Specialized en Fjällräven gaan samen de bikepacking-hort op

Techniek
1 November 2022 — Jan Geys

Wanneer een van de grootste spelers op de fietsenmarkt – Specialized – een samenwerking aangaat met een bekende naam uit de outdoorwereld – Fjällräven – dan kijk je uit naar wat dit oplevert. Tijdens een presentatie in het Europese hoofdkantoor van de Amerikanen in Arnhem werd ons meer verteld over het waarom van de samenwerking met de Zweden. En we zagen er meteen ook het resultaat van twee jaar ontwikkelen in de vorm van een gezamenlijke kledingcollectie en nieuwe bikepacking tassen.

Het waarom van de samenwerking is simpel. Zowel Specialized als Fjällräven willen de kloof tussen twee verschillende industrieën dichten. Beide merken hebben hun loyale klanten en hopen zo elkaars gebruikers te inspireren om eens iets anders te proberen. In dit geval: de hiker op de bike krijgen en de biker wat meer zijn wandelschoenen doen aantrekken.

Om op lange termijn mensen in beweging te krijgen, helpt het om de drempel zo laag mogelijk te houden. Zoek in deze nieuwe collectie niet naar lycra, maar wel naar kledij voor een saddle-to-table aanpak. Kleren dus die het dagelijks outdoorleven makkelijker en comfortabeler maken, maar waarmee je evengoed ’s avonds welkom bent in het restaurant.

Marathonbikers en crosscountryrenners zullen misschien minder hun gading vinden in deze nieuwe collectie, maar de samenwerking tussen Fjällräven en Specialized leverde nog meer op. Zo komt er ook een nieuwe bikepacking collectie. Een markt die duidelijk nog niet verzadigd is nu bijna alle merken wel een eigen collectie aanbieden.

Tijdens de presentatie vielen er ons al meteen enkele puntjes op. De kwaliteitsvolle uitstraling bijvoorbeeld. Maar dat hadden we ook niet anders verwacht van beide topmerken.

Specialized en Fjällräven hebben gekozen voor een aluminium frame dat eerst onder het zadel gemonteerd wordt waarin de zadeltas – keuze tussen 10 of 16 L – makkelijk kan in- of uitgeschoven worden. Het aluminium frame dient apart aangekocht te worden en kost 140 euro. Doe daar nog 50 (10 L) of 60 euro (16 L) bij voor de zadeltas en dan kom je toch al snel op het dubbele uit in vergelijking met merken als Vaude of SKS. Maar er wordt je meer stabiliteit beloofd, of dat klopt hopen we in de toekomst te testen. Ook frametassen ontbreken niet. Zo is er een kleine top tube tas (55 euro) voor kleingeld, smartphone of energiereep, en een ruimere tas (drie maten, 80 euro) die in het frame gehangen wordt. Bevestigen gebeurt met klittenbanden. De snack bags (45 euro) waar ook een bidon in past, maken het geheel af.

Of de stuurtas (100 euro + 100 euro voor de handlebar rack) meteen veel bijval zal krijgen bij doorwinterde bikepackers valt nog af te wachten. Het rechthoekige model is alvast heel anders dan de ronde stuurtassen die we gewoon zijn en doet meer denken aan een boodschappentas voor vooraan op het stuur.

Daar stopt de collectie niet, want er zijn ook nog ‘klassieke’ fietstassen die aan een bagagedrager op de wielen worden gemonteerd. Handig is dat de binnentas kan meegenomen worden, waarbij je de keuze hebt tussen een rugzak of boodschappentas. Net zoals de stuurtas zijn deze tassen niet meteen voor de bikepackers onder ons bedoeld, maar bij het publiek dat men in eerste instantie wil bereiken, passen deze tassen wel.

Meer info via www.specialized.com of www.fjallraven.com