Presentatie | Felt Edict 2018: racerij
tot in de diepste vezels

Techniek
18 October 2017 — Jurgen Groenwals

In het DNA van Felt Bicycles zit pure volbloed racerij. Ondanks een rijk MTB-verleden is het merk tegenwoordig meer present in triatlon. Met het gamma voor 2018 hoopt het merk ook in het mountainbiken terug meer op het voorplan te treden. De fietsen die ze maken zijn allen het resultaat van een zoektocht om de snelste te zijn en de vernieuwde Felt Edict is daar een wel heel erg levendig bewijs van.

Het Amerikaanse Felt mag dan misschien niet het meest bekende merk zijn bij het grote publiek, hun palmares liegt er niet om. Zo werkt wereldkampioen veldrijden Wout Van Aert zijn rondjes af op een Felt. En zopas werd de Ironman in Hawaii, voor de derde keer op rij overigens, gewonnen door Daniela Ryf, op inderdaad een Felt en ook meervoudig olympisch kampioene Kristin Armstrong rijdt met Felt. Een blik op het palmares van deze Felt Edict maakt ook meteen duidelijk dat hun crosscountry full suspension ontworpen is om races te winnen. Nicola Rohrbach stuurde zijn Cape Cobra – een Edict met een slangenvelmotief – naar een derde plaats in de Absa Cape Epic en naar de overwinning in de Roc d’Azur. En dan is er nog Thomas Litscher, die na het opdoeken van het Merida Multivan Team onderdak vond bij het JB Felt Brunex team. Als bedankje stuurde hij zijn Edict naar een knappe derde plaats op het wereldkampioenschap, achter de ongenaakbare Nino Schurter en Jaroslav Kulhavy. Dichter bij huis wordt het Habitat Mountainbike Team (met ondermeer Anne Tauber en Ruben Scheire) door Felt van bikes voorzien.

Minder bekend, maar daarom niet minder mooi, is het verhaal van de Amerikaanse Larissa Connors. Zowat elke wedstrijd waar Larissa tegenwoordig de start neemt, wordt door haar gewonnen, de prestigieuze Leadville 100 incluis. En laat haar echtgenoot, Brendan Connors, hier naast me in een ligstoel van de Italiaanse zon aan het genieten zijn. Brendan Connors is immers de ingenieur die deze Felt Edict heeft ontworpen. Brendan: “We beleven werkelijk een droomseizoen. Larissa doet het meer dan uitstekend en daar heeft deze Edict zeker en vast de nodige bijdrage aan. Ik vind het een eer te kunnen stellen dat een crosscountry fully die ik ontworpen heb, het zo goed doet in de handen van mijn vrouw.”

Felt, de carbon experts

Voor Felt is het duidelijk: een mountainbike gericht op crosscountry- en marathonracing moet licht en stijf zijn, scherp en direct sturen en veel vertrouwen geven. Rob Pauley, mountainbike product manager bij Felt, leidt in: “De Edict is waarschijnlijk de meest positief ontvangen mountainbike die we ooit maakten. Maar omdat alles evolueert zagen ook wij zelf nog wel verbeterpunten aan de eerste Edict. De versie die we nu voorstellen, is onze ultieme racebike.”

Felt heeft een jarenlange ervaring in het bouwen van carbon frames. Hun piste-, tijdrit- en triatlonfietsen zijn pareltjes van hoogtechnologische framebouw. De FRD-frames – waarbij FRD voor Felt Racing Development staat – zijn hun summum. Hierbij wordt gebruikgemaakt van een Textreme carbonvezel ontwikkeld door het Zweedse Oxeon. Deze vezel wordt onder meer gebruikt in de ruimtevaartindustrie waarbij het gepatenteerde Spread Tow bestaat uit vlakken carbon in plaats van een garen aan vezels. Meer carbon en minder resin zijn het resultaat wat dan weer leidt tot een lichtere en stijvere lay-up.

De Edict 1, waar we zo meteen mee op stap gaan, doet het met een Ultra Hybrid Carbonvezel in een modulaire monocoque constructie. Hierbij worden complete delen van het frame in een mal gegoten om vervolgens met elkaar te verbinden. Zo is er minder materiaal nodig en kan elk onderdeel specifiek op zijn doel afgestemd worden.

