Nieuw | Orbea Oiz 2019: moderner en twee modellen!

Door Olivier Béart -

  • Techniek

Nieuw | Orbea Oiz 2019: moderner en twee modellen!

De Orbea Oiz is al 12 jaar het crosscountry speerpunt bij het Baskische merk. Eerst stond hij op 26″-wielen, later volgden de 29″- en 27,5″-exemplaren. Het straffe is dat hij sinds zijn ontstaan eigenlijk nooit echt meer grondig werd aangepakt. Hoog tijd dus om daar verandering in te brengen, moeten ze in het Baskenland gedacht hebben. De naam Oiz bleef, maar voor de rest verandert alles. Aan de hand van enkele exclusieve foto’s, die we onlangs tijdens ons bezoek aan de Orbea-fabriek in Mallabia hebben genomen, leggen we jullie alles haarfijn uit.

Op het eerste zicht behoudt de nieuweling wel de familietrekken van de vorige Orbea Oiz. Links op onze foto zie je één van de eerste, door Catharine Pendrel gebruikte, prototypes. Maar wanneer we de nieuwe Orbea ernaast zetten en wat meer in detail bekijken, zien we toch enkele grote veranderingen, voornamelijk aan de geometrie en de ophanging.

De huidige Oiz blijft trouwens ook nog minstens een seizoen in de catalogus staan, zij het wel als instapmodel. Net zoals Apple, dat zijn oude modellen nooit helemaal doet verdwijnen wanneer er een nieuwe iPhone wordt uitgebracht, maar ervoor opteert om er goedkopere modellen van te maken.

De ophanging

Op papier blijft het principe van de ophanging ongewijzigd. De nieuwe Oiz rekent nog steeds op een mono pivot met een link en de flex van de staande achtervork. Wanneer je net als ons de kans hebt om de twee frames (zonder demper) in de hand te nemen, dan besef je hoeveel het oude frame de neiging had om in het midden van de veerweg een moeilijk punt te bereiken en zeer snel terugkeerde naar de beginstand; iets wat door de demper moest opgevangen worden, maar wat je op het terrein toch goed voelde.

Het frame van de nieuwe Orbea Oiz wordt uit nieuwe carbon vezels gemaakt. De staande achtervork wordt dan weer fijner. Ook aan de ophanging werd wat gesleuteld. Zo beschik je voortaan over een veerweg van 100 millimeter in de plaats van 90 millimeter. De achterkant zou bergaf – en op andere ruige secties – ook veel actiever moeten reageren, zonder dat het rendement in gevaar komt.

Wanneer we de curve bekijken, zien we dat de slag van de vering na drie kwart wat afneemt om de van nature progressief werkende luchtdemper toe te laten in het laatste gedeelte van de slag grote impacts op te vangen. De SAG ligt iets lager dan anders (15% aanbevolen, wat zeer weinig is) waarbij de vering zeer soepel blijft reageren. De anti-squat waarde is groter en geoptimaliseerd doordat de nieuwe Orbea Oiz enkel voorzien is voor een enkelvoudige aandrijving (en niet langer voor een dubbel of triple zoals bij het vorige model) en men nu geen compromissen moet sluiten.

Een custom Fox “I-Line” achterdemper

Orbea ontwikkelde voor de nieuwe Oiz 2019 voor het eerst een specifieke achterdemper voor één van zijn fietsen. Uiteraard deed het merk dit niet alleen; het kreeg daarvoor de hulp van Fox. We hebben het hier niet enkel over wat dingetjes veranderen aan de settings, maar wel degelijk over een Fox Float-achterdemper met een specifiek hoofd.

Het doel is tweeledig. Ten eerste wil Orbea hierdoor plaats vrijmaken op de Oiz om er twee bidonhouders op te monteren; een vraag van steeds meer bikers die bij de ontwikkeling van de fiets geconsulteerd werden. Net zoals de Specialized Epic en de Cannondale Scalpel, wordt de Oiz dus een van de weinige moderne XC-bikes waarop dit mogelijk is.

Maar indien je een frame compact wenst te houden, telt elke centimeter die je kunt winnen aan de voordriehoek. Daarom dat de kabelbediende lockout in het frame zit verstopt. De knop voor de rebound is onderaan de demper wel nog bereikbaar. Normaal vinden beiden samen een plaats aan dezelfde kant van de demper.

Een ander voordeel van dit systeem is dat de lockout goed beschermd zit voor weer en wind en dat de routing van de kabel zo direct mogelijk loopt, waardoor de remote op het stuur dan weer soepeler zal schakelen.

Constructie

Voor het frame werden de laatste nieuwe technieken gebruikt en de meest geavanceerde vezels. In vergelijking met de vorige generatie, die reeds erg licht was, is de gewichtswinst niet enorm. Volgens Orbea duikt een naakt frame nu onder de grens van 1600 gram en onder de 1900 inclusief de demper. Daarmee is deze nieuwe Oiz een tikkeltje lichter dan de Scott Spark RC, die vaak als referentie wordt genoemd als het gaat om het gewicht.

De nieuwe Fiberlink verdient onze aandacht. Deze is volledig uit carbon (gegoten/geïnjecteerd) en weegt slechts 59 gram. Toch behoudt de link zijn stijfheid en is er plaats voor grote Enduro Bearings-lagers om het geheel zo betrouwbaar mogelijk te maken.

