Nieuwe modellen van 125 en 150 millimeter voor de Fox Transfer SL

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuwe modellen van 125 en 150 millimeter voor de Fox Transfer SL

De Transfer SL, die in 2021 onthuld werd, is de lichtgewicht dropper post voor XCO- en marathonrijders van Fox. Tot nu toe was deze alleen verkrijgbaar met een drop van 50, 70 en 100 millimeter, maar het Amerikaanse merk breidt zijn assortiment nu uit met nieuwe modellen van 125 en 150 millimeter.

Als het lukt met een korte drop, waarom zou het dan niet lukken met een grotere drop? En dus hebben ze bij Fox nu ook een Transfer SL ontwikkeld met een grotere drop dan tot nu toe voorhanden was. Op technisch vlak verandert er niets ten opzichte van de Transfer SL die we tot nu toe kenden: er wordt gebruikgemaakt van een mechanisch mechanisme (en niet hydraulisch) voorzien van een schroefveer voor de terugkeer naar de hoge stand (lees: Fox Transfer SL: een vederlichte dropper voor XC). Vergeleken met een klassieke Transfer, is het belangrijkste verschil dat de SL-versies maar twee standen kennen (hoog en laag), terwijl het klassieke model een beroep doet op een traploos hydraulisch systeem.

De Transfer SL wordt sinds zijn intrede gepresenteerd als de lichtste dropper post op de markt, en deze twee nieuwe modellen volgen die filosofie. Fox legt uit dat de SL-versie met een drop van 150 millimeter een winst van 167 gram mogelijk maakt in vergelijking met de “klassieke” Transfer, wat een aangekondigd constructiegewicht van 393 gram oplevert. Wat het eigenlijk een heel interessant model zou maken wanneer we de verhouding tussen gewicht en drop bekijken.

De twee nieuwe modellen van de Transfer SL zullen wel enkel beschikbaar zijn in een diameter van 31,6 millimeter. Heb je liever een dunnere zadelpen, dan zal je moeten kiezen voor een model met een kortere drop. Met een zadelpen met een diameter van 27,2 millimeter heb je de keuze uit een drop van 50 of 70 millimeter, met een zadelpen van 30,9 millimeter kan je dan weer kiezen uit een drop van 75 of 100 millimeter. Deze laatste twee modellen bestaan ook in een diameter van 31,6 millimeter, in die diameter heb je voortaan dus de keuze uit vier modellen (75, 100, 125, 150 millimeter).

Fox geeft nog mee dat de zadelpen compatibel is met ovale rails van 7 × 9 millimeter en dat deze zadelhoeken van 70 tot 85° ondersteunt. Het is niet verwonderlijk dat de Transfer SL alleen bestaat in een versie voor interne kabelgeleiding.

Zoals gewoonlijk biedt Fox 2 versies aan waarvan het verschil vooral in de afwerking van de binnenpen zit: de Performance Elite-versie heeft een zwarte binnenpen terwijl de Factory-versie profiteert van de Kashima-coating. Bij de laatste is alle hardware van titanium, wat 10 gram bespaart in vergelijking met de Performance Elite. We hebben de prijzen in euro nog niet ontvangen en we zullen dit artikel updaten zodra we deze informatie hebben.

Meer info via ridefox.com

Foto’s copyright Fox

DoorJan Geys