Dat zegt misschien allemaal niet zo heel veel, daarom smijten we er graag wat cijfertjes tegenaan. Het nieuwe frame is maar liefst 450 gram lichter en 15% stijver dan het vorige. Het Edict FRD-frame legt zo 1925 gram in de weegschaal, de door ons geteste Edict 1 is – in maat medium – 200 gram zwaarder. Die toegenomen stijfheid werd voornamelijk in de achterdriehoek en rond het balhoofd verwerkt. In labotesten, waarin drie van hun voornaamste concurrenten op de pijnbank werden gelegd, scoorde de Edict op vlak van stijfheid in de achterdriehoek en ter hoogte van het balhoofd aanzienlijk beter dan de rest.

FAST

Fast, ja dat is de Edict zeker, maar in deze slaat FAST op Felt Active Stay Technology, een eigen gepatenteerde ophanging die zowel gebruikmaakt van de unieke eigenschappen van carbonvezels in samenwerking met een laaggeplaatst scharnierpunt. De staande achtervorken fungeren als een soort bladveer en helpen zo de demper optimaal te functioneren. In plaats van een bestaand dempingsplatform in een bike te verwerken, start Felt vanaf scratch en wordt elk onderdeel van de bike specifiek voor zijn doel ontworpen.

FAST maakt gebruik van de unieke eigenschappen van carbon. Eenvoudig gesteld, de achterdriehoek helpt om de demping stabiel op de voorgeschreven sag te houden. Wordt de demper helemaal uitgerokken, dan duwen de flexibele carbonvezels zich samen. Wordt de veerweg van de demper gebruikt (wanneer je door een kuil of over een bult rijdt) dan rekken de vezels zich uit. De achterdriehoek doet dus eigenlijk net de tegenovergestelde beweging van de demper. ‘Flex by design’, zeg maar. De hele achterdriehoek bestaat uit slechts een onderdeel met zo weinig mogelijk scharnierpunten. Dat maakt FAST licht, efficiënt en onderhoudsarm.

Maar ook …

Een ander detail dat opvalt is het wel heel erg opgeruimde systeem van interne kabelgeleiding dat voorzien is op alle mogelijke schakelvarianten, elektronisch schakelen inbegrepen, en voorzien voor het gebruik van een dropper post.

De vorm van het frame laat het gebruik van een dropper post met een hoog verstelbereik toe. Een enkel tandwiel is gezien de jarenlange samenwerking tussen Felt en Sram niet helemaal verwonderlijk. Sinds de komst van de Sram Eagle gaat het gros van de crosscountry- en marathonracers sowieso met een enkel blad op stap. Voor de allersterkste racers is het mogelijk een 38-tands voorblad te monteren.

Toen de eerste versie van de Edict twee jaar geleden op de markt kwam, was Boost er nog maar net. Ondertussen gemeengoed geworden, is de Edict dan ook voorzien op die nieuwe standaard. Overigens werd de achterdriehoek voldoende ruim bemeten, banden tot 2.4” vormen geen probleem.

Geen pressfit bottom bracket op de Edict. Een bottom bracket met draad is betrouwbaarder en makkelijker in onderhoud dan een pressfit. De chainstays op een full suspension zijn daarbovenop verbonden met een scharnierpunt, waardoor de gebruikte carbonvezels in een rechtere lijn kunnen lopen.

Nieuwe geometrie

Voor ik met de Edict het uiterst technische rondje opga, praat ik nog even bij met Ash Murrin, assistant mountainbike product manager. De vorige keer dat ik een Edict in test had, was dat samen met een Scott Spark. Op de meest krappe switchback van het testparkoers toen kreeg ik de Edict zonder nose-turn niet door de bocht, de Spark wel. Ash Murrin: “Wacht maar af, de vernieuwde geometrie op de Edict maakt heus wel een pak verschil met de vorige versie.”  Een hard en snel rondje later moet ik – nog flink nahijgend met parelend zweet op het voorhoofd – Ash helemaal gelijk geven. De nieuwe geometrie is een serieuze verbetering tegenover het oorspronkelijke model. De zitbuishoek werd 1,3° steiler (74,3°) en zorgt voor echt wel heel veel tractie en controle tijdens de beklimming. Al moet hier meteen opgemerkt worden dat de lichte voorkant van de Edict op de al te steile beklimming echt wel tegen de grond geduwd moet worden. Op het puntje van het zadel is de boodschap. De balhoofdhoek werd 1,5° vlakker (70°) en geeft je meer controle op snelle afdalingen. De bovenbuis werd 15 millimeter langer, een kortere stuurpen staat daardoor voor snellere stuurimpulsen. En ondanks de toegenomen tire clearance werden de chainstays toch veertien millimeter korter gemaakt (436 millimeter).

