Test | SKS Germany EXPLORER EXP. bikepacking-tassen: ik pack, dus ik ben!

Techniek
15 July 2021 — Jan Van Herck

Bikepacking is dé nieuwe “hype” die zich niet alleen sinds de covid-19 lockdown maar eigenlijk al even daarvoor aftekent. Klassiek zijn er verschillende formules aan bikepacking avonturen. Van een sub 24O (minder dan 24 uur met 1 overnachting) tot een gravel driedaagse in luxe bike hotels tot een meerdaagse bikepacking trip met eigen kampeergerief. Voor al deze categorieën heeft SKS Germany oerdegelijke zakken ontwikkeld. Wij gingen op pad met de fonkelnieuwe producten uit het EXPLORER EXP.-gamma en onderwierpen een stuur-, frame- en zadeltas aan een bikepacking test.

Wie aan SKS Germany denkt, zal zich wellicht het opvallende oranje logo en de stilaan iconische voetpomp herinneren. Maar het bedrijf brengt veel meer kwaliteitsvolle producten op de markt. Spatborden, drukregelaars, bidonhouders (zie ons dossier), tools en dergelijke meer. En nu dus ook bikepacking-tassen …

EXPLORER EXP. BARBAG

De barbag, oftewel de stuurtas, is een belangrijk item voor bikers die hun eigen kampeergerief willen meenemen. Klassiek wordt hier de slaapzak, het matje en de bivvy of een (deel van je) tent in opgeborgen. De stuurtas ziet eruit als een Duitse wurst die aan de 2 uiteinden wordt opgerold zodat hij perfect binnen de stuurboog past. Wat gravelbiken betreft, is dat wel een limiterende factor omdat je vaak met een racestuur zit waartussen de tas moet passen.

De EXPLORER EXP. BARBAG is wind- en waterdicht, weegt 390 gram en je kan er maximaal 9 liter (volume) in kwijt. Dat laatste is veel voor een zak die smal en compact genoeg moet zijn om tussen je stuur te passen. Dat aanpassen doe je trouwens door de uiteinden op te rollen en dicht te klikken. Extra handig is het kleine luchtventiel ter hoogte van het middengedeelte van de bag. Wanneer je de zak aan het oprollen bent, zet je het ventiel open zodat de lucht kan ontsnappen waardoor je een zo compact mogelijke zak op het stuur bevestigt.

Dat bevestigen op het stuur verloopt trouwens supervlot. Door middel van velcro straps en bijhorende pads kan je gemakkelijk de juiste afstand ten opzichte van je stuur vinden zodat je de handen nog comfortabel boven op het stuur kan plaatsen. Tel daar de extra strap bij om de bag tegen het frame te houden en het geheel oogt stabiel. Ook de testrit bevestigt dat. Ondanks het relatief hoge volume blijft de bag vastgeplakt tegen het stuur zitten.

Zelfs over brutere gravelwegen en kasseistroken blijft de bag in positie tussen je stuur. Bij andere merken moet je de straps na een bruut segment opnieuw aanspannen, maar deze bag heeft daar geen last van. Tel daar de extra bevestigingsmogelijkheden voor onder meer een lamp en de reflecterende straps bij en dan weet je dat je voor 59,99 euro met een prima barbag op pad bent.

EXPLORER EXP. FRAMEBAG

De EXPLORER EXP. FRAMEBAG (185 gram zwaar) is weliswaar de minst grote wat het volume betreft van de drie hier geteste tassen, maar wat draagkracht betreft mag je deze niet onderschatten. De reden is eenvoudig: extra gewicht tussen het frame zorgt niet voor een verplaatsing van het zwaartepunt van de gravelbike. Hij wordt “enkel” wat zwaarder. Concreet kan je 5 kilogram in deze bag opbergen voor een volume van 4 liter. Ter vergelijking: de stuurtas is begrensd op 3 kilogram (voor 9 liter volume) en de zadeltas met een veel hoger volume kan ook “maar” 5 kilogram aan draagkracht verdragen.

SKS Germany gaat voor de gekende Duitse gründlichkeit en dat merk je aan de uitvoering van deze frametas. Wind én waterdicht, met een zeer degelijk en duurzaam uitgewerkte ritssluiting. Rechts heb je toegang tot het groter deel van de framebag. Hier kan je al de “zware” spullen zoals een gasvuurtje en aeropress, reservemateriaal voor je fiets en dergelijke in kwijt. Links is er subtiel ruimte voor een kleine pomp (met ritssluiting en dus waterdicht) én een (open) side pocket voor een minitool gemaakt. Het reservemateriaal kan je in 1 handomdraai te pakken krijgen, zonder daarvoor heel de framebag overhoop te halen.

