Nieuw | Canyon Lux Trail: XC in een ander smaakje

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw | Canyon Lux Trail: XC in een ander smaakje

Hoe zouden we downcountry kunnen omschrijven? Deze categorie zag nog niet zo lang geleden het levenslicht door de evolutie van het materiaal en omvat de fietsen die toch nerveus zijn maar makkelijker in de hand liggen dan de pure wedstrijdbolides. Canyon gooit nu met de Lux Trail een eigen interpretatie op de markt. Reken op 120 millimeter veerweg vooraan en 110 millimeter achteraan en een geometrie die duidelijk verschilt met die van de klassieke Lux.

Moeten we merken die deze keuze maken gemakzuchtig noemen? Misschien, maar soms werkt dit echt wel zoals de Orbea Oiz TR en BH Lynx Race LT onlangs bewezen. Canyon volgde echter een ander pad bij de ontwikkeling van de Lux Trail.

De achterdriehoek is op alle punten identiek aan die van de gewone Lux (CF SL of CF SLX naargelang het niveau van het gamma), maar het Duitse merk ontwikkelde wel een splinternieuwe voordriehoek om de geometrie net dat tikkeltje progressiever te maken in vergelijking met de originele Lux. Deze laatste mag dan wel een zeer gevreesd wapen zijn in XC-wedstrijden, van zodra men de linten van het circuit verlaat, blijkt hij door zijn exclusieve karakter vrij beperkt inzetbaar, met dank aan de korte reach (435 millimeter op de medium) en zeer rechte balhoofdhoek (70 graden).

De geometrie van de Lux Trail is veel moderner. Bij de reach komt in elke maat 25 millimeter bij (460 millimeter op de medium), de balhoofdhoek bedraagt 67,5 graden (wat 2,5 graden vlakker is), de stuurpen wordt korter (60 millimeter tegenover 80 millimeter op de Lux) en de stack wordt een tiental millimeter groter (behalve op de XL) zodat je iets rechter komt te zitten. Dit alles zou vooral bergaf voor meer vertrouwen moeten zorgen.

Omdat de achterdriehoek identiek is aan die van de Lux, is ook de vering identiek. Sommige modellen van die klassieke Lux hadden achteraan reeds 110 millimeter veerweg en dus zien we dezelfde single pivot met link en dezelfde kinematica. Het rijgedrag zou dus niet veel mogen verschillen met de Lux.

Canyon heeft ook de rest van de onderdelen aangepakt. Zo zien we bredere banden (Schwalbe of Maxxis naargelang het model) van 2.4″ vooraan en 2.3″ of 2.35″ achteraan. De dropper post kreeg een grotere veerweg (Fox Transfer of RockShox Reverb AXS) en het stuur werd breder (760 millimeter) dan op de gewone Lux.

Natuurlijk is ook de Impact Protection Unit van de partij, net zoals een minuscule en zeer lichte kettinggeleider (slechts 3,7 gram) die op het scharnierpunt van de vering werd gemonteerd en de Quixle-achteras.

Het gamma van de Lux Trail bestaat uit 4 modellen: de CF 6 (12,1 kilogram, Shimano SLX en Fox Performance), CF 7 (11,7 kilogram, Shimano Deore XT en Fox Performance Elite), CF 8 (11,8 kilogram, Sram Level TLM / GX AXS en RockShox Select+) en CF 9 Emily Batty Edition (10,9 kilogram, Shimano XTR en Fox Factory). Op dit moment zijn de prijzen nog niet gekend.

Meer info via canyon.com

DoorJan Geys