Nieuw | Rose Root Miller & Ground Control: trail en all-mountain voor iedereen

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw | Rose Root Miller & Ground Control: trail en all-mountain voor iedereen

Rose is minder gekend dan de buren/concurrenten van Canyon en Radon. Het merk houdt het graag eenvoudig en goedkoop en heeft zijn Root Miller en Ground Control in een nieuw jasje gestoken.

Rose Root Miller

Ten tijde van onze test was hij nog uitgerust met veringen van 140 millimeter, anno 2020 kan hij zowel vooraan als achteraan rekenen op 150 millimeter. De wielen zijn uiteraard nog steeds in 29″.

Het merk uit Bocholt kiest voor een moderne geometrie zonder het concept “long, low and slack” compleet uit te persen. Op de medium vinden we een reach van 445 millimeter, een balhoofdhoek van 66 graden en een liggende achtervork van 442 millimeter. In het frame passen banden tot een breedte van 2.6″.

Alle modellen worden standaard op pad gestuurd met een 1x-aandrijving, maar het frame is voorzien van bevestigingspunten voor een kettinggeleider of … een voorderailleur. In geval je een voorderailleur zou monteren, heeft Rose ook een interne doorvoer van de derailleurkabel voorzien.

Het frame wordt op de juiste plaatsen beschermd door een rubber strip.

Er zijn 3 verschillende uitvoeringen verkrijgbaar die hetzelfde aluminium frame als basis gebruiken:

  • Rose Root Miller 3 (14,2 kilogram – 3399 euro): Fox 36 Fit4 Factory-vork & Fox Float DPX2-demper, Sram GX/XO1 Eagle-aandrijving, Sram G2 RSC-remmen, DT Swiss M1700-wielen, Rose Dropper Seat Post
  • Rose Root Miller 2 (14,1 kilogram – 2399 euro): RockShox Pike Select+-vork & SuperDeluxe Select+-demper, Sram GX Eagle-aandrijving, Formula Cura 4 (voor) / Cura 2 (achter) remmen, DT Swiss M1900-wielen, Rose Dropper Seat Post
  • Rose Root Miller 1 (15,3 kilogram – 1899 euro): RockShox 35 Gold RL-vork & Deluxe Select+-demper, Sram NX Eagle-aandrijving, Shimano MT420-remmen, SunRinglé Duroc 35-wielen, Rose Dropper Seat Post

Rose Ground Control

De Ground Control kan je beschouwen als het kleine broertje van de Root Miller. Met zijn 120 millimeter veerweg is hij iets veelzijdiger dan een pure XC-full suspension.

Net als op de andere full suspensions van Rose zien we ook hier een 4 bar linkage-ophanging, zij het wel dat de demper nu onderaan de bovenbuis zit (zoals op de Thrill Hill) en niet parallel met de zitbuis.

Het door het merk aangekondigde levendige karakter van de Ground Control wordt met name verkregen door een compactere geometrie (wanneer we hem vergelijken met de Root Miller). Op de medium bedraagt de reach 435 millimeter. De balhoofdhoek wordt wat steiler en bedraagt 67 graden. De liggende achtervork is op een millimeter na even lang als op de Root Miller en de wielbasis maar liefst vier centimeter korter.

Daar waar de Root Miller enkel verkrijgbaar is met 29″-wielen, is de small van de Ground Control uitgerust met 27,5″-wielen. Op de Ground Control raadt Rose de small aan voor bikers vanaf 1m55, op de Root Miller is dat vanaf 1m60.

Ook hier zien we op de liggende achtervork en onderbuis een rubberen bescherming. De Ground Control is eveneens voorzien van de nodige doorgangen en bevestigingspunten voor een voorderailleur.

Rose mikt op het lagere segment en de Ground Control is momenteel dan ook enkel verkrijgbaar met een aluminium frame.

  • Rose Ground Control 1 (13,5 kilogram – 2499 euro): RockShox Pike Select-vork & SuperDeluxe Select+-demper, Shimano XT-aandrijving, Formula Cura 2-remmen, DT Swiss M1700-wielen, Rose Dropper Seat Post
  • Rose Ground Control 2 (14,2 kilogram – 1999 euro): RockShox Revelation-vork & SuperDeluxe Select+-demper, Shimano SLX-aandrijving, Shimano MT500-remmen, DT Swiss M1900-wielen, Rose Dropper Seat Post
  • Rose Ground Control 3 (14,8 kilogram – 1699 euro): RockShox Recon Silver-vork & SuperDeluxe Select+-demper, Sram NX Eagle-aandrijving, Shimano MT200-remmen, SunRinglé Duroc 35-wielen, Rose Dropper Seat Post

Meer info via rosebikes.com

DoorJan Geys