Nieuw | BMC Roadmachine X: tussen asfalt en gravel

Door Léo Kervran -

  • Techniek

Nieuw | BMC Roadmachine X: tussen asfalt en gravel

De in 2016 gelanceerde Roadmachine X is ontstaan uit het verlangen van BMC om de vastgeroeste regels in de racefietswereld te doorbreken. Ze wouden toen afstappen van de traditionele categorieën en de gevestigde dogma’s van de diverse disciplines ontkrachten. De oude Roadmachine X was alleen verkrijgbaar in aluminium, had toen al schijfremmen en was geschikt voor banden met een diameter tot 34mm. Gisteren presenteerde het merk de nieuwe generatie van deze Roadmachine X en wij konden, in het kanton Graubünden in Zwitserland, de fiets reeds aan een goede testrit onderwerpen.

De belangrijkste nieuwigheid van deze Roadmachine X is dat hij nu verkrijgbaar is met een carbon frame. Het resultaat is mooier, het is een beetje lichter en vooral, het laat de ingenieurs toe te spelen met de stijfheid en flexibiliteit van elke buis. Voor een fiets die de slechtste wegen en ook gravelpaden wil kunnen trotseren, is dat best wel interessant.

Zowel de frameconstructie als de geometrie zijn afgeleid van de “klassieke” Roadmachine. Die Endurance versie profiteert van de TCC-technologie (Tuned Compliance Concept), wat betekent dat de plaatsing van de carbonvezels is uitgekiend om een hoog niveau van verticaal comfort te bieden zonder afbreuk te doen aan de laterale stijfheid. Op de BMC-schaal is dit het derde niveau van de TCC en het meest comfortabele zonder het gebruik van andere oplossingen. Het 4de niveau, dat op de URS gravelbike kan worden gevonden, maakt gebruik van de MTT vering (dat staat voor Micro Travel Technology) die je ook in het verleden kon terugvinden bij de MTB hardtails van BMC. Andere elementen, zoals de D-vormige zadelpen en de vork, maken ook deel uit van deze TCC-logica.

De nieuwe Roadmachine X heeft de vorm van de klassieke Roadmachine, met alle kenmerken van de BMC-styling: lage seatstays, strakke lijnen, scherpe randen en een subtiele herinnering aan de “derde driehoek” op de kruising van de zitbuis en de bovenbuis, die lang kenmerkend was voor de wegmodellen van het merk.

De geometrie, door het merk de “Endurance geometrie” genoemd, is identiek aan die van de Roadmachine. De “X” verloochent zijn roots op de weg niet. Het idee is om een wegfiets te hebben die in staat is om iets verder te gaan dan alleen asfalt, en niet een “zotte” gravelfiets waar het gebruik ervan heel dicht dat van een mountainbike benadert.

Zoals je in deze tabel kunt zien, is de Roadmachine X versie 2021 verkrijgbaar in 6 maten, van 47 tot 61 (met andere woorden, van XS tot XXL), om zoveel mogelijk mensen tevreden te stellen.

Wat de afmontage betreft, valt in de eerste plaats op dat de ruimte voor de banden relatief beperkt is als we die vergelijken met een moderne gravelfiets. Er worden officieel banden van maximaal 33mm aangeraden voor tubeless gemonteerde banden. Voor een gravelbike is dit zeker niet veel, maar voor een wegfiets daarentegen wel en het bevestigt de wil van BMC om de grenzen tussen deze twee werelden te doen vervagen. Daarvoor moet je wel in staat zijn om precies te kunnen definiëren wat een gravelbike is, maar daar heeft iedereen zijn eigen idee over…

Net als zijn voorganger heeft de nieuwe Roadmachine X standaard een enkel kettingblad. BMC heeft echter gedacht aan de liefhebbers van het (veelzijdigere) dubbele drankstel en heeft een Direct Mount voorderailleur bevestiging voorzien, die vastgeschroefd kan worden op het frame.

Tegen volgend jaar zullen er drie modellen in het gamma zitten, maar voorlopig is er slechts één daarvan beschikbaar: de Roadmachine X One, geprijsd op 5699 euro en uitgerust met een complete Sram Force XPLR-groepset (lees hier meer over Sram XPLR), BMC CRD-321 carbon wielen en WTB Expanse 32 banden.

We zullen dus moeten wachten tot het voorjaar van 2022 om de meer toegankelijke modellen te zien, met de Roadmachine X Two in april 2022 (4699 euro, Sram Rival eTap AXS XPLR en BMC XRD-522 wielen) nog steeds in carbon en de Roadmachine X AL One in mei 2022 (2299 euro, Shimano GRX 600/800 en BMC XRD-522 wielen) in aluminium. Dit laatste model zal trouwens niet beschikbaar zijn in XXL.

De BMC Roadmachine X One in de praktijk

BMC nodigde ons uit in Zwitserland, in het kanton Graubünden, om deze nieuwe fiets in zijn duurste versie te ontdekken. Zoals hierboven vermeld, is die uitgerust met een complete Sram Force eTap AXS XPLR groepset (aandrijving en remmen), met een 10-44 cassette en een 44-tands kettingblad. De wielen, gemaakt van carbon en 33mm hoog met 21mm binnenbreedte, zijn van BMC zelf en werden voorzien van WTB Expanse banden met een zeer “rollend” profiel.

Het dagprogramma bestond uit een korte maar intensieve rit van iets minder dan 30km met ongeveer 1500 positieve hoogtemeters. Er is duidelijk niet veel vlak in dit deel van Zwitserland!

Met banden die tot net onder 3 bar werden opgepompt, is de Roadmachine X verrassend comfortabel. De TCC is niet zomaar een marketing verhaal, het werkt en dat voel je direct. De fiets is bijvoorbeeld achteraan veel comfortabeler dan de Lauf True Grit, die we gebruikten om kennis te maken met de Sram XPLR familie, ook al was deze laatste uitgerust met 40mm banden. Aan de andere kant, het is geen wonder dat aan de voorkant met de vaste vork, je een beetje door elkaar wordt geschud.

Op de weinige glooiende stukken van het parcours reageert de fiets goed en houdt die de snelheid er goed in. Natuurlijk is dit geen pure racefiets en dat voel je als de snelheid hoog wilt houden, maar voor iemand die niet op elk heuveltje of bij elke versnelling wilt kunnen racen, is het allemaal heel acceptabel… zeker als je denkt aan het comfort dat je wint. De keuze van een 44-tands kettingblad maakt het mogelijk om met een relatief hoge snelheid te rijden: op papier kun je 50 km/u halen op de grootste versnelling met een cadans van 90 omwentelingen per minuut.

Bij het afdalen geeft de fiets ons het volste vertrouwen. De houding is iets meer rechtop dan op een pure racefiets en biedt zo een goeie daalpositie, terwijl de banden en het comfort je een veilig gevoel geven. De stijfheid is goed uitgebalanceerd, de fiets gaat strak door de bochten en houdt moeiteloos zijn lijn zonder tegen te wringen bij snelle richtingsveranderingen. We waarderen ook het extra beetje grip in vergelijking met 25 of 28mm banden, waardoor je wat harder kunt remmen zonder bang te hoeven zijn dat je wegschuift.

Eenmaal offroad moet je voorzichtiger zijn. Op dit gebied zijn de 32mm banden niet zo vergevingsgezind als de 40mm modellen en zodra het pad wat ruwer wordt moet je noodgedwongen de snelheid beperken. Dit is eigenlijk geen verrassing, want daar waar de capaciteiten van de Roadmachine X eindigen beginnen die van de URS.

De laatste (extra) klim van 5km met stroken tot en met 16% op een zeer ruige ondergrond liet ons ook zien dat de Roadmachine X ver kan gaan als zijn berijder het aandurft. De “zachtheid” van de achtertrein brengt naast comfort ook grip en de kleinste 44/44 versnelling maakt het mogelijk om zeer steile passages te beklimmen, op voorwaarde dat het natuurlijk niet te lang duurt. Dit is duidelijk een ander terrein dan waar hij oorspronkelijk voor ontworpen werd, maar als er met een gravelbike op uittrekt, weet je niet altijd van welk plaveisel de baan gemaakt zal zijn…

Met deze Roadmachine X wil BMC spelen met de grens tussen een racefiets en gravelbike en dat is echt gelukt. Op asfalt gaf hij ons de indruk van een echte racefiets. Natuurlijk eerder gericht op lange ritten en comfort. De fiets liet ons echter toe om qua ondergrond veel verder te gaan dan wat een racefiets had kunnen doen en er tegelijk ook plezier aan te beleven, wat bewijst dat het concept goed in elkaar zit. BMC vervaagt met de Roadmachine X de grenzen en is een fiets voor wie van gravel houdt maar ook vaak op de weg rijdt!

Foto’s: BMC – Jérémie Reuiller

DoorLéo Kervran