Nieuw | Shimano 2021: Deore 12-speed, een batterij van 630 Wh en veel meer ...

Techniek
13 May 2020 — Léo Kervran

Shimano Deore 2021

De eerste rasechte mountainbikegroep van Shimano, de Deore, stond de laatste jaren een beetje aan de zijlijn. Sinds 2011 hing hij ‘vast’ aan een dubbel kettingblad, terwijl in diezelfde periode andere groepsets zoals de SLX, XT en XTR evolueerden naar eerst 11 en vervolgens 12 kransjes achteraan. Een logisch gevolg daarvan is dat Shimano vandaag op heel wat goedkopere fietsen plaats heeft moeten ruimen voor Sram, dat wel snel betaalbare 12-speed aandrijvingen aanbood met de NX Eagle en SX Eagle. Shimano probeert nu de kloof te dichten met een nieuwe Deore-groep, de zesde generatie alweer.

Deore M6100

De stijlbreuk met de oude generatie is overduidelijk, want de nieuwe Deore kreeg een moderne look aangemeten. Hij mag dan wel schuilgaan onder codenaam M6100, toch draagt hij vol trots de naam Deore die duidelijk zichtbaar is op alle onderdelen, daar waar we op de M6000-generatie enkel de naam Shimano zagen staan.

Deze nieuwe 12-speed groepset zal enkel als 1x-aandrijving verkrijgbaar zijn. Op technisch vlak ging de nieuwe Deore de mosterd halen bij zijn grote broers SLX, XT en XTR. Een primeur voor de Deore-groepset is de Dynamic Chain Engagement+-technologie. Het narrow/wide tandprofiel moet voor een betere kettingspanning zorgen.

Technisch gezien zijn kettingblad en ster twee verschillende onderdelen, maar toch wordt hier een Directmount-standaard toegepast, waardoor de Deore compatibel is met alle SLX-, XT- en XTR-kettingbladen. Naast de technische vereenvoudiging, krijg je hierdoor vooral toegang tot een breed scala aan vertandingen en dat is handig omdat de Deore-kettingbladen enkel verkrijgbaar zijn met 30 of 32 tanden.

Zoals gebruikelijk bij Shimano zijn er veel andere opties beschikbaar, of het nu gaat om de lengte van de traparmen (170 of 175 millimeter) of de Q-factor die inspeelt op de kettinglijn:

  • Q-factor 172 millimeter met een kettinglijn van 52 millimeter en een achteras van 142 of 148 millimeter
  • Q-factor 178 millimeter met een kettinglijn van 55 millimeter en een achteras van 148 millimeter
  • Q-factor 181 millimeter met een kettinglijn van 56,5 millimeter en een achteras van 157 millimeter

Het Hyperglide+-ontwerp op de cassette zorgt voor een geweldige schakelkwaliteit; vorig jaar wist deze technologie ons alvast te verbluffen tijdens onze test van de SLX en XT 12-speed. Wat de constructie betreft, ging Shimano vooral op zoek naar een goede prijs-kwaliteitverhouding, zonder zich te veel zorgen te maken over het gewicht. De cassette is daarom samengesteld uit 12 aan elkaar geklonken stalen kransjes, met een bereik van 10-51 tanden. Net als de andere 12-speed cassettes van het merk, kan deze alleen op een Microspline-body worden gemonteerd.

Aan de ketting zijn de veranderingen minder zichtbaar, maar Shimano legt uit dat het narrow/wide profiel de prestaties moet bevorderen.

De derailleur is enkel verkrijgbaar met een lange kooi om het verschil van 41 tanden tussen het grootste en het kleinste kransje te kunnen overbruggen. Deze derailleur is uitgerust met de Shadow+-technologie om de kooi te stabiliseren.

Interessanter is dat de shifter de I-Spec EV bevestiging gebruikt. De M6000-serie was nog steeds in het I-Spec II formaat, waardoor er twee verschillende rem/shifter-combinaties naast elkaar bestonden in het aanbod van Shimano, iets dat problematisch zou kunnen zijn. Vanaf nu is het mogelijk om een Deore-shifter op SLX-remmen te monteren of omgekeerd (hetzelfde met XT of XTR), zonder dat je je zorgen hoeft te maken over de compatibiliteit. Er komt ook een versie met een klembeugel.

De aandrijving heeft dus een hele ontwikkeling ondergaan en de remmen mogen dan ook niet achterblijven. Ook de remgreep kreeg een I-Spec EV bevestiging. De remmen worden meer naar binnen op het stuur bevestigd en nemen met een korte remgreep de constructie van de duurdere modellen over. Met een kleine schroef stel je de reach perfect in en net als bij de SLX is het niet mogelijk om het contactpunt aan te passen.

Ook bij de remklauwen zien we een innovatie: de Deore is nu verkrijgbaar in een versie met 4 zuigers! Volgens ons zou deze remklauw wel eens snel zeer populair kunnen worden op trail- en endurofietsen of op e-bikes op instapniveau.

Er staat echter ook nog steeds een versie met 2 zuigers in de catalogus. Er komen geen nieuwe remschijven; deze remklauwen zijn ontworpen voor de bestaande modellen, met name de RT54 en RT64.

Ten slotte staat er ook een remote voor een verstelbare zadelpen op het programma van deze nieuwe Deore. Deze is verkrijgbaar met een I-Spec EV bevestiging of een gewone beugel en wordt aan de linkerkant van het stuur gemonteerd, daar waar voorheen een shifter voor de voorderailleur stond.

