Nieuw | Pro: 2021, het jaar van de vernieuwing?

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw | Pro: 2021, het jaar van de vernieuwing?

Met de recente lancering van de EP8-motor heeft de nieuwe collectie van Pro, Shimano’s merk van accessoires en componenten, nog niet veel aandacht gekregen. Ondanks een aantal mooie offroad-producten die al lange tijd in de collectie zitten, is Pro historisch gezien vooral sterk op gebied van onderdelen voor racefietsen. Nu willen ze echter opnieuw fors vernieuwen en investeren in mountainbike-producten. Zo komen ze voor 2021 met enkele interessante en originele nieuwigheden.

Het meest in het oog springend, is zonder twijfel het carbon stuur uit één stuk: de Koryak E-Performance. Het geheel is visueel indrukwekkend, het herbergt de display van de Shimano EP8 en heeft bovendien ook een gootje onderaan om de elektrische kabel weg te werken die de bedieningsknoppen met de rest van het systeem verbindt.

Het stuur is 800 millimeter breed (kan tot 720 millimeter worden ingekort), heeft een rise van 20 millimeter en een virtuele stuurpen die overeenkomt met een standaard stuurpen van 65 millimeter. Daarnaast zit je met een back sweep van 11 graden en een up sweep van 4 graden. Enkele kleine vulplaatjes zorgen voor een mooie overgang tussen het prominente centrale gedeelte en de klassieke ronde uiteinden, want de hendels en schakelaars moeten wel ergens op gemonteerd kunnen worden.

We hebben drie dagen met dit stuur kunnen rijden ter gelegenheid van de lancering van de Shimano EP8 (lees: De eerste kilometers met de Shimano EP8). De uitgesproken vormgeving van het stuur valt natuurlijk het meest op. Een collega noemde het zelfs een “jetski-stuur”, maar eenmaal op de trails wordt je gezichtsveld helemaal niet verstoord. De stijfheid is goed in balans en de 11 graden back sweep (in vergelijking met de normale 7 of 8 graden) is bijzonder comfortabel voor handen en polsen, zonder een slecht gevoel te geven wanneer je wat meer begint door te duwen.

Hoewel het stuur goed in de hand ligt en het “elektronische” gedeelte goed werd weggewerkt, had Pro volgens ons het concept nog verder kunnen uitwerken. Het merk is immers rechtstreeks gekoppeld aan Shimano, dus waarom geen product ontwerpen dat ook de andere elementen van de cockpit (rem- en derailleurkabels of zelfs de zadelpenhendel en shifters) volledig integreert zoals bij Magura? Nog een klein maar belangrijk detail, door de vorm van het stuur en de stuurpen is het momenteel niet mogelijk om een GPS-toestel te monteren.

Alexa Cunningham, de nieuwe mountainbike marketingdirecteur van Pro, vertelde ons dat een “V2” van deze cockpit, zonder verdere details te geven, al in overweging is genomen … In zijn huidige staat lijkt de Koryak E-Performance immers veel op een (werkend) prototype; een product om je te laten dromen en te laten zien waartoe Pro in staat is terwijl er wordt gewerkt aan een meer afgewerkte en definitieve versie. Wordt vervolgd!

De andere nieuwigheid die onze aandacht trok, waren deze handvatten. Het is niet makkelijk om hier revolutionair te vernieuwen, maar Pro introduceert een interessante “kraag” die de duim naar de EP8-besturing leidt. Het is dus heel gemakkelijk om de knoppen zonder enige aarzeling te vinden en tegelijk is het ook esthetisch zeer geslaagd.

We hebben ze ook getest toen we voor het eerst met de Shimano EP8-motor reden en we waren al snel heel enthousiast. De handvatten dragen sterk bij aan het comfort en de ergonomie van het Shimano EP8-systeem. Het is een eenvoudig, goed ontworpen en zeer praktisch product, waarvoor je niet per se het Koryak E-Performance stuur moet hebben. Een zeer geslaagde ontwikkeling dus van Pro en we hopen dat andere merken dit voorbeeld snel zullen volgen en soortgelijke producten zullen ontwikkelen voor de andere elektrische motoren.

Om af te sluiten met wat meer klassiek nieuws, presenteert het merk in zijn topsegment zes nieuwe Tharsis 3Five-sturen. Vijf ervan zijn uit carbon en één uit aluminium. Ze zijn bedoeld voor XC tot downhill en hebben allen een diameter van 35 millimeter. Een nieuwe Tharsis 3Five-stuurpen vervolledigt het pakket.

Er is eveneens een nieuwe Tharsis 3Five verstelbare zadelpen. Het is een dropper van 100 millimeter en is gericht op XC- en gravelfietsen. Ze is beschikbaar in een diameter van 27,2, 30,9 en 31,6 millimeter, heeft een “open” cartridge die het onderhoud makkelijker moet maken en zou bovendien slechts 415 gram wegen.

Meer informatie via pro-bikegear.com

Foto’s Irmo Keizer / Dan Millner

DoorJan Geys