Nieuw | Roval Control SL Team MTB-wielen: hyper exclusief en carbon spaken

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw | Roval Control SL Team MTB-wielen: hyper exclusief en carbon spaken

In de aanloop naar de Olympische Spelen heeft Specialized gekeken hoe het zijn hoogwaardige Roval Control SL-wielen verder kon verbeteren voor de rijders van zijn team en het leek erop dat carbon spaken verschillende voordelen konden bieden. Zo kwamen de zeer exclusieve Roval Control SL Team MTB-wielen tot stand, die te koop zijn in een (zeer) beperkte oplage tegen een (zeer) elitaire prijs. Hoewel we er zelf niet mee hebben kunnen rijden, konden we ze wel tot in detail onderzoeken.

2024, een olympisch jaar. En wie een zo belangrijke wedstrijd zegt, zegt teams die tot in de kleinste details op zoek gaan naar een mogelijke optimalisatie van de uitrusting die ter beschikking wordt gesteld aan hun renners. Bij Specialized concentreerde het onderzoekswerk zich, na de presentatie van de Epic World Cup en de Epic 8 uitgerust met elektronische Flight Attendant-veringen, op de wielen. En meer bepaald op de spaken.

Het belangrijkste verschil van deze nieuwe Roval Control SL Team XC-wielen ten opzichte van het ‘klassieke’ SL-model dat we tot nu toe kenden, zijn niet de velgen, maar de spaken (en in mindere mate de naven). Weg zijn de hoogwaardige maar klassieke platte stalen spaken, in de plaats daarvan zien we … carbon spaken.

Carbon/composiet spaken zijn niet helemaal nieuw in het mountainbiken. Er zijn er te vinden op wielen uit één stuk, zoals de Syncros Silverton SL, waar ze tegelijkertijd met de naaf en de velg in een mal worden geproduceerd, en we hebben tijdens tests van Duke-wielen er ook al een paar gezien die er (zoals hier) uitzien als klassieke spaken. Er zijn ook de bekende polymeer-spaken zoals Berd of Pirope. Maar zonder te beweren dat ze het wiel opnieuw hebben uitgevonden (sorry, dat moesten we) of zelfs maar carbon spaken hebben uitgevonden, legt Specialized ons uit dat het de Roval Control SL Team-spaken in eigen huis heeft ontwikkeld om precies het gewenste gedrag voor deze wielen te verkrijgen, voornamelijk bedoeld voor de rijders van het team.

Ter gelegenheid van de lancering van de nieuwe Epic 8 hebben we de ontwikkelingsverantwoordelijke ontmoet. Hij legt ons uit: “We hebben wielen uit één stuk geprobeerd en we vonden ze veel te stijf. Dus hebben we dat pad snel verlaten. We vonden het gedrag van onze wielen erg leuk toen we ze monteerden met Berd-type spaken, maar voor een merk als Specialized en voor de hoeveelheden die we moeten produceren, zelfs als onderdeel van een beperkte oplage, is het gewoon onmogelijk om dit soort spaken te gebruiken. Daarom hebben we gekozen voor de buisvormige oplossing van carbon spaken die slechts iets dikker zijn dan conventionele stalen spaken. We konden bij de bestaande leveranciers niet vinden wat bij ons paste, dus hebben we de vaardigheden van de koolstofspecialisten in ons R&D-kantoor gebruikt om onze eigen spaken te ontwikkelen.”

In totaal werden 36 prototypes getest en de definitieve versie werd gevalideerd bij de Specialized Factory Racing XC-rijders, die deze nieuwe wielen begonnen te gebruiken tijdens dit zeer belangrijke seizoen 2024 vanwege de Olympische Spelen. “Met onze partner Vonoa hebben we gespeeld met de secties, de oriëntatie van de vezels en het type vezels dat wordt gebruikt om precies het gewenste gedrag te bereiken, dat wil zeggen wielen die een echt pluspunt bieden bij het accelereren, maar ook die trillingen op bepaalde zeer specifieke, zeer waarneembare frequenties afvoeren, en die daarom ‘tolerant’ zijn bij het afdalen terwijl ze nauwkeurig blijven.”

De spaakkoppen, zowel bij de naaf als bij de velg, zijn gemaakt van aluminium en vastgelijmd aan de carbon steel die het lichaam van de spaak vormt. Hierdoor is de montage en de vervanging van de spaken net zo eenvoudig als bij conventionele spaken.

En voor degenen die twijfelen aan de degelijkheid van de montage, biedt Specialized het argument van een levenslange garantie tegen constructiefouten en 2 jaar in het geval van een crash in een “no question asked” formule. “Onze laboratoriumtests tonen een hogere trek- en slagvastheid aan op onze carbon spaken vergeleken met conventionele hoogwaardige stalen spaken. We hebben ook meer dan 2,5 jaar en 30.000 km aan testen achter de rug, waardoor we redelijk zeker zijn van onze keuze.”

Op de weegschaal weegt de nieuwe Roval Control SL Team-wielset 1190 gram, vergeleken met 1250 gram voor het ‘klassieke’ SL-model (dat nog steeds in de catalogus staat). De spaken zijn er vooral om de wielen een verfijnder gedrag te geven en zijn volgens Specialized 29% lichter dan stalen spaken. Het zijn er maar 20 en Specialized heeft in samenwerking met DT Swiss ook nieuwe, nog verfijndere naven ontwikkeld. En het is vooral op deze twee niveaus dat we moeten zoeken naar de winst in gewicht.

De Control SL-velgen veranderen niet met hun interne breedte van 30 mm en de vlakke hielvorm van 4 mm moet lekke banden voorkomen bij het rijden met een lage bandendruk.

Zoals je al hebt begrepen, is dit een zeer hoogwaardig product, dat slechts in zeer kleine hoeveelheden verkrijgbaar zal zijn. Voor 2024 en vanaf 21 mei zullen ze alleen beschikbaar zijn voor verkoop in de detailhandel (geen originele montage op welke fiets dan ook in het gamma) en het gaat om een beperkte serie van slechts enkele honderden sets voor de hele wereld, waaronder slechts enkele tientallen voor de Benelux.

Wil je echt de prijs weten? Die bedraagt 3000 euro. Maar voor deze prijs heb je een doos met niet alleen de wielen, maar ook een paar S-Works banden, titanium bouten voor de remschijven, de anti-lekvloeistof, de XD- en Microspline-vrijlooplichamen, een dynaplug-set, wielhoezen, extra spaken, twee bidons en een klein verrassingspakket van het team, inclusief door de renners gesigneerde kaarten. Wat een opluchting!

Meer info via www.specialized.com

DoorJan Geys