Nieuw | Canyon Neuron:ON krijgt een geïntegreerde batterij

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw | Canyon Neuron:ON krijgt een geïntegreerde batterij

Enkele maanden geleden onthulde Canyon met de Grand Canyon:ON voor het eerst een e-mountainbike met geïntegreerde batterij. Het is dan ook logisch dat de Neuron:ON nu diens voorbeeld volgt.

Op de linkerfoto zien we de vorige Neuron:ON en rechts de nieuwe met de geïntegreerde batterij. Het verschil is duidelijk. Zo leunt het frame visueel nu veel dichter aan bij de klassieke frames van Canyon, met de carbon Neuron en Spectral voorop. De belangrijkste eigenschappen van de fiets wijzigen niet, zo blijft het frame uit aluminium.

Canyon geeft nog mee dat de veringen een specifieke tuning kregen naargelang de fietsmaat. Dit wil zeggen dat de vering op de kleinste maten iets minder progressief zal werken, zodat ook diens eigenaars (die vaak lichter zijn) kunnen genieten van de hele veerweg. Op die kleinste maten (XS en S) bedraagt de veerweg overigens 120 (vooraan) en 125 millimeter (achteraan).

Canyon blijft voor de ondersteuning trouw aan Shimano en de Steps e8000-motor. De geïntegreerde batterij is een BT-8035 van 504 Wh, wat exact dezelfde capaciteit is als de BT-8010-batterij op het vorige model. De autonomie zou dus identiek moeten zijn. Doordat de batterij en motor beter geïntegreerd werden, ligt het zwaartepunt iets lager dan op zijn voorganger, wat de stabiliteit van de fiets ten goede moet komen.

Om de batterij te kunnen verwijderen heb je een sleutel nodig. Eens de batterij losgemaakt, heb je toegang tot alle kabels en leidingen die door de onderbuis lopen. Om de cockpit zo clean mogelijk te houden, lopen de elektrische draden door de stuurpen naar het display op het stuur.

De geometrie evolueert amper, enkel de zitbuis staat naargelang de fietsmaat een halve tot een graad rechter. Met een reach van 435 millimeter (medium) en een balhoofdhoek van 67,5 graden moest hij vooral toegankelijk zijn voor een zo groot mogelijk publiek en een comfortabele zithouding bieden.

Canyon past ook op de Neuron:ON het side-split concept toe waarbij men de wielmaat laat afhangen van de fietsmaat. De XS en S zijn uitgerust met 27,5″-wielen; de M, L en XL met 29″-wielen. Rond die wielen liggen op alle fietsmaten banden met een breedte van 2.6″.

Op de bovenbuis zien we een USB-poort om een telefoon op te laden of een GPS of lamp aan te sluiten. De beugel om het handvat te bevestigen, zit in het handvat geïntegreerd. Het Ergon-zadel is een specifiek model voor e-bikes en heeft een verhoogde achterkant om een tikkeltje meer ondersteuning te bieden dan een klassiek model. Tot slot is er ook nog de Quixle, wiens hendeltje naadloos in de achteras integreert zodat je geen tooltje nodig hebt om je achterwiel los te maken.

Van de nieuwe Canyon Neuron:ON worden 4 versies aangeboden (in 5 kleuren), waaronder een specifiek model voor vrouwen (WMN). Prijzen gaan van 3599 euro (Neuron:ON 7.0) tot 4499 euro (Neuron:ON 9.0). Opgelet, enkel de modellen 7.0 en 7.0 WMN zijn verkrijgbaar in een XS, de overige modellen niet.

Meer info via www.canyon.com

Onze test van het vorige model: www.vojomag.nl/eerste-test-canyon-neuronon-7-0-heeft-alles-om-te-bekoren/

Onze eerste test van de Neuron 2019 zonder ondersteuning: www.vojomag.nl/eerste-test-canyon-neuron-cf-2019-de-ultieme-allrounder/

Foto’s Markus Greber

DoorJan Geys