De EXPLORER EXP. FRAMEBAG wordt op de bovenbuis bevestigd met 3 stevige, brede velcro straps. Een handige beschermlaag voorkomt lakschade aan je frame. Achteraan wordt er een dunnere strap voorzien om de tas aan de staande buis te bevestigen. Op die manier voorkom je links-rechts bewegen tijdens het biken en trek je de zak tot tegen de staande buis. De frametas achteraan tegen de buis “strappen” is de bedoeling volgens SKS, terwijl wij intuïtief de frametas via een velcro strak tegen de voordriehoek zouden trekken. Om de frametas vooraan vast te maken is er echter geen ruimte voorzien. Hier willen we toch een subtiele hint naar de ontwikkelaars geven om zo’n bevestigingsmogelijkheid te voorzien. Dit vergroot de vrijheid om naar een oplossing te zoeken die optimaal past bij het frame (zeker bij een full suspension).

Over de EXPLORER EXP. FRAMEBAG tijdens het bikepacken niets dan goeds overigens. De bag is oerdegelijk gemaakt en stevig, waterdicht en kwaliteitsvol afgewerkt. De zak beweegt amper tijdens het rijden en zit mooi vast aan het frame. Ook de velcro straps lossen niet en bieden voldoende stevigheid. Waak er wel over dat je de framebag niet té vol propt. Dan gaat de zak wat open staan en dat zou wrijving met de bovenbenen kunnen betekenen aangezien de bag achteraan tegen het frame is vastgemaakt. Hoe dan ook, op dat enige minpunt na heb je voor 59,99 euro opnieuw veel degelijkheid in handen.

EXPLORER EXP. SADDLEBAG

In de zadeltas kan je onder andere je kledij kwijt, goed voor een volume van 13 liter en een maximaal laadgewicht van 5 kilogram. De tas zelf weegt een halve kilogram en is uiteraard wind- en waterdicht. Daarenboven combineert hij de snufjes en innovatie die ook bij de frame- en barbag worden ingezet. Denk daarbij aan het ventiel om lucht te laten ontsnappen bij het oprollen en de brede/stevige straps om de tas aan de zadelpen te bevestigen. Aanvullend is er op de bovenzijde een superhandig net gespannen om een jas, teenslippers of iets anders onder te stoppen.

Maar dé innovatie zit aan de onderzijde van de zadeltas. Daar kan je zonder gebruik te maken van extra tools een spatbord tegen de zadeltas bevestigen. Superhandig en zéér bruikbaar gegeven de weersomstandigheden in onze regio. Wij gaan dit spatbord standaard op deze zadeltas monteren, al was het maar om de tas te beschermen.

Tijdens het rijden voelt het alsof de tas stevig geklemd zit en ze gaat amper wiebelen tijdens technischere gravelpassages. Toen we halverwege onze tweedaagse de erf opdraaiden van de authentiek gerenoveerde boerderij Lianko in Bekkevoort om er de nacht door te brengen, konden we enkel maar vaststellen dat het geheel prima op zijn plaats blijft zitten, de velcro niet lost en je wat laadvolume betreft veel spullen in deze zadeltas kwijt kan. Het prijskaartje bedraagt hiervoor 79,99 euro en ook dat is in vergelijking met de andere merken correct.

Verdict

Voor deze tocht trokken we vanuit Leuven richting Diest doorheen het mooie Hageland met zijn glooiende heuvels, imposante fruitboomgaarden en langgerekte grind- en veldwegen. De EXPLORER EXP. bikepacking-tassen bieden ruim voldoende volume voor dit soort avonturen, de kwaliteit van uitvoering en afwerking is top en alles blijft stevig op zijn plaats zitten. Hier kan je met veel vertrouwen je trip mee aanvatten. Kort samengevat levert SKS Germany een degelijk staaltje vakmanschap af waar je veel plezier tijdens bikepacking-trips (groot én klein) aan gaat beleven.

Meer info via www.sks-germany.com

SKS Germany EXPLORER EXP. bikepacking-tassen

  • Duurzame en degelijke afwerking
  • Luchtventiel
  • Spatbord op SADDLEBAG
  • Extra straps vooraan op de FRAMEBAG
  • Niets te melden
Beoordeling
Beoordeling van de tester
Best getest
Favoriet
Prijs-kwaliteit
Aanbevolen gebruik
  • XC
  • TR
  • EN
  • DH
Prijs: € 59,99 (BARBAG & FRAMEBAG), € 79,99 (SADDLEBAG)