Nieuw | RockShox: een SID 35mm, een SID SL van 1320 gram en SIDLuxe-dempers

Techniek
19 March 2020 — Jan Geys

Nadat eerder de Pike en Lyrik al vernieuwd werden, was het bij RockShox enkel nog wachten op een nieuwe kuur voor de SID-familie. Zo gezegd, zo gedaan, want het merk presenteerde twee nieuwe vorken en een gloednieuwe XC-demper. In dit overzicht beperken we ons tot de presentatie van het gamma, later volgt een testverslag van de SID-versie van 120 millimeter met binnenpoten van 35 millimeter.

RockShox was het aan zijn stand verplicht om met een antwoord te komen op onder meer de Fox 32 Step-Cast (bij de lichte XC-vorken van minder dan 1400 gram) en de F34 Step-Cast (bij de XC-vorken met een veerweg van 120 millimeter). De leeftijd begon immers te wegen op de SID-familie, ook al was er met de werking niets mis.

In beide nieuwe RockShox SID 2020-vorken vinden we een Charger Race Day-dempercartridge. Bovenaan op de foto zie je de oude cartridge, onderaan de nieuwe. Je hebt geen bril nodig om te zien dat deze laatste heel wat slanker is. Van 186 gram voor het oude exemplaar, gaan we naar minder dan 100 gram voor het nieuwste! De compressie kan je in twee standen instellen: open of dicht.

Deze dempercartridge is compatibel met de vorige generatie van de SID (enkel met binnenpoten van 32 millimeter; modellen vanaf 2014) en is als upgrade kit verkrijgbaar in de winkels.

Binnenin werd de DebonAir-luchtkamer onder handen genomen, daarbij de trend volgend van de Pike en Lyrik. Maar in tegenstelling tot die laatsten, die werken met een SAG tussen de 25 en 35%, raadt men bij de nieuwe SID een SAG aan tussen de 15 en 25%. Dit omdat de veerweg korter is en men de vork zo hoger in de veerweg laat om reserve te behouden om de grootste impacts op te vangen.

Net zoals bij de Pike en Lyrik heeft RockShox ook aandacht besteed aan de olie. Het merk heeft gekozen voor de hoogwaardige Maxima Plush-olie die de wrijvingen moet verminderen en de levensduur van de dichtingen moet verbeteren. Bovenaan de vork is een kleine ‘bleed port’ voorzien om het systeem snel te kunnen ontluchten. Verder wordt er gebruikgemaakt van SKF-dichtingen.

RockShox SID SL: 100 millimeter veerweg, 1325 gram!

De nieuwe RockShox SID SL gaat de rechtstreekse concurrentie aan met de Fox F32 SC, die sinds ze twee jaar geleden op de markt verscheen zowat het monopoly had bij de lichte XC-vorken (naast de Cannondale Lefty Ocho die we echter zelden zien op fietsen van andere merken). Met een gewicht van 1325 gram zit ze op hetzelfde niveau als de Fox. Ook de manier waarop men gewicht bespaard heeft is sterk gelijkend, zo werden de onderpoten onderaan uitgehold en afgeplat.

Ondanks het feit dat T-stuk en stuurbuis voortaan uit aluminium zijn, is deze nieuwe RockShox SID SL Ultimate 165 gram lichter dan de vorige SID World Cup met een carbon T-stuk/stuurbuis.

RockShox SID: 120 millimeter veerweg en binnenpoten van 35 millimeter

RockShox ontwikkelde een specifiek chassis voor de versie met een veerweg van 120 millimeter. Deze RockShox SID 120 is bestemd voor de ‘new school’ XC-fietsen, of anders gezegd: lichte fietsen met iets meer veerweg voor wat meer vertrouwen bergaf. Om te garanderen dat het chassis voldoende stijf is, moest men dit chassis wel aanpakken. Vandaar de keuze voor binnenpoten van 35 millimeter.

Toch blijft dit met een gewicht van 1537 gram voor de Ultimate-versie (die is uitgerust met een specifieke versie van de Charger Race Day-cartridge) een lichte vork. Dit is bijna 100 gram lichter dan de Fox F34SC of de SR Suntour Axon Werx.

Enkel 29″, twee niveaus in het gamma

De nieuwe SID is enkel verkrijgbaar voor 29″-wielen en ook voor de offset heb je niet langer de keuze: deze bedraagt 44 millimeter, wat heden ten dage de keuze is van het overgrote deel van de constructeurs (het is op zich ook geen probleem om een vork met een offset van 44 millimeter te monteren op een fiets die bedoeld is voor een offset van 51 millimeter). Optioneel kan je ook een spatbord monteren. Je hebt de keuze uit twee kleuren: zwart (Ultimate en Select) en het mythische blauw van de SID (enkel op de Ultimate).

Zowel van de SID als de SID SL zijn er twee modellen verkrijgbaar: Ultimate, met de nieuwe Charger Race Day-dempercartridge en de iets goedkopere Select met een Charger RL-cartridge die identiek is aan die in de vorige SID. Het chassis van de Ultimate en Select zijn identiek, net zoals de DebonAir-luchtkamer, de SKF-dichtingen en de Maxima Plush-olie.

Goedkoper

Het nieuwe RockShox SID-gamma is vanaf heden verkrijgbaar. Verrassend is dat de prijzen een flinke duik nemen in vergelijking met de vorige generatie en die van rivaal Fox. Een SID SL Ultimate heb je voor 869 euro (lockout op de vork; 949 euro met een remote lockout) en de SID 120 voor 979 euro; de Select-modellen hebben een prijskaartje tussen de 649 en 759 euro.

SIDLuxe: een specifieke demper voor crosscountry

Naast de nieuwe vorken brengt RockShox ook een nieuwe SID-achterdemper uit, de SIDLuxe. Deze is verkrijgbaar in een Ultimate en Select+-versie. Met een gewicht van respectievelijk 231 (Ultimate) en 236 gram (Select+) is hij compacter dan de bestaande Deluxe, dit onder meer door een kleiner luchtvolume. Het is een echte XC-demper waarvan de prijs niet werd meegedeeld, hij is dan ook eerder bedoeld als eerste montage af-fabriek omdat er specifieke settings nodig zijn opdat de demper optimaal zou werken.

Sinds enkele weken rijden we rond met de nieuwste RockShox SID 120. Onze eerste indruk volgt binnenkort.

Meer info via www.sram.com/en/rockshox/collections/sid