Nieuw | Giant & Liv 2020: almaar meer 29ers!

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw | Giant & Liv 2020: almaar meer 29ers!

Het heeft een tijdje geduurd, maar ook Giant ziet de laatste jaren steeds meer de voordelen van 29ers in. Dat merk je aan hun catalogus waarin almaar meer modellen opduiken die zijn uitgerust met grotere wielen. Dochteronderneming Liv, dat zich specifiek op vrouwen richt, blijft niet achter en presenteert voor het eerst een 29″-model. Tijdens het Giant Off-Road Media Event in Almere maakten we kennis met (een deel van) het gamma voor 2020.

Het viel te verwachten dat de nadruk tijdens het Giant Off-Road Media Event op de nieuwe XtC en Pique zou liggen, respectievelijk de xc-hardtail van Giant en de xc-full suspension van Liv. Giant had dan ook niet alle 2020-modellen meegenomen naar Almere; zo bleven onder meer de nieuwe Reign en Stance braafjes in het magazijn achter.

Begrijpelijk, want het MTB-parkoers in Almere (ook al nieuw) dat dankzij de steun van Giant werd aangelegd op een voormalige vuilnisbelt richt zich in de eerste plaats tot xc-gebruik. Lange afdalingen zijn hier dan ook niet te vinden, al mag je het rondje niet onderschatten, want met net iets meer dan 200 hoogtemeters op een afstand van zes kilometer worden we hier toch aangenaam verrast.

Giant 2020

In de performance line-up van Giant vinden we vijf modellen terug, bestaande uit één hardtail en vier full suspensions. Met die vijf modellen bedekt Giant alle disciplines, gaande van recreatief gebruik over crosscountry tot enduro.

De vernieuwde XtC stelden we al eerder uitgebreid voor. We zitten vol ongeduld te wachten op het moment dat hij, hopelijk rond de jaarwisseling, onze redactie komt binnengewaaid om hem op onze vaste trainingsrondjes aan een uitgebreide test te kunnen onderwerpen.

1x only, een staande achtervork die vrij laag aan de zitbuis wordt bevestigd, wielen met de boost-standaard … wil je in afwachting van onze review al meer weten over de nieuwe Giant XtC, dan kan je hier onze presentatie nalezen: www.vojomag.nl/news/giant-2020-xtc-op-het-programma.

Zoals eerder al gezegd, waren de nieuwe Stance en Reign niet van de partij in Almere; wel aanwezig waren de Anthem en Trance. Eerstgenoemde zal vooral xc- en marathonrenners kunnen bekoren, terwijl de tweede zich eerder richt op trailgebruik. Wat meteen opvalt is dat parelmoer ook bij Giant zijn weg heeft gevonden naar de afwerking, wat voor meer diepgang en een aparte uitstraling van de lak zorgt.

De Giant Anthem komt in verschillende versies en afmontages, netjes verdeeld in drie carbon en drie aluminium exemplaren. De Giant Anthem Advanced Pro 29 1 (foto hierboven) is het carbon tussenmodel met een prijskaartje van 4499 euro; hij zit daarmee tussen de duurdere Anthem Advanced Pro 29 0-Eagle (8799 euro) en goedkopere Anthem Advanced Pro 29 2 (3999 euro). De alumunium modellen gaan van 1999 euro tot 3499 euro over de toonbank.

De Maestro-achtervering uit eigen huis levert achteraan een veerweg van 90 millimeter. Vooraan heb je recht op 100 millimeter die naargelang de versie geleverd wordt door een Fox 32 of een RockShox SID of Recon.

De Giant Anthem 2020 heeft een balhoofdhoek van 69 graden, een zitbuishoek van 73,5 graden en een reach van 437 millimeter (medium). Hij is verkrijgbaar in 4 maten, gaande van S tot XL.

Met zijn veerweg van 130 millimeter vooraan en 115 millimeter achteraan zou hij tegenwoordig al niet meer misstaan in het xc-circuit, maar Giant richt met de Trance zijn pijlen eerder op trailgebruik. Op de Trance vinden we – net zoals op de Anthem – een Trunnion Mount-demperbevestiging terug. Door de kleinere hefboomwerking moeten zowel de trap- als remefficiëntie verbeteren. Het lagere zwaartepunt zorgt dan weer voor een betere handling van de fiets en door de kortere liggende achtervork verbeteren de klimeigenschappen en de wendbaarheid.

De geometrie is duidelijk op meer comfort en op meer vertrouwen bergaf gericht. De balhoofdhoek is met 66,5 graden heel wat vlakker dan de 69 graden van de Anthem, de zitbuishoek met 74,5 graden een graadje rechter. Ook de Trance is verkrijgbaar in vier maten (S tot XL).

De Giant Trance is in de catalogus onderverdeeld in drie carbon en twee aluminium versies. De prijzen gaan van 2599 tot 9499 euro.

E-mountainbikes

Liever wat meer power om je lokale rondje aan te vallen? Daarvoor kan je bij Giant rekenen op een aantal elektrische modellen die werden ontwikkeld in samenwerking met enkele gerenommeerde partners.

De Giant Syncdrive Pro-motor powered bij Yamaha, die terug te vinden is op de e-mountainbikes van het Taiwanese merk, is goed voor een koppel van 80 Nm. De motor krijgt via zes sensoren de nodige input om een zo natuurlijk mogelijke rijstijl te leveren.

De batterij, die samen met Panasonic werd ontwikkeld, is op alle modellen goed voor 500 Wh. Om oververhitting tegen te gaan werden de cellen in de batterij individueel verpakt en zit er ook een grotere afstand tussen de batterijcellen. Via de Giant RideControl ONE-display op het stuur schakel je tussen de vijf verschillende ondersteuningsniveaus. Wil je nog meer functies, dan kan de display gekoppeld worden aan de RideControl-app.

Alle e-bikes van Giant zijn uit aluminium vervaardigd (ALUXX SL Grade). De Giant Fathom E+ Pro-hardtail was er niet bij in Almere, dus beginnen we ons overzicht met de Trance E+ Pro.

Net zoals de Stance E+ die we wat verderop voorstellen, is de Trance E+ Pro een volgeveerde e-mountainbike. Het Maestro-veersysteem uit eigen huis is achteraan goed voor een veerweg van 140 millimeter, vooraan heb je recht op 150 millimeter.

Waar de Stance E+ met 29″-wielen op pad wordt gestuurd, blijft de Trance E+ Pro trouw aan 27,5 Plus-wielen. De Trance E+ Pro is er in drie modellen, met prijzen tussen 3999 en 4999 euro, en 5 maten (van XS tot XL).

Met de Stance E+ introduceert Giant een nieuwe full suspension trailbike met 29er-wielen. Lichtgewicht en eenvoud zijn twee sleutelwoorden die belangrijk waren bij de ontwikkeling van het FlexPoint-veersysteem, naast effectieve prestaties op het terrein. Het FlexPoint-veersysteem, een single-pivot die het gebruik van complexe draaipunten overbodig maakt en eenvoudiger is in onderhoud, werd in 2015 door Giant geïntroduceerd en is hier goed voor een veerweg van 120 millimeter. Vooraan wordt de Stance E+ op pad gestuurd met 130 millimeter.

De geometrie van de nieuwe Stance 29 werd geoptimaliseerd voor 29er wielen, met een 67,5 graden balhoofdhoek en een zitbuishoek van 75 graden. In de Benelux wordt er voorlopig één model aangeboden, de Stance E+ 29 2 (niet op de foto) met een adviesprijs van 3199 euro.

Liv Cycling 2020

Liv Cycling, het fietsmerk dat zich specifiek op vrouwen richt, brengt de nieuwe Pique 29-serie op de markt. Dit is de eerste off-roadfiets van Liv Cycling met 29″-wielen. Om tot het optimale resultaat te komen, heeft Liv haar 3F-ontwerpfilosofie toegepast. Er is gebruikgemaakt van een schat aan data over de lichaamsbouw, lengteverschillen, spieractiviteit en krachtoutput van vrouwen. Vervolgens is de Pique 29 vanaf nul ontworpen. Prototypes zijn verbeterd met behulp van feedback van atleten die aan Liv zijn verbonden.

Twee carbon en twee aluminium modellen zorgen voor een compleet aanbod.

Kenmerkend is de crosscountry-geometrie met een balhoofdhoek van 68,5 graden, een zitbuishoek van 74 graden en een reach van 427 millimeter (medium).

Op de Pique vinden we het Maestro-veersysteem terug met een veerweg van 100 millimeter.

Naast een full carbon frame wordt de Pique Advanced Pro op pad gestuurd met een carbon stuur en carbon wielen (Giant XCR-1). In het geval van de Pique Advanced Pro 29 1 bevat het onderdelenlijstje verder een Fox 32 Float SC Performace-vork (100 millimeter), een Shimano XT-aandrijving, Shimano SLX-remmen en Maxxis Recon Race-banden (29×2.25″). Samen goed voor een aangekondigd gewicht van 11,1 kilogram en een adviesprijs van 4799 euro.

Het onderdelenlijstje van de Pique Advanced Pro 29 2 verschilt hoofdzakelijk in het gebruik van een andere voorvork (Fox 32 Float Rhythm), aandrijving (Shimano SLX) en remmen (Shimano M6000). Op de weegschaal is dit goed voor 11,5 kilogram. Het prijskaartje bedraagt 3999 euro.

Daarnaast zijn er ook nog twee aluminium modellen die voor respectievelijk 2099 euro (Pique 29 3) en 2699 euro (Pique 29 2) over de toonbank gaan.

Maar ook …

Minder bekend is dat de Taiwanese gigant steeds meer inzet op accessoires en onderdelen. Zo zien we op heel wat modellen carbon wielen van Giant zelf terug, de XCR-O en XCR-1.

Beide modellen hebben een hookless design, een externe velgbreedte van 31 millimeter en een interne velgbreedte van 25 millimeter. De velgen worden aan de spaakbevestiging versterkt om het risico op het uitscheuren van de spaakgaten kleiner te maken. De XCR 0-wielen worden op pad gestuurd met DT 240-naven, de XCR 1 met DT 360-naven. De wielen zijn enkel in 29″ verkrijgbaar en het gewicht zou volgens Giant respectievelijk 1495 gram (XCR-0) en 1595 gram (XCR-1) bedragen. Het prijskaartje van een wielset bedraagt respectievelijk 1499,95 euro (XCR-0) en 999,95 euro (XCR-1); voorwielen en achterwielen zijn ook los verkrijgbaar.

Het stopt echter niet bij wielen, want Giant heeft ook sturen, pedalen, fietsverlichting, schoenen (op de foto de Charge Pro), helmen en kledij – om het daar bij te houden – in de catalogus staan. Allemaal een ontdekking meer dan waard.

Meer info over het nieuwe gamma van Giant en Liv Cycling vind je op www.giant-bicycles.com en www.liv-cycling.com.

Wil je de Giant-track in Almere zelf narijden, dat kan. Meer info over de nieuwe routes Kemphaan en Braambergen via mtbmore.nl.

DoorJan Geys