Spyshot | De nieuwe Santa Cruz Blur/Superlight toont zijn ware gelaat!

Techniek
8 May 2021 — Jan Geys

Het Californische merk Santa Cruz wil de komende jaren terug op het voorplan treden in de XC-discipline en trok daar de voorbije wintermaanden de Fransman Maxime Marotte voor aan. Een goede renner alleen is natuurlijk niet voldoende en dus heeft het merk de voorbije maanden hard gewerkt aan een nieuwe volgeveerde racebolide. We konden hem gisteren voor de start van de shorttrack spotten in de paddocks van Albstadt en het lijkt er sterk op dat we hier bijna met de definitieve versie te maken hebben!

Enkele weken geleden toonden we al een vaag beeld van de fiets, maar hier in Albstadt krijgen we een veel duidelijker beeld van de nieuwkomer. Santa Cruz maakt dus wel degelijk werk van een nieuwe crosscountry full suspension voor het team, waarvan enkele renners hopen deel te mogen nemen aan de Olympische Spelen (Maxime Marotte, Martina Berta of Luca Braidot).

Spreken we hier over een nieuwe Santa Cruz Blur XC? Of over een nieuwe Superlight? We neigen meer naar de tweede benaming, want op de foto’s zien we duidelijk dat hij een beroep doet op een single pivot ophanging – zoals de Superlight in het verleden – terwijl de Blur steeds rond de VPP-ophanging (Virtual Pivot Point) van Santa Cruz werd opgebouwd.

Als we nog wat meer in detail treden, kunnen we meegeven dat het hier gaat om een single pivot met een link waarbij de demper parallel loopt met de bovenbuis. De nieuwe Santa Cruz volgt ook de trend van vele moderne XC-fietsen (Orbea Oiz, Canyon Lux, Specialized Epic, …) die rekenen op de flex van de staande achtervork om wat comfort te geven aan het geheel.

In de voordriehoek herken je overduidelijk de gelaatstrekken van een Santa Cruz. De link werd sterk machinaal bewerkt en ons buikgevoel zegt dat de flexibiliteit waarvan eerder sprake, wel eens heel hoog in de staande achtervork kan ingewerkt zijn, net voor de verbinding met de link en demper. Best origineel, want op andere fietsen is dit eerder in de omgeving van de achteras of in het midden van de staande achtervork. Op de fiets is plaats voor twee bidonhouders.

Ons lijkt de fiets in zijn allerlaatste fase te zitten en een officiële presentatie zal waarschijnlijk niet lang meer op zich laten wachten. In afwachting daarvan kan je hier onze test van de huidige Santa Cruz Blur XC nalezen: www.vojomag.nl/test-santa-cruz-blur-cc-fun-op-een-volbloed-racebike.

Ons wedstrijdverslag van de World Cup Shorttrack in Albstadt lees je hier: www.vojomag.nl/news/world-cup-xcc-albstadt-mathieu-van-der-poel-heerst-over-de-shorttrack.