Presentatie & eerste test | Canyon Strive:ON en Torque:ON : zei iemand gravit-e?

Door Jeffry Goethals -

  • Techniek

Presentatie & eerste test | Canyon Strive:ON en Torque:ON : zei iemand gravit-e?

Canyon heeft net een aantal nieuwe e-mountainbikes gelanceerd. Twee ervan zijn gemaakt voor het heel stevige werk. De Strive:ON is ontworpen voor EDR-E wedstrijden, de Torque:ON is dan weer een e-machine voor de bikepark rijder. Er was een tijd dat een e-bike vooral gekenmerkt werd door zijn motor, maar hoewel de Strive:ON voorzien is van een Bosch en de Torque:ON van een Shimano zijn deze fietsen zo doelgericht ontwikkeld dat het vooral de frame-eigenschappen en de veringskinematica zijn die het verschil maken. We nemen je mee naar het Italiaanse Massa Marittima voor een uitgebreide presentatie en onze bevindingen van een stevige eerste test.


Als je het e-mountainbike gamma van Canyon bekeek voor deze lancering, dan kon je zien dat er reeds sinds begin 2021 een Torque:ON bestond in aluminium. Deze verdwijnt niet uit de collectie, maar er is nu dus ook een versie in carbon (de CF) beschikbaar. Die richt zich ook op de freeriders en downhillers, maar is – zoals je verderop zult kunnen lezen – een machine die grondig verschilt van zijn “metalen” variant. Daarnaast werd er voor de trailgerichte e-biker vorig jaar een nieuwe Spectral:ON uitgebracht. Hoewel deze fiets heel capabel is en eveneens door het Collective Factory Team afgelopen jaar werd ingezet bij de EDR-E wedstrijden, was het eigenlijk logisch dat we uitkeken naar een elektrisch ondersteunde versie van de Strive, die de normale enduro-wedstrijdfiets is van het Duitse merk uit Koblenz.


De nieuwe de Strive:ON CFR en de Torque:ON CF werden ontwikkeld door de “gravity”-afdeling van Canyon, die verantwoordelijk is voor alles beginnend met de Spectral tot de Sender (de downhillfiets van Canyon). Het is ook deze afdeling die het K.I.S.-stuurstabilisatiesysteem onder zijn hoede heeft en waar ex-wereldkampioen DH en Enduro Fabien Barel, sinds het einde van zijn actieve wedstrijdcarrière, een belangrijke adviserende rol heeft. Zijn jarenlange ervaring en huidige rol als teammanager zorgen voor extensieve en heel waardevolle input from-the-field. Bij deze twee gravity e-bikes, spreekt het dus voor zichzelf dat Barel een stevige invloed heeft gehad op het eindresultaat.

Klik op de link hieronder om rechtstreeks naar de presentatie & eerste test van de Strive:ON of Torque:ON te gaan >>>

De gloednieuwe Strive:ON CFR

Laat ons direct met de deur in huis vallen. De Strive:ON is een enduro e-bike, specifiek gebouwd voor de nieuwe UCI E-Enduro World Cup Series. Dit betekent dat die snel en wendbaar moet zijn in de afdalingen en tegelijk krachtig en precies bij het technisch klimmen. Het is immers bij EDR-E niet zo dat de wedstrijden alleen in de afdalingen worden gewonnen.

De Canyon Strive:ON is voorzien van een volledig nieuw high-end carbon frame en de ingenieurs van Canyon hebben hierbij de lat hoog gelegd voor zichzelf. Het maximaliseren van de verhouding tussen vermogen en gewicht is cruciaal in e-MTB races, dus hebben ze de lay-up van de carbonvezels bij de Strive:ON geoptimaliseerd om het gewicht te verminderen en tegelijkertijd de stijfheid op kritieke punten te verbeteren.

De geoptimaliseerde stijfheid van de achterste driehoek van de Strive:ON is meer “meegaand” om de tractie te verbeteren en de vermoeidheid van de rijder op lange en zware specials tegen te gaan.

