Nieuw | Felt Doctrine 1: een hardtail racebolide

Door Jurgen Groenwals -

  • Techniek

Nieuw | Felt Doctrine 1: een hardtail racebolide

Felt is aan een grondige vernieuwing van haar crosscountry gamma bezig. De eerder voorgestelde Felt Edict 1 kon onze goedkeuring meteen wegdragen, de nieuwe Doctrine maakt het aanbod aan crosscountry racebikes compleet.

Felt werd vorig jaar gekocht door de Rossignol-groep. Rossignol heeft haar roots in de wintersport, een sector die steeds meer onder druk staat. Om het hele jaar lang een buitensportervaring aan te bieden, investeert Rossignol meer en meer in fietsmerken. Felt en Time zijn daar de meest spraakmakende bewijzen van. Sindsdien heeft Felt niet stilgezeten.

Een nieuwe hardtail

Het blijft opmerkelijk, in tijden van toenemende veerweg uitpakken met een gloednieuwe racehardtail. Volgens Felt zal een professioneel xc-renner, wanneer het parkoers het toelaat, echter steeds de voorkeur geven aan de lichtst mogelijke fiets. En dat is nu eenmaal de hardtail. De vorige reeks hardtails bij Felt ging door het leven onder de nummers Nine (29”) en Seven (27,5”). Emotie en nummers gaan niet goed samen, vandaar dat de nieuwe hardtail een heuse naam krijgt. De Doctrine vervangt zo de Nine-reeks, de Seven verdwijnt uit het gamma.

De Doctrine is voor Felt de bike met de hoogste ‘stiffness-to-weight-ratio’ die ze ooit maakten. Het frame van topmodel FRD klokt af op 860 gram, het frame van de Doctrine 1, waar we zo meteen ons been over smijten, doet het met een aardige 1000 gram. Akkoord, er zijn lichtere frames op de markt, maar loodzwaar kan je dat bezwaarlijk noemen. Vergeleken met de Nine is de Doctrine zestig gram lichter en 12% stijver.

Aan het monocoque carbon frame werd gespeeld met de juiste hoeveelheid carbon op de juiste plaats om zo de fiets zowel stijf als goed handelbaar te maken. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je op een blok solide carbon zit. Daarom werd gekozen voor  ranke staande achtervorken en een 27,2 millimeter zadelpen.

De Doctrine krijgt een erg verzorgd systeem van interne kabelgeleiding, met inbegrip van elektronisch schakelen en een dropper post. Maar laat het aanbod in 27,2 millimeter smalle dropper posts echter behoorlijk beperkt zijn.

In tegenstelling tot de full suspension Edict, krijgt de Doctrine een BB92 bottom bracket. De Doctrine is hiermee één van de enige twee modellen uit het Felt-gamma die met een pressfit bottom bracket worden uitgerust. Die bredere bottom bracket tekent dankzij de rechte carbon lijnen in de chainstays voor een stijver en sterker oppervlak.

Uiteraard is het nieuwe frame uitgerust met de Boost-standaard. De chainstays werden tien millimeter korter maar net door die BB92 te gebruiken, is er toch nog ruimte voor 29″-banden tot 2,35”.

Netjes geleend van de Felt-racefietsen is de ‘flatmount brake’, waarbij je de boutjes langs de onderkant van de liggende achtervork kan afstellen. Dat is – zelfs met een minitool – een stuk eenvoudiger dan tussen de achtervorken liggen prullen.

Scherpere zitbuishoek (73 graden), vlakkere balhoofdhoek (69,5 graden), een negen millimeter langere reach, tien millimeter kortere chainstays, … vergeleken met de vorige Felt-hardtail volgt de geometrie van de Doctrine de huidige tendens van racegetinte hardtails.

Felt Doctrine 2018: het gamma

De Doctrine komt in een erg compleet en verzorgd gamma. Deze hardtail is enkel in een carbon versie verkrijgbaar. Voor alumium moet je bij de goedkopere Dispatch zijn. Aan topmodel FRD wordt op dit moment nog volop gewerkt. De Doctrine 1, 2 en 3 krijgen een UHC Advanced carbon frame en de 4, 5 en 6 het iets goedkopere Performance carbon. Uiteraard verschillen de gemonteerde onderdelen per model. De prijzen gaan van 4499 euro (Doctrine 1), 3199 euro (Doctrine 2), 2799 euro (Doctrine 3), 2599 euro (Doctrine 4), 1799 euro (Doctrine 5) tot 1699 euro voor de Doctrine 6.

Felt Doctrine: het podium of niets

Een straffe uitspraak bij de presentatie van een nieuwe hardtail. De Doctrine is dan ook specifiek ontworpen voor crosscountry-racing. Geen enkel compromis werd toegelaten. En dat zullen we geweten hebben. Voor onze Garda-testrondjes werden 2.20” Maxxis Ikon-banden gemonteerd. Doe daar die dunne zadelpen en ranke staande achtervorken bij en de veel te ruige Garda-trails worden, voor een hardtail althans, enigszins aanvaardbaar gemaakt.

In deze uitvoering weegt de Doctrine 1 juist 9,8 kilogram. Dat je er dus hard mee klimt of al sprintend de stenen uit de grond trekt, is niet meteen een grote verrassing. Bij de minste duw op de pedalen ga je als vanzelf vooruit. Op dat vlak is de Doctrine een geslaagde oefening.

Maar … de trails rond het Gardameer zijn simpelweg niet gemaakt voor hardtails. De stenen, rotsblokken, worteltapijten en brutale afdalingen zijn voer voor fullies. Gaat het te hard of te ruig, dan wordt de Doctrine een bokkige hengst die je maar al te graag uit het zadel smijt. We steken even de hand in eigen boezem, misschien hadden we als eerste kennismaking niet het voor de full suspension voorziene parkoers moeten aanvallen.

We zoeken meer geschikt terrein op en daar laat de Doctrine zijn ware potentieel zien. De vernieuwde geometrie schenkt vertrouwen, het sturen gaat vlijmscherp en precies. Pedalen martelend een tussensprint plaatsen wordt al snel een verslavend spelletje.

Slingert het pad zich belachelijk hard doorheen de bomen, dan levert de Doctrine je een volwaardige adrenaline rush. Zodra het parkoers het toelaat, is de Doctrine inderdaad een capabele hardtail voor compromisloze crosscountryrenners. Maar vermits ook de XC-parkoersen steeds technischer en lastiger worden zal het inzetbereik, en dan met name voor de wereldbekerracers, behoorlijk beperkt zijn. Gelukkig is niet iedereen een professioneel racer en kan je ook als gewone sterveling loeihard knallen met deze Doctrine.

Meer info op www.feltbicycles.com

Foto’s: Ronny Kiaulehn & Jurgen Groenwals

DoorJurgen Groenwals