POC 2018: SPIN pads en nieuwe brillenglazen

Techniek
31 October 2017 — Paul Humbert

Het is alweer een jaar geleden dat we de kantoren van POC in Stockholm bezocht hebben en tijdens dat bezoek kwamen we tot de conclusie dat POC geen compromis sluit als het op de veiligheid en bescherming van de gebruikers van hun producten aankomt. De look van het product komt altijd pas op de tweede plaats, ook al is dit laatste ook een stokpaardje van het bedrijf. De Tectal-endurohelm was het ideale hulpmiddel om nieuwe pads (SPIN) te ontwikkelen en deze zijn zodanig ontworpen dat ze de roterende krachten bij een val beter kunnen opvangen. Het basisidee lijkt dan ook sterk op dat van het MIPS-systeem dat POC sinds zijn beginjaren gebruikt, maar het merk komt nu met een eigen oplossing die het kunststof skelet achterwege laat. Verder presenteerde het Zweedse merk ook nog nieuwe brillenglazen, Clarity genaamd, en een nieuwe downhillbril. We mochten enkele weken op pad gaan met de nieuwigheden en dit is wat wij ervan vonden.

De POC Tectal Race, die we voorheen gebruikten, hebben we nooit echt aan jullie voorgesteld, maar we kunnen wel vertellen dat die helm aan al onze voorwaarden voldeed. Hij bleef perfect rond ons hoofd zitten, hij voelde licht aan, er waren voldoende ventilatiegaten, hij zag er goed uit en hij beschermde ons zoals het hoort. De keerzijde was wel dat de rekening wat duur uitviel, iets dat wel vaker het geval is bij het Zweedse merk.

De presentatie van de nieuwe Tectal Race SPIN deed dan ook niet meteen veel stof opwaaien, want de look en de constructie van de helm zijn identiek aan die van het vorige model. Hij is uitgerust met een eenvoudig instelsysteem (al heeft dit systeem soms de neiging om te ontgrendelen wanneer je veel druk uitoefent op de achterkant van de helm) en ook de Recco-reddingsdetector (bedoeld om signalen uit te zenden die worden opgevangen door een reddingshelikopter die met het systeem is uitgerust) is opnieuw in de helm geïntegreerd. De grote vernieuwingen moet je dan ook binnenin de helm zoeken.

Het merk ging in het POC Lab aan de slag samen met artsen die gespecialiseerd zijn in het onderzoek naar de gevolgen van de impacts die we als mountainbiker te verduren krijgen bij een val. Men stelde vast dat het merendeel van de berekeningen, die als basis dienden om voldoende bescherming te bieden, werden uitgevoerd bij mooie ‘rechte’ en statische impacts. Dit komt echter alleen voor wanneer je in stilstand tegen de grond slaat (als je slecht uit je klikpedaal geraakt bijvoorbeeld), want alle andere valpartijen gebeuren als je in beweging bent. Op het moment van de impact verplaatst de helm zich dan ook op ons hoofd. Als je deze belangrijke factor niet mee in rekening brengt, dan zijn de berekeningen natuurlijk minder correct.

POC, en hopelijk ook alle andere helmenfabrikanten, wil natuurlijk onze hoofdkwetsuren maximaal beperken en het heeft dan ook heel wat type impacts gesimuleerd terwijl we in beweging zijn. Hierdoor kon men de beweging van de helm tijdens zo’n impact beter bestuderen.

De oplossing die voor dit alles door POC werd ontwikkeld luistert naar de naam SPIN (Shearing Pad INside). Deze oplossing heeft hetzelfde doel als het MIPS-systeem, met dat verschil dat het kunststof skelet hier achterwege gelaten wordt. Ter herinnering, POC was één van de eerste merken om het MIPS-systeem in zijn helmen te integreren alvorens het dit jaar een eigen oplossing ontwikkelde. Deze pads worden gefabriceerd op basis van silicone en ze worden op strategische plaatsen binnenin de helm geplaatst. Ze staan in nauw contact met het hoofd. Het doel van de SPIN pads is tweeledig: het hoofd bescherming bieden bij een mogelijke impact en ervoor zorgen dat de helm comfortabel aanvoelt rond het hoofd.

De pads zijn verwijderbaar en mogen in de wasmachine gewassen worden. De kans bestaat dat de pads ook los op de markt verkrijgbaar zullen zijn, zodat je ze alsnog in de vorige generatie van de POC Tectal kan plaatsen. Door de SPIN pads wordt de helm trouwens ook lichter.

We maakten kennis met de SPIN pads op de endurohelm van POC, maar ze zijn ook te vinden op het DH-model (Coron) en de XC-helm (Octal).

Nadat we in het gezelschap van het merk voor het eerst hadden kennisgemaakt met de helm, hebben we nog een tijdje rondgereden met de POC Tectal Race SPIN. Wat ons opviel was dat je de aanwezigheid van de SPIN pads niet opmerkte, het comfort bleef dan ook identiek aan die van de vorige generatie. Ook het zweet werd goed afgevoerd, ook daar merkten we geen verschil. We hebben jullie het plezier niet gegund om ons met ons hoofd omlaag op de eerste de beste steen te werpen die we tegenkwamen, dus is het voor ons onmogelijk om een oordeel te vellen over de beschermingsfactor van de nieuwe Tectal. Toch bewonderen we het concept dat POC aanbrengt. Het idee achter de SPIN pads is eenvoudig en we vragen ons dan ook luidop af waarom dit eenvoudige idee niet eerder werd toegepast (ook al bestaan er andere systemen, zoals bij Leatt bijvoorbeeld). Besluiten kunnen we door te stellen dat al zeker één van de twee doelen met succes volbracht is: de helm voelt comfortabel aan, zit goed rond het hoofd, en hij heeft een goede ventilatie.

POC Spin from POC on Vimeo.

Met de hulp van Danny MacAskill heeft POC een video uitgebracht om de SPIN pads te presenteren.

POC presenteerde en passant ook nog een andere nieuwigheid. De Crave-bril en zijn grote montuur kenden we al, maar het glas ervan is vernieuwd. Het nieuwe Clarity- en Clarity Comp-glas werd ontwikkeld in samenwerking met de specialist in de materie, Carl Zeiss Vision.

Het ‘gewone’ Clarity-glas is aangepast aan dagelijks gebruik. Het is het meest comfortabele glas van de twee voor onze ogen en het biedt het beste contrast en het beste kleurevenwicht. We konden dit ook effectief zelf vaststellen tijdens onze test met de nieuwe bril. We kunnen dit niet meteen een revolutionaire hulp noemen voor de renner, maar we merken wel dat de bruine en groene kleuren beter uitkomen.

Het Clarity Comp-glas wist zich dan weer te onderscheiden in de bossen. De kleuren zijn meer verzadigd en het contrast is sterker, daardoor lees je het terrein beter. Maar bij fel zonlicht presteert de bril dan weer minder goed. Volgens het merk is dit de geschikte bril voor wedstrijden, maar het merk waarschuwt ook dat de bril vermoeiender is voor de ogen. Zelf vonden we dan weer dat het glas vrij fragiel is en dat je het zeer omzichtig moet behandelen.

Tot slot is er ook nog een nieuwe downhillbril die is uitgerust met de twee nieuwe glazen, de Ora.

Ons bezoek aan POC kan je hier nalezen: www.vojomag.nl/bezoek-poc-design-als-wapen/

Tekst: Emmanuel Bonne, Foto’s: Olympe Fumey