Het Strive:ON frame weegt 3268 gram voor een maat M, inclusief alle montage onderdelen. En dat is best weinig! Bovendien maakt de geoptimaliseerde stijfheid de achterste driehoek van de Strive:ON meer “meegaand” om de tractie te verbeteren en de vermoeidheid van de rijder op lange en zware specials tegen te gaan, zonder afbreuk te doen aan het vertrouwen en de controle op hoge snelheden dankzij een stijve voorste driehoek.

De Strive:ON werd opgebouwd rond de Bosch Performance Line CX en CX Race motoren. Deze leveren tot 600 watt piekvermogen, hebben een snelle motorreactie en een stabiel aanhoudend koppel van 85Nm om zelfs de meest technische en uitdagende trail-secties door te komen. De afgelopen jaren is het zo, dat je zonder een Bosch motor moeilijk competitief kon zijn op de EDR-E wedstrijden. In vergelijking met een Shimano EP8 motor is een Bosch CX zwaarder en groter, maar de brute kracht en het koppelvermogen die ze kan ontwikkelen is uitzonderlijk hoog.

De nieuwe CX Race motor heeft dezelfde afmetingen en vorm als de standaard CX, maar is 150g lichter en verhoogt de trapondersteuning van 340 naar 400%. Er is een langere (aanpasbare) uitloopfunctie, waardoor je ook na het trappen nog ondersteuning krijgt. Jammer genoeg is de CX Race beperkt leverbaar en zal alleen te vinden zijn op de Strive:ON CFR LTD (zie foto introductie of op het einde van dit artikel).`

Er is daarnaast ook de keuze tussen 625 of 750Wh Bosch Powertube accu’s bij alle framematen, zodat alle rijders – klein of groot – kunnen kiezen tussen een lager gewicht of een grotere actieradius, afhankelijk van wat voor een dag ze voorgeschoteld zullen krijgen. Ter info: een 625Wh batterij weegt 3650g en een 750Wh komt op 4330g. Dat maakt een verschil van bijna 700g, voor 20% meer bereik. Een 750Wh batterij is eveneens fysiek groter en vereist daarbij 200 euro meer uit je portemonnee.

De accu’s worden in het frame gehouden met een door Canyon ontworpen houder die compatibel is met de Bosch-vergrendeling, waardoor ze snel en gemakkelijk kunnen worden verwisseld en tegelijkertijd stevig vastzitten. Dit systeem bespaart bovendien 300g in vergelijking met de standaard Bosch-bevestiging. Fietsen met de kleinere 625 Wh-accu worden geleverd met een afstandhouder die aan het uiteinde van de accu moet worden gemonteerd voor een goede pasvorm. Deze afstandhouder is ook beschikbaar als reserveonderdeel voor iedereen die later een extra (kleine) accu zou kopen.

Geometrie en kinematica: alles voor de wedstrijd

Iedereen die de gewone Strive kent, zal zich afvragen …  Wat is er gebeurd met de Shapeshifter technologie? Terwijl het kunnen veranderen van de geometrie en veerweg, het kenmerk is van de niet-elektrische Strive, doet de Strive:ON dat zonder. De belangrijkste reden voor het verwijderen van de Shapeshifter en de overgang naar een horizontale plaatsing van de schokdemper, was: het verlagen van het zwaartepunt en er voor te zorgen dat de kinematica optimaal bleef, desondanks de Bosch motor die behoorlijk wat ruimte in beslag neemt. Zonder deze keuze was er ook geen plaats geweest voor een bidonhouder in de voorste driehoek of voor de grotere 750Wh batterij in de kleinere framematen van de Strive:ON.