Felt Edict 2018 : versies en prijzen

De Edict-lijn bestaat uit vijf modellen. Allen hebben ze de FAST-ophanging en een carbon frame. Topmodel FRD wordt op pad gestuurd met de meest geavanceerde carbontechnologie, een Sid World Cup, Sram XX1 Eagle, Sram Level Ultimate remmen en een DT Swiss XRC 1200 wielset en kost je 9999 euro. De door ons geteste Edict 1 (5499 euro) doet het met een UHC Advanced carbonvezel, een SID RL, Sram XO Eagle, Sram Level-remmen en een DT Swiss XM 1750-wielset. De Edict 3, 4 en 5 verschillen voornamelijk door gebruik van een andere vork, remmen, dempers, aandrijving en wielset en kosten respectievelijk 3999, 3499 en 3199 euro.

Felt Edict 1: de eerste test

Wie vertrouwd is met het terrein en de trails in en om Torbole, weet dat die niet meteen van de poes zijn. De beklimmingen zijn steil, de ondergrond is een vervaarlijke mix van rotsblokken en veel losliggende stenen. Felt heeft voor de gelegenheid drie lussen uitgezet, afhankelijk van het type fiets, meer of helemaal niet geschikt voor die fiets. Eerder die dag reden we op de gloednieuwe hardtail, Doctrine. De trail, voorzien voor de Doctrine, is een dwarsdoorsnee van een hedendaags crosscountry-parkoers: steile klim, snelle afdaling gevolgd door alweer een steile klim, gevolgd door een brutaal rotsachtige afdaling.

De Edict is hier helemaal in zijn sas. De eenvoudige trail voorzien voor de hardtail laten we al snel achterwege. Tijd voor het echte werk. We klimmen nog een stuk verder door. Met 10,7 kilogram is de Edict 1 niet bepaald een zwaargewicht. En terwijl we eigenlijk graag op kleine verzetjes rondspinnen, kan zelfs de gemonteerde Sram Eagle XO met een tandwiel van 34 tanden vooraan ons niet uit het lood slaan.

Wat daarop volgt is een pure traktatie: de trail slingert zich doorheen het bos, is erg afwisselend met zowel pijlsnelle stukken als ‘alle-hens-aan-dek-gelaveer’ tussen grote rotsblokken, wortelpartijen en losliggende stenen. De Edict gaat als een speer, geeft bijzonder veel vertrouwen, is speels en snel. Waar we de vorige Edict nog als een nerveuze racebak omschreven, is deze nieuwe versie een perfect huwelijk tussen vertrouwen, comfort en snelheid.

Het kan nog gekker. De jongens van Felt drukken ons op het hart dat de rode lus eigenlijk niet geschikt is om met een 100 millimeter crosscountry full suspension te rijden. Bah, dat zal wel meevallen, zeker. Dus, gaat de lock op de voortreffelijke Sid-vork en Deluxe RC3 Debonair-demper en klimmen we nog een flink eind hoger. Dat licht en stijf frame zet elke trap die je geeft echt wel meteen om in voorwaartse energie. De afdaling die daarop volgt is – toegegeven – niet geschikt voor slechts 100 millimeter veerweg. Waar is die dropper post als je hem nodig hebt? De drops zijn hoog, de rotsblokken angstaanjagend groot en de veel te grote stenen liggen als losse tennisballen op een schaatsbaan.

En toch, toch knalt die Edict 1 zich er netjes doorheen. De stevige DT Swiss XM 1750-wielen en de met veel grip gezegende Maxxis Ikon-banden dragen daartoe meer dan hun steentje bij. De wendbaarheid is uitstekend, het vertrouwen groeit, de snelheid stijgt.

Verdict

De nieuwe Felt Edict 1 is een geslaagde evolutie van een reeds uitgekiende full suspension. Een paar slimme wijzigingen in de geometrie, een verdere verfijning van de ophanging en vooral een compleet nieuw, stijver en lichter frame maken van deze Felt Edict 2018 een indrukwekkende en sensationele racebak. De Edict FRD en 1 worden standaard voorzien van een 100 millimeter vork. De andere modellen uit de Edict-lijn krijgen twintig millimeter extra veerweg. En zo tover je een performante racebak om tot een lekker lichte en comfortabele marathonknaller.

Meer info op www.feltbicycles.com

Foto’s: Ronny Kiaulehn, Martin Ohliger, Jurgen Groenwals