Test nieuw | Sram XPLR: een bepaalde visie op gravel

Door Léo Kervran -

  • Techniek

Test nieuw | Sram XPLR: een bepaalde visie op gravel

Wat is gravel nu eigenlijk? Het is niet gemakkelijk deze vraag te beantwoorden, aangezien de praktijk nog jong, gediversifieerd en voortdurend in evolutie is. Bij Sram hadden ze besloten de afgelopen jaren niet echt een standpunt in te nemen, zodat iedereen vrij was om uit de weg- en MTB-gamma’s te kiezen wat hij/zij nodig heeft. Er was echter een grote kloof tussen het dubbel crankstel met kleine wegcassette en de enkele plateau met een (zeer) grote MTB-cassette, om nog maar te zwijgen van het feit dat het aanbod beperkt was tot remmen en versnellingen. Vandaag wordt deze leemte door de Amerikaanse fabrikant opgevuld met de presentatie van de XPLR-familie, die meer gericht is op avontuur en verkenning dan op prestaties en snelheid. Wij konden het in avant-première ontdekken en ermee onze eerste ritjes doen.

XPLR, uitgesproken als “Explore”, is meer een familie dan een aparte groep. Als je immers zou spreken van een groep, dan zou je gravel bij Sram moeten reduceren tot deze XPLR onderdelen, terwijl het in feite het tegenovergestelde is. XPLR onderdelen maken deel uit van het gravelaanbod van Sram, wat betekent dat je ze kunt combineren met onderdelen uit de MTB- of wegcatalogus om je ideale gravel-groepset samen te stellen, aangepast aan jouw rijstijl. Op enkele uitzonderingen na, die we later zullen toelichten, is alles onderling compatibel.

Als XPLR niet staat voor Sram’s gravel groep, wat is het dan wel? Voor het merk is XPLR een filosofie over en een bepaalde visie op gravel. XPLR is het avontuur eenmaal je de deur achter je dicht trekt, het is de geïmproviseerde rit zonder een uitgestippelde route in gedachten. Het gaat ook vooral om technische of ruwe paden in plaats van grindwegen waar je tegen 30 km/u overheen knalt, en om echt offroad te rijden in plaats van bike-packings gewijs extreem lange afstanden te overbruggen. Volgens Sram is XPLR een collectie die is gemaakt om “je te helpen je eigen manier van rijden te definiëren. Elk onderdeel werkt perfect op zichzelf en met andere. Dus maak je keuze, mix en match in overvloed. Gravel is tenslotte wat je er zelf van maakt.” Het klinkt als een ambitieus plan!

In de catalogus verschijnt het XPLR-label op een monoplateau schakelsysteem, wielen, banden, een stuur, maar ook een verstelbare zadelpen en een verende voorvork. Op het eerste zicht heel veel opties, die wij je in detail voorstellen op de volgende pagina’s:

Ontdek ze door op de onderstaande links te klikken >>>

DoorLéo Kervran