Even ter vergelijking: hetzelfde stuk in aluminium (zoals gebruikt werd tijdens de ontwikkeling) weegt meer dan het dubbele (over het eerste stalen prototype links op de foto spreken we zelfs niet). Orbea is er zo trots op, dat de link op de seriemodellen niet van een lak zal voorzien worden … maar daar is ook een technische reden voor. De gebruikte hars, die lichter is, valt zeer moeilijk te lakken.

Wanneer we het frame langs onder bekijken, zien we dat er grote gaten inzitten. Dat komt omdat deze stukken na de constructie van het frame met een 3D-machine werden bewerkt. Een complex proces dat het mogelijk maakte om er de achterdemper te huisvesten en om enkele grammen te winnen.

De remkabels van de achterrem lopen door het frame en komen in de schuine buis naar buiten om het brackethuis te omzeilen. In het balhoofd is geen aluminium meer te vinden, zelfs niet als interface voor de lagers, want dankzij de nieuwste vormprocessen is het mogelijk om de precisie en robuustheid te verkrijgen dewelke deze gevoelige zone vereist.

Geometrie

Hier zijn de veranderingen heel wat radicaler. Ze liggen ook in lijn met de huidige trends. Om het kort te houden: de reach wordt langer, de balhoofdhoek vlakker, de liggende achtervork korter en de voorvork krijgt een kortere vorksprong van 44 millimeter.

Met een reach van 435 millimeter (medium) hebben we niet te maken met een extreme waarde, maar de langere reach is toch voelbaar. Idem voor de liggende achtervork: 435 millimeter is geen record, maar het is wel kort. En de balhoofdhoek van 69 graden kunnen we eerder braaf noemen, maar wel volgens de actuele trends.

De nieuwe Orbea Oiz is verkrijgbaar in 4 maten: S, M, L en XL waarbij de small verkrijgbaar is in 27,5 en 29 inch!

Orbea Oiz TR, de verrassing met 120 millimeter!

Dit mogen we een kleine verrassing noemen, want naast het xc-model dat we hierboven hebben besproken, brengt Orbea ook een trail-versie uit van de Oiz. Die Orbea Oiz TR heeft zowel vooraan als achteraan een veerweg van 120 millimeter. Hij moet een brug slaan tussen de pure crosscountry Oiz en de Occam, die steeds meer voor het ruigere werk bedoeld lijkt.

Een fiets voor ruigere omstandigheden moet ook uitgerust zijn met andere onderdelen en dus krijgt de Orbea Oiz TR stevigere noppenbanden, bredere velgen, een dropper post en de Fox F34 StepCast-voorvork.

Door de langere voorvork, wijzigt de geometrie natuurlijk ook.

Het frame van de XC- en TR-versie blijft echter hetzelfde; enkel de achterdemper verandert. Door een metrische demper te gebruiken, blijft de afstand tussen de bevestigingspunten hetzelfde (190 millimeter) en is het de slag van de zuiger die verandert (van 40 naar 45 millimeter). Indien gewenst kun je later dus op je XC-Oiz een demper met meer veerweg monteren, of omgekeerd, op je Oiz TR een demper met minder veerweg. Optioneel kun je elk model met 120 millimeter veerweg uit het gamma monteren (+129 euro).

Orbea Oiz 2019: het gamma

Alle modellen van de Orbea Oiz 2019 hebben hetzelfde frame en Fox Kashima Factory-veringen, het topmodel van Fox. Orbea heeft getracht om de prijzen zeer concurrentieel te houden, waarbij men de absolute topmodellen van meer dan 10000 euro wilde vermijden; het duurste model klokt dan ook af op een nog altijd fikse som van 7499 euro. De huidige Oiz blijft dus in de catalogus staan, met twee instapmodellen die rond de 2500 euro kosten.

De Orbea Oiz M10 opent als eerste nieuwe model het bal met een Sram GX/XO1 Eagle, carbon FSA SL-K onderdelen en Mavic CrossMax Elite-wielen. Prijskaartje: 4499 euro.

Vervolgens is er de Orbea Oiz TR M10 met een veerweg van 120 millimeter, een dropper post en een F34 SC-vork. Zijn prijs: 4799 euro.

Dan komt de Orbea Oiz M-Team met een Shimano XTR M9100 12-speed, carbon DT Swiss X-1200-wielen en FSA K-Force Light-onderdelen. Het prijskaartje loopt hier al op tot 6999 euro.

De Orbea Oiz M-Team tot slot is uitgerust met een Sram XX1 Eagle en Mavic CrossMax Pro Carbon-wielen. Deze wordt voor 7499 euro de jouwe.

Net zoals bij de Rallon, kun je met de MyO-configurator een uniek exemplaar maken van jouw Orbea Oiz door je eigen kleurencombinatie samen te stellen. En dat zonder meerprijs.

De nieuwe Orbea Oiz zal vanaf september in de winkels staan. Wij komen in de tweede helft van de zomer, na onze eerste testkilometers, nog uitgebreid terug op de nieuwe Oiz!

Het verslag van onze eerste test vind je hier: https://www.vojomag.nl/eerste-test-orbea-oiz-2019-xc-100-mm-of-tr-120-mm-welke-kies-je/

Meer info op www.orbea.com

DoorOlivier Béart