Nieuw | Een frame van 900 gram voor de Cannondale F-Si 2019

Techniek
18 May 2018 — Jan Geys

Daar is de Cannondale F-Si 2019! Ter gelegenheid van de wereldbekerwedstrijd in Albstadt heeft het merk niet enkel een nieuwe Lefty voorgesteld, maar ook een nieuwe hardtail voor de snelste XC-circuits.

De Cannondale F-Si was bezwaarlijk oud en gedateerd te noemen, maar toch heeft Cannondale hem voor de jaargang 2019 voorzien van de nodige updates. We sommen de belangrijkste nieuwigheden even op aan de hand van de fiets van Maxime Marotte:

Een frame van 900 gram

Het frame van de Cannondale F-Si 2019 werd 80 gram lichter. Zo zou het frame van het Hi-Mod-topmodel nu nog slechts 900 gram (medium) wegen; het frame van de Standard Mod-versie klokt af op 1100 gram.

Ondanks het lagere gewicht zou het nieuwe frame toch beter bestand zijn tegen impacts van allerhande projectielen, dit door het gebruik van nieuwe vezels die luisteren naar de namen YS60 en MR70. Eerstgenoemde vezels zorgen voor de stijfheid en stevigheid van het geheel, de tweede zorgen voor de nodige tractie.

Framebuizen en stijfheid naargelang de fietsmaat

Cannondale heeft hard gewerkt aan de stijfheid van het frame van de F-Si 2019. Niet zozeer om het frame stijver te maken, maar wel om de stijfheid van het frame aan te passen aan de maat van fiets.

De diameter van de schuine buis en de bovenbuis is dan ook verschillend naargelang de maat van fiets. Hierdoor is het frame beter aangepast aan de morfologie van de bikers; de kleinsten onder ons wegen minder en hebben dus ook een minder zwaar frame nodig en omgekeerd hebben de grootsten onder ons vaak een steviger frame nodig.

Save, voor nog meer comfort

Het Save-systeem is niet nieuw bij Cannondale, maar het gebruik van nieuwe carbon vezels en constructiemethodes liet toe om de achterkant van de fiets nog meer te verfijnen. Dit met het oog op nog meer comfort. Een zeer fijne staande achtervork maakt dan ook zijn opwachting, gecombineerd met een fijnere lichtere achtervork die deels werd afgeplat.

Ook de zone waar de staande achtervork samenkomt met de zitbuis werd onder handen genomen. De zadelpenklem is verdwenen (voortaan dien je de zadelpen aan te spannen via een bout onderaan de bovenbuis) en doordat de zitbuis niet meer boven de bovenbuis uittorent, kan de zadelpen iets meer vervormen, met als resultaat iets meer comfort.

Een nieuwe geometrie

De geometrie van de nieuwe Cannondale F-Si 2019 is geïnspireerd op de geometrie van de Scalpel en gaat nog een stapje verder dan op de vorige F-Si. De balhoofdhoek bedraagt voortaan 69 graden en de vorksprong van de nieuwe Lefty 55 millimeter. Dit moet zorgen voor een levendiger stuurgedrag en een grotere wielbasis. De bovenbuis wordt bijna een centimeter langer, maar de reach zelf blijft wel kort (420 millimeter op de medium). Alle maten zijn uitgerust met 29″-wielen, behalve de XS, die is uitgerust met 27,5″-wielen.

Cannondale volgt hiermee de tegenovergestelde weg in vergelijking met andere merken die steeds meer naar een kortere vorksprong grijpen (zoals bijvoorbeeld de Specialized Epic en heel wat endurofietsen). Maar het bekomen van de juiste geometrie is een alchemie, er zijn dan ook meerdere manieren om tot een geslaagde cocktail te komen. We onthouden ons dan ook over een oordeel zolang we niet met de fiets gereden hebben (wat we zeer binnenkort trouwens zullen doen, want op dit moment is er een testmodel onderweg naar de redactie).

Cannondale is er nog maar eens in geslaagd om de liggende achtervork weer wat korter te maken; zij meet nu nog 427 millimeter. Dit is te danken aan het frame dat net zoals op de eerste F-Si meer naar buiten werd uitgewerkt. Ook het kettingblad werd zes millimeter meer naar buiten geplaatst. In het frame passen banden tot 2.35″.

Maar ook …

Cannondale heeft een geheel nieuwe snelspanner ontworpen voor het achterwiel. Het gaat in feite om een mix tussen een steekas en een quick release. Hierdoor kan het wiel veel sneller gedemonteerd worden; het frame is aan de linkerkant opengewerkt.

Ook de interne doorvoer van de kabels werd aangepast.

Bijna het complete gamma van de F-Si 2019 is uitgerust met de gloednieuwe Cannondale Lefty Ocho. Meer over deze nieuwe voorvork lees je hier.

Cannondale F-Si 2019: het gamma

De Cannondale F-Si Carbon 5 is het instapmodel van het gamma. Hij is gebaseerd op het frame van 1100 gram en is niet uitgerust met een Lefty. Voor 1999 euro lijkt hij toch over een goede prijs-onderdelenverhouding te beschikken. Qua prijs merken we slechts een klein verschil op in vergelijking met de huidige versie van de F-Si.

Vervolgens komt de Cannondale F-Si Carbon 4 met een aluminium Lefty Ocho. Zijn adviesprijs: 2799 euro.

De Cannondale F-Si Carbon 3 heeft een prijskaartje van 3499 euro.

Vanaf de Cannondale F-Si Carbon 2 heb je recht op een carbon Lefty Ocho en hoogwaardigere onderdelen. Prijs: 4999 euro. De Woman-versie van de F-Si Carbon 2 kost 2999 euro en lijkt volgens ons meer op het Carbon 4-herenmodel.

Bovenaan hebben we de Cannondale F-Si Carbon 1 (6999 euro) en de Cannondale F-Si Carbon World Cup (8499 euro). Beiden zijn opgebouwd rond het frame van 900 gram met Hi-Mod-vezels.

Binnenkort brengen we op Vojo een uitgebreid testverslag van deze nieuwe Cannondale F-Si 2019!

Alles over de nieuwe Lefty Ocho lees je hier: www.vojomag.nl/news/nieuw-cannondale-lefty-ocho-een-vorkpoot-een-enkele-kroon

Meer info op www.cannondale.com