Sram NX Eagle: de 12-speed wordt weer wat goedkoper!

Door Jan Geys -

  • Techniek

Sram NX Eagle: de 12-speed wordt weer wat goedkoper!

Zoals verwacht brengt Sram binnenkort een NX-versie uit van zijn fameuze Eagle 12-speed aandrijving, wat betekent dat de 12-speed aandrijving van het Amerikaanse merk weer wat goedkoper wordt. De letters NX kennen we immers al van de 11-speed aandrijving en staan voor het instapmodel in het gamma van Sram. De nieuwkomer zal ook volledig compatibel zijn met de reeds bestaande Eagle-groepen (GX, X01, XX1). 

We zijn het ondertussen gewoon dat Sram begint met de duurdere modellen en nadien stap voor stap de goedkopere modellen in de rangorde op de markt brengt. De technologie van deze goedkopere modellen is grotendeels hetzelfde als bij de duurdere modellen, al worden er hier en daar enkele toegevingen gedaan. Zo ook bij de Eagle. Naast de XX1, XO1 en GX Eagle 12-speed, ziet nu ook een NX Eagle 12-speed het levenslicht.

Met dit goedkopere model kunnen nog meer mensen genieten van de voordelen van een 12-speed aandrijving. Een van die voordelen is bijvoorbeeld het grotere bereik.

Het Sram NX Eagle-crankstel, uit aluminium 6000, is uitgerust met cranks van 175 millimeter, al is het optioneel ook mogelijk om te kiezen voor cranks van 165 of 170 millimeter. Met een 32t-kettingblad weegt het nieuwe crankstel 705 gram. De GX Eagle, het volgende model in het Eagle-gamma, legt naargelang de versie tussen de 610 en 662 gram op de weegschaal. Het NX Eagle-crankstel is voorzien van een X-Sync 2 Direct Mount kettingblad. Voor de bottom bracket heb je enkel de keuze uit het DUB-type. Dat bottom bracket gebruikt een andere asdiameter en kent een verbeterde waterdichtheid.

De NX Eagle-achterderailleur is ontworpen voor een cassette met een groot kransje van 50 tanden en hij is uitgerust met de derde generatie van de Roller Bearing Clutch om de ketting strak te houden. Dankzij de cage lock kun je het wiel makkelijk demonteren. De NX Eagle-derailleur (uit aluminium en staal, en inox voor de bouten) weegt 339 gram, hetzij 49 gram meer dan de GX Eagle.

De NX Eagle-shifter weegt 112 gram. De shifter is compatibel met de Matchmaker X-montagebeugel en er bestaat ook een speciale e-MTB versie van de shifter.

Om alles zo eenvoudig mogelijk (en goedkoop) te houden, is de PG-1230 Eagle-cassette compatibel met een 8-, 9- of 10-speed body. Hierdoor moest men het kransje met tien tanden laten vallen en telt het kleinste kransje elf tanden. Het gewicht van de 11-50t cassette bedraagt 615 gram. De 4 grootste stalen kransjes worden op een aluminium ster gemonteerd. Ter vergelijking: de GX Eagle-groep is uitgerust met een 10-50t cassette met een gewicht van 450 gram.

De NX Eagle-ketting weegt 278 gram (enkele grammen meer dan de GX-ketting) en is uitgerust met een PowerLock Eagle-snelsluiter.

Rest ons nog de prijzen mee te delen. Een NX Eagle-shifter met een Matchmaker X-beugel komt op 38 euro. Voor de achterderailleur betaal je 119 euro en voor de 11-50t cassette 110 euro. De ketting heb je voor 29 euro en het crankstel met stalen direct mount kettingblad (32 tanden) kost 116 euro, exclusief de bottom bracket. Er is ook een NX Eagle crankstel voor fatbikes: adviesprijs 135 euro.

De NX Eagle zou vanaf september 2018 in de winkels moeten liggen.

Binnenkort komen we hier op Vojo met een eerste terreintest nog wat uitgebreider terug op de nieuwe Sram NX Eagle! Stay tuned.

DoorJan Geys