Nieuw | SKS AIR-X-PLORER DIGI 10.0: welkom in het digitale tijdperk

Door Jan Geys -

  • Techniek

Nieuw | SKS AIR-X-PLORER DIGI 10.0: welkom in het digitale tijdperk

Het Duitse SKS Germany moet je niet meer leren om een goede fietspomp in elkaar te knutselen. Het merk achter de ondertussen iconische RENNKOMPRESSOR heeft al zijn vakkennis in deze nieuwe AIR-X-PLORER DIGI 10.0 gestoken. De grootste nieuwigheid zit hem echter in de digitaal afleesbare manometer …

Eigenlijk is het best straf dat we tot 2023 hebben moeten wachten vooraleer we onze bandendruk digitaal kunnen aflezen op onze vloerpomp. De SKS AIRSTEP DIGI was daarop een uitzondering, maar die voetpomp is toch een ander type pomp dan wat de meesten van ons in de garage hebben staan. Tot hiertoe was het vaak een beetje ‘gissen’ om de beoogde bandendruk tussen de streepjes op de manometer correct af te lezen. Als je een pietje-precies bent, was een korte check met een bandenspanningsmeter in dat geval bijna onmisbaar.

SKS springt nu mee op de digitale trein met twee modellen, de RENNKOMPRESSOR NXT DIGI enerzijds en de SKS AIR-X-PLORER DIGI die we hier op de foto’s aan bod laten komen. De huisstijl van het merk wordt doorgetrokken in de oranje cijfers op het scherm die duidelijk afleesbaar zijn. Twee AAA-batterijen zorgen voor de voeding van de digitale manometer.

Als we de technische fiche erbij nemen, zien we dat de eerste met een hoogte van 730 mm net iets groter is dan de 710 mm van onze AIR-X-PLORER. Daarnaast is de eerste fors duurder: 119,99 euro tegenover 64,99 euro voor de AIR-X-PLORER. Het grootste verschil zit hem in de maximale druk die bij de RENNKOMPRESSOR 16 bar / 230 PSI bedraagt waar SKS voor de AIR-X-PLORER een hoge meetnauwkeurigheid tot 10 bar / 144 PSI garandeert. 10 bar is meer dan voldoende voor onze mountainbike- en gravelbanden en met de lange slang van 1m20 hebben we voldoende bewegingsvrijheid om onze banden in alle rust op te pompen, zelfs als de fiets op een fietsstandaard staat.

De multivalve kop is geschikt voor alle soorten ventieltypes – Schrader, Presta, Dunlop – en wordt op de gekende manier vastgeklemd op het ventiel (foto links niet vastgeklemd, foto rechts vastgeklemd).

Dankzij de lange drukcilinder waren onze banden in een wip opgepompt. De manometer werkt tot op 0,01 bar nauwkeurig, maar er zit wel een kleine vertraging op vooraleer de juiste druk op het schermpje verschijnt. Wanneer je stopt met pompen, stijgt de druk nog wat door zodat je even moet wachten om te zien hoeveel druk er nu echt in de band zit. We hebben de pomp zowel ingezet op onze mountainbike als gravelbike. Controle met een bandenspanningsmeter (van een ander merk) leverde telkens exact hetzelfde resultaat op als op de manometer van de AIR-X-PLORER.

Kortom, met de nieuwe AIR-X-PLORER bevestigt SKS nog maar eens de sterke reputatie die het merk heeft op het gebied van fietspompen. Het enige (futiele) nadeel dat we ons kunnen bedenken, is dat de metalen voet niet naar binnen kan klappen, wat tussen de vakantiekoffers in de wagen wat meer paswerk vergt. Die luxe heeft de eerdergenoemde RENNKOMPRESSOR NXT DIGI dan weer wel.

Meer info via www.sks-germany.com

DoorJan Geys