De Strive:ON behoudt het enorme afdalingsvermogen van de standaard Strive en heeft eveneens 170mm veerweg voor en 160mm achter, in combinatie met een uiterst steile zitbuishoek van 78°. Dit is dezelfde hoek die in de Pedal Mode te vinden is op een normale Strive met Shapeshifter. De balhoofdhoek zit op 63,5° – wat een halve graad scherper is dan bij de gewone Strive. Er is bewust gekozen voor een iets langere achtertrein van 445mm, om meer stabiliteit te verkrijgen, en het omhoog stuiteren van het voorwiel op steile technische klimmen te counteren.

Net zoals bij de gewone Strive is er een ruime reach, hoewel die bij de Strive:ON niet zo uitgesproken is als de Strive in Shred mode. Je zit immers best wat korter op een e-mtb. De stabiliteit komt voornamelijk uit het gewicht van de laag geplaatste motor en batterij en je hebt wat meer wendbaarheid nodig met de zwaardere fiets. Met 25mm bottom bracket offset zit de Strive:ON 7mm hoger dan de Torque:ON (lees hierover meer in het volgende deel). Dit verbetert de ruimte tussen de pedalen en de grond voor een vlottere passage doorheen rotsachtige, technische trails. Deze eigenschap voegt bovendien ook een vleugje wendbaarheid bij lage snelheid toe.

De Strive:ON is een “mullet” en is alleen verkrijgbaar met een 29″ voorwiel en een 27,5″ achterwiel. Het kleinere wiel verbetert de acceleratie en houdt de fiets snel en wendbaar op smallere ingesloten trails.

En dan … je zult het wel al gezien hebben. De Strive:ON is een “mullet” en is alleen verkrijgbaar met een 29″ voorwiel en een 27,5″ achterwiel. Het extra gewicht van de Strive:ON en het lagere zwaartepunt maken een 27,5″ wiel achteraan volgens Canyon nog belangrijker. Het kleinere wiel verbetert de acceleratie en houdt de fiets snel en wendbaar op smallere ingesloten trails.

Bij de Strive:ON maakt Canyon, net als bij tal van andere modellen in zijn collectie, gebruik van de Triple Phase vering. Zacht in het begin voor controle en tractie. Een meer ondersteunde werking in het midden van de veerweg. En uiteindelijk een progressief eind van de vering om een bottom-out te vermijden.

Om de actieradius te verbeteren, de respons op beklimmingen te verbeteren en de rijder energie te besparen op lange, zware afdalingen werd de Triple Phase vering van de Strive:ON specifiek aangepast. Het is trouwens ook mogelijk om een coil shock te monteren.

In vergelijking met de Torque:ON CF,  is de anti-squat bij het SAG-punt van de Strive:ON hoger om de trapefficiëntie te verbeteren. “Hierdoor verhoogt op dit punt ook de pedal-kickback, maar eenmaal je de veerweg induikt valt de hogere anti-squat en pedal-kickback weg. Dit helpt het comfort en de vermoeidheid van de rijder te verminderen en houdt de vering actief, waardoor de tractie, snelheid en prestaties worden gemaximaliseerd”, vertelt Canyon ons.

Het zit in … de details

Het geïntegreerde Smart System Top Tube Control Centre is ingebouwd in het frame en laat toe alle belangrijke bedieningselementen te zien en bedienen, zoals: vermogen, modusselectie en indicatie van het accuniveau. Er is ook de nieuwe Bluetooth Mini Remote naast het linkerhandvat, waarmee je draadloos de belangrijkste functies kunt bedienen zonder je handen van het stuur te halen. Samen met het geïntegreerde balhoofd begint de spaghetti aan kabels geleidelijk aan er wat mooier uit te zien, maar er is zeker nog een lange weg te gaan als je vergelijkt met hoe strak het er momenteel uitziet op race- en gravelfietsen.

Om de motorbehuizing en het kettingblad te beschermen, heeft de Strive:ON een unieke beschermplaat om uitstekende rotsen, wortels en stenen af te weren. Dankzij een kleiner contactoppervlak dan bij een vlakke plaat, zorgt het speciale ‘slede’-ontwerp ervoor dat de plaat wegglijdt wanneer hij in contact komt met de grond of een obstakel. Geïnspireerd door het ontwerp van Enduro MX skid plates. De plaat is trouwens rechtstreeks bevestigd aan de bouten van de motorsteun.

De Strive:ON werd getest volgens Canyon hun categorie 4e classificatie. De fiets ondergaat hierbij dezelfde intensieve tests als bij de normale categorie 4 (zoals de Strive), maar de belasting en stresstests worden langer en harder uitgevoerd om de extra krachten van e-MTB racen te simuleren.

Net als bij de Spectral:ON en Torque:ON CF modellen, krijgen de scharnierlagers ook de speciaal dubbel afgedichte bescherming met speciale vetvulling, waardoor de werking ervan langer soepel blijft onder alle omstandigheden.

Onderaan de bovenbuis zit een handige mount voor een toolkit of Canyon hun eigen Load Bag. De Duitsers hebben zelfs hun eigen spatbord voor de voorvork ontworpen. Die bestaat in twee versies, eentje voor de RockShox Zeb en eentje voor de Fox 38. De gepatenteerde achtervorkbeschermer met speciale ribbels beschermt de achtervork. Deze zit heel dicht tegen de ketting (zeker op de 10T) en beperkt zo het klapperend geluid van de ketting.

Tot slot is het ook zeker het vermelden waard dat, net als bij de Grand Canyon:ON, de Bosch BCM3100 ConnectModule – waardoor je smartphone kan gebruikt worden als digitale sleutel –  vooraf is geïnstalleerd bij alle Strive:ON modellen en omvat een gratis 12-maanden abonnement op de eBike Alarm functie na registratie. Het abonnement eindigt automatisch na de gratis periode van 12 maanden tenzij het wordt verlengd voor € 4,99 per maand of € 39,99 per jaar.

Modellen, prijzen en beschikbaarheid

De Canyon Strive:ON CFR LTD in de Barel Signature kleuren trekt natuurlijk de meeste aandacht. De uitrusting volgt hier de sponsors van het Collective Factory Team. Zo is de fiets voorzien van een RockShox Zeb Ultimate RC2 en RockShox Super Deluxe Ultimate. Er is de Sram Eagle AXS X01 Transmission aandrijving, Code RSC remmen en Pirelli banden. De twee andere modellen zitten met Fox veringen, Shimano aandrijving/remmen en Maxxis banden.

Met 750 Wh batterij:

  • de Strive:ON Underdog is verkrijgbaar voor € 5999,00
  • de Strive:ON CFR zit op € 7199,00
  • de Strive:ON CFR LTD komt op € 9699,000

Met 625 Wh batterij is elke fiets, zoals reeds vermeld, 200 euro goedkoper.
Alle modellen van de Strive:ON zijn vanaf nu te bestellen op de website van Canyon.

Canyon Strive:ON CFR: de eerste test

We hebben redelijk veel ervaring met het rijden van e-bikes die ruim voorzien zijn van veerweg. Zo reden we, naast stevigere trails ook al wat enduro-wedstrijden en bikeparks met een e-bike. We waren dus best benieuwd hoe deze wedstrijdfiets anders zou voelen dan bij onze vorige ervaringen. Uit gewoonte hadden we voor deze testdag een maat Medium gekozen. Bij fietsen van andere merken kunnen we zelfs soms met een Large uit de voeten en indien de M/L tussenmaat beschikbaar is dan geniet die onze voorkeur.

Het afstellen van de fiets om er mee te kunnen gaan rijden was eigenlijk niet moeilijk. We dienden enkel de sag van onze veringen zoals gewoonlijk (25% voor en 30% achter) in te stellen en ervoor te zorgen dat de rebound niet te snel stond. We vertrokken met de compressie-instellingen helemaal open en tegelijk met voor ons iets te harde banden (1.4-1.5 bar). Compressie bijdraaien en banