meenemen. Deze opslagruimte, Lockr genoemd, bestaat uit twee waterdichte tassen.

Deze hardtail is verkrijgbaar in vier maten, van S tot XL. Net als bij de vorige update in 2021 worden de liggende achtervork en de reach langer, de balhoofdhoek vlakker en de zitbuishoek rechter. In maat L geeft dat een reach van 475 mm, een liggende achtervork van 440 mm, een balhoofdhoek van 64,5° en een zitbuishoek van 77 °.

“Het rijden op een hardtail is een keuze en geen compromis; door voor een Laufey te kiezen, kies je ervoor om plezier te brengen in elke pedaalslag”, kondigt het Spaanse merk aan. Een belofte die we graag in het veld willen verifiëren!

De eerste modellen zijn inmiddels verkrijgbaar op de website van het merk, in drie verschillende kleuren (lichtblauw, donkerblauw en bruin). Qua montage en prijzen staan ​​er drie verschillende versies in de catalogus van het merk:

De Laufey H30 is het instapmodel met een prijs van € 1.499. Hij is als volgt uitgerust:

  • RockShox Recon RL-vork
  • Shimano Deore-aandrijving
  • Shimano MT201-remmen
  • Maxxis Dissector 2.6-banden
  • OC Mountain Control MC21-dropper post

Het volgende model, de Laufey H10, gaat voor € 1.899 over de toonbank:

  • Marzocchi Bomber Z2-vork
  • Shimano SLX-aandrijving
  • Shimano M6100-remmen
  • Maxxis Dissector 2.6-banden
  • OC Mountain Control MC21-dropper post

Het meest luxueuze model, de Orbea Laufey H-LTD, wordt verkocht voor € 2.499:

  • Fox 34 Performance-vork
  • Shimano XT/SLX-aandrijving
  • Shimano M6120-remmen
  • Maxxis Dissector 2.6-banden
  • OC Mountain Control MC21-dropper post

DoorJan Geys