Deore M5100 en M4100

Shimano wil met de nieuwe groepset blijkbaar in één keer zijn achterstand wegwerken en biedt meteen ook een 11-speed versie aan (M5100). En ook de 10-speed (M4100) blijft in de catalogus staan.

De 11-speed versie is verkrijgbaar met een enkelvoudig of dubbel kettingblad en dat met een 11-51t (exclusief voor de 1x) of 11-42t cassette. Voor het kettingblad heb je de keuze uit 30 of 32 tanden (1x) of 36/26 tanden (dubbel). Geen Directmount hier, maar wel de standaard 4 gaten.

Ook bij de 10-speed heb je voortaan de keuze uit een enkelvoudig en dubbel kettingblad (voorheen enkel dubbel). De kettingbladen hebben dezelfde vertandingen als op de 11-speed versie, maar bij de cassette neemt een 11-46t de plaats in van de 11-51t. Geen Hyperglide+ in dit geval, Shimano wilde uiteraard de ontwikkelingskosten voor deze versies zo laag mogelijk houden.

4 opties dus (1×11, 2×11, 1×10, 2×10), maar slechts 3 achterderailleurs. De RD-5100-SGS is specifiek voor 1×11 en heeft een constructie die sterk gelijkt op de derailleur van de 12-speed om het grote kransje van 51 tanden te ‘verteren’. Voor de 2×11, 2×10 en 1×10 is er één en dezelfde derailleur: de RD-5120-SGS. Ten slotte staat er ook nog een derde, goedkopere versie in de catalogus. Deze heeft geen Shadow+-stabilisator en is gereserveerd voor een dubbel kettingblad (10- of 11-speed).

Bij de voorderailleurs zit er wel verschil tussen een exemplaar voor 10-speed en 11-speed. Allen zijn ze verkrijgbaar in drie uitvoeringen: Directmount hoog, Directmount laag of met een beugel.

Net zoals bij de 12-speed versie zijn ook hier de shifters in het I-Spec EV formaat, maar de versies met een beugel en een versnellingsaanduiding (alleen achterderailleur) staan nog steeds op het programma. Vooraan schakelen doe je met een RapidFire Plus Mono-shifter.

Zoek niet naar remmen in de M5100-serie, want Shimano presenteert zijn 11-speed groep met de M6100 12-speed remmen. In de M4100 serie zien we wel nieuwe remmen, die dus geassocieerd worden met de 10-speed. Zij behouden de langere remgreep en de vorm leunt nauw aan bij die van de niet tot een groep behorende MT201- en 401-remmen. Net als de M6100-serie zijn de remklauwen verkrijgbaar met 2 of 4 zuigers.

De wielen

En dan is er ook nog een nieuwe wielset. Deze krijgt niet expliciet de vermelding Deore, maar de code WH-MT601 bevestigt hun positie in het gamma. Ze zijn tubeless ready en uitgerust met een Microspline-body, ze zijn dus enkel gereserveerd voor de 12-speed cassettes van Shimano. Volgens het merk weegt een wielset in 29″ en met Boost-assen 2230 gram. Ze zijn ook verkrijgbaar in 27,5″, maar dan moet je het doen zonder de Boost-assen.

Naast complete wielen kan de Deore rekenen op twee nieuwe naven: de MT401 en MT410. Meerdere versies zijn mogelijk: voor 28, 32 of 36 spaken en voor assen van 135×10, 141×10, 142×12 of 148×12 millimeter.

De verschillende aandrijvingen zouden vanaf juni verkrijgbaar zijn en op de wielen is het nog wachten tot de maand juli. Over de prijzen en het gewicht van de verschillende onderdelen hebben we geen informatie ontvangen. Shimano vond het blijkbaar niet nodig om daarover te communiceren. En dat is ook niet zo’n grote verrassing omdat de Deore een groepset is die vooral af fabriek op de fietsen zal worden gemonteerd en minder in de losse verkoop zal terechtkomen.

12-speed, 4-zuigerremmen, technologieën die overkomen van de topmodellen … de nieuwe generatie van de Deore (M6100) zet een grote stap voorwaarts. Op technisch vlak heeft de groep ongetwijfeld het potentieel zodat Shimano opnieuw een plaats kan veroveren op de instapmodellen, maar de vraag is of Sram de voorbije jaren niet te veel voorsprong heeft genomen? Bij gebrek aan concurrentie heeft het Amerikaanse merk de markt letterlijk overspoeld met zijn NX Eagle en SX Eagle en het zal waarschijnlijk een paar jaar duren voordat de balans opnieuw in evenwicht is. 

We zijn terughoudender over de M5100 of Deore 11-speed. Een 10-speed groep in leven houden kunnen we nog begrijpen – om zo te garanderen dat er in de toekomst nog voldoende reserveonderdelen voorhanden zijn – maar het is wel verrassend dat men in de schaduw van de 12-speed groep ook een nieuwe 11-speed groep heeft ontwikkeld. De 1×11 is geen partij voor de 1×12 en de 2×11 is bijna volledig uit het straatbeeld verdwenen op onze mountainbikes, zelfs op instapniveau. Het belangrijkste argument dat het bestaan van deze 11-speed zou kunnen rechtvaardigen is dat hij goedkoper is dan de 12-speed, maar helaas hebben we in dit stadium geen informatie over dit onderwerp.

Meer info via bike.shimano.com

Foto’s copyright Shimano & Sterling Lorence

Op de volgende pagina vertellen we meer over de nieuwigheden op de e-bikes >>>