Orbea 2018: een nieuwe Alma en een Occam Plus!

Techniek
18 July 2017 — Jan Geys

Vojo mocht zich onlangs tussen de Belgische verdelers van Orbea voegen om de presentatie van het Orbea-gamma voor 2018 bij te wonen. Daar stelden we vast dat de Orbea Occam voortaan geschikt is voor 27,5 Plus-banden en dat er ook goedkopere versies van de Alma (een aluminium OMP) op de markt komen. Ziehier de details:

Orbea Occam TR 2018: compatibel met 27,5 Plus!

De eerste verwachte nieuwigheid is de update van de Orbea Occam TR 2018. Dit model was voorheen niet geschikt voor heel brede banden, maar vanaf nu is hij compatibel met 29″- en 27,5+-banden.

De voordriehoek wijzigde niet, maar de achterdriehoek werd ter hoogte van de liggende en staande achtervork verbreed om meer ruimte te creëren voor de 27,5*2.8-banden.

Het Orbea Occam TR 2018-gamma telt voortaan nog maar één carbon model dat af-fabriek met Plus-wielen en -banden wordt aangeboden: de TR M20 Plus. Het prijskaartje van dit model bedraagt 4699 euro en hij is afgemonteerd met een Sram GX Eagle-aandrijving en Fox Performance-veringen.

De drie actuele 29″-modellen zetten hun carrière verder aan dezelfde prijs als nu (van 3699 tot 7499 euro). Enkel de onderdelen krijgen een update (nieuwe veringen van Fox, …) en natuurlijk zijn ook deze modellen vanaf heden compatibel voor 29″ en 27,5+. Als optie kan je nu dan ook een tweede wielset bestellen. De veerweg gaat van 120 naar 130 millimeter en vooraan beschik je nu over een Fox 34-vork in plaats van de 32, wat aantoont dat deze fiets steeds meer bedoeld is voor all-mountain.

Orbea Occam AM: voor enduro

Omdat de Rallon voortaan enkel nog maar beschikbaar is met 29″-wielen, nam Orbea de beslissing om van de Occam AM 27,5″ een kleine endurofiets te maken voor zij die graag met deze wielmaat rijden en voor zij die graag voor een goedkoper aluminium model willen opteren.

De veerweg gaat van 140 naar 150 millimeter (waardoor de balhoofdhoek nog iets vlakker wordt; een balhoofdhoek die voorheen 67 graden bedroeg).

Ook de velgen en de banden werden breder om nog meer zijn doeleinden in de verf te zetten. De prijzen van deze versies, met een aluminium frame, gaan van 1999 tot 3199 euro (de hier getoonde versie).

Orbea Alma OMP 2018: comfortabeler

De nieuwe Orbea Alma OMR is voorbestemd om er wedstrijden mee te rijden, vandaar de letter R (van Race) aan het einde van zijn naam. Tot hiertoe beschikten de goedkopere versies (van minder dan 3000 euro) nog over een frame uit de oude doos, maar ook de Orbea Alma OMP (Performance) kreeg nu een update waarin men meer inzet op het comfort. Toch behoudt dit model een aantrekkelijk prijskaartje.

Van zijn roemrijke grote broer erft de Orbea Alma OMP dezelfde vormen voor het frame, een frame dat gemaakt is om er mee te racen, en een achterkant met de Boost 148-standaard. Met het blote oog is het moeilijk om het verschil te zien met de OMR, al zijn die er wel degelijk …

Als je beide modellen naast elkaar zet, merk je dat het balhoofd van de OMP hoger ligt en dat de geometrie van dat model ook minder extreem is. De gebruikte carbonvezels moeten ook bijdragen aan meer comfort, wat de OMP dan weer toegankelijker maakt en meer gericht op de marathons.

Het instapmodel met een carbon frame kost 1799 euro (wat eerder concurrentieel is!) en de M30 met een Sram Eagle of een Shimano XT kost 2299 euro. De M25, die je hier ziet, kost dan weer 2699 euro. Bij de OMR gaan de tarieven van 3599 tot 6599 euro.

Orbea Alma H: aluminium wordt niet vergeten

Nog goedkoper is deze aluminium Orbea Alma H die een nieuw frame krijgt dat visueel duidelijk afstamt van zijn grote broers.

De liggende achtervork werd verkort (let op het platte gesmeede stuk dat toelaat om een dubbel kettingblad te monteren), het bracket verstevigd en de staande achtervork verfijnd voor meer comfort.

In 29″ zal dit model beschikbaar zijn in de maten S tot XL en in 27,5″ enkel van S tot M. Een interessant detail, dat we ook terugvinden op andere modellen van het gamma, is dat de modellen die zijn uitgerust met een Shimano 1×11 voorzien zijn van een Sunrace 11/46-cassette, waarvan de schakelstappen in de ogen van Orbea geleidelijker zijn dan op de originele versie. De tarieven van de Alma H gaan van 999 tot 1799 euro.

Orbea Oiz OMR 2018: details die evolueren

Het frame van de Orbea Oiz kent voor 2018 geen wijzigingen; enkel de kleur verandert.

Wat wel verandert zijn de onderdelen waarmee de Oiz wordt uitgerust. Zo beschik je nu over een nieuwe Fox-demper die voorzien is van een Evol-reservoir (waardoor de negatieve luchtkamer vergroot) en wordt de Oiz M10 2018 voortaan uitgerust met een Sram Eagle. De prijzen gaan van 4999 tot 7599 euro.

Tijdens deze presentatie zagen we ook voor het eerst een volledige update van de lockout van Fox, waarover je in dit artikel meer kan lezen: www.vojomag.nl/news/fox-2018-de-lockout-krijgt-eindelijk-een-update/.

Meer info over het complete gamma van Orbea vind je hier: www.orbea.com