Nieuw | Fox Transfer SL: een vederlichte dropper voor XC

Techniek
1 June 2021 — Jan Geys

Dinsdag 1 juni 2021 lijkt wel de dag dat iedereen met XC-nieuwtjes wil uitpakken! Naast de Hope XCR-remmen draagt ook Fox een steentje bij met een nieuwe Transfer SL dropper post. Gewicht, werking, standaarden: we vertellen er alles over.

De ‘SL’ in de naam Transfer SL staat voor SuperLight, duidelijker kan Fox ons niet meedelen welk doel men voor ogen had: een zo licht mogelijke dropper post aanreiken aan de XC-renners die graag met dit accessoire willen rijden zonder hun fiets al te veel te verzwaren.

Fox moest daarvoor het ontwerp van hun verstelbare zadelpen compleet herzien, in die mate zelfs dat de Transfer SL evengoed een andere naam had kunnen krijgen. Dit SL-model beschikt immers over een geheel mechanisch mechanisme dat in twee posities kan worden vergrendeld, terwijl de klassieke Transfer een beroep doet op een traploos hydraulisch systeem. Op bepaalde formaten zien we ook een nieuw geleidingssysteem en een nieuwe zadelslee.

Fox verklaart al deze keuzes door hun wens om het gewicht zo laag mogelijk te houden. En daar is het merk met brio in geslaagd, want de Transfer SL zou tussen de 327 en 399 gram wegen naargelang de maat. Dat is nog steeds 170 tot 200 gram zwaarder dan een stijve high-end zadelpen, maar wel 200 à 300 gram minder zwaar dan een klassieke dropper post …

Vanuit technisch oogpunt moet worden opgemerkt dat de Transfer SL een schroefveer gebruikt voor de terugkeer naar de hoogste positie (lichter dan olie en zelfs dan lucht, omdat er geen behoefte is aan een specifieke afdichting) en dat ze zich alleen vergrendelt in een hoge of lage stand (geen tussenstand). De eenvoud van dit systeem bespaart veel gewicht maar moet ook zorgen voor een uitstekende betrouwbaarheid, veel meer dan bij een traploos regelbaar hydraulisch systeem.

Op de versies met een diameter van 30,9 en 31,6 millimeter maakt deze zadelpen gebruik van twee voorgespannen ringen om rotatie te voorkomen. Deze truc scheelt weer gewicht, maar het voelt volgens Fox ook net even anders aan. Er is geen speling zoals bij veel zadelpennen, maar in plaats daarvan kun je een klein “veereffect” voelen wanneer je het zadel probeert te draaien. Op de Transfer SL met een diameter van 27,2 millimeter vinden we daarentegen het gebruikelijke systeem met mechanische stops (hier in messing) terug.

De Transfer SL is dus beschikbaar in een diameter van 27,2 millimeter (drop van 50 of 70 millimeter), 30,9 millimeter en 31,6 millimeter (drop van 75 of 100 millimeter in beide gevallen). Er is tevens een XL-versie (31,6 x 100 millimeter) voor de grootsten onder ons die vinden dat de klassieke Transfer SL niet ver genoeg kan uitsteken.

  • 27.2 x 50mm, minimale insert van 80mm, maximale insert van 248mm, volledige lengte 350mm, vanaf 327g
  • 27.2 x 70mm, minimale insert van 80mm, maximale insert van 248mm, volledige lengte 370mm, vanaf 338g
  • 30.9/31.6 x 75mm, minimale insert van 80mm, maximale insert van 225mm, volledige lengte 355mm, vanaf 342g/352g
  • 30.9/31.6 x 100mm, minimale insert van 80mm, maximale insert van 225mm, volledige lengte 380mm, vanaf 347g/359g
  • XL 31.6 x 100mm, minimale insert van 80mm, maximale insert van 275mm, volledige lengte 430mm, vanaf 399g

Fox kondigt ook aan dat de zadelpen compatibel is met ovale rails (7×9 millimeter) die gebruikelijk zijn op carbon zadels en dat ze een zadelhoek van 70 tot 85 graden ondersteunt. Het mag geen verrassing heten dat de Transfer SL enkel bestaat in een versie met interne kabel.

De Fox Transfer SL is verkrijgbaar in een Performance Elite- (zwarte binnenpen) en Factory-versie (Kashima-binnenpen). Op dit laatste model zijn alle bouten uit titanium, waardoor er nog eens 10 gram wordt uitgespaard ten opzichte van het Performance Elite-model. Op het moment van schrijven hebben we nog geen idee over de verschillende prijzen, van zodra we over die informatie beschikken wordt dit artikel geüpdatet.

Binnenkort zouden we ook een testmodel moeten ontvangen en van zodra we daarmee aan de slag zijn gegaan, mag je van ons een nieuw artikel verwachten.

Meer info via ridefox.com

Foto’s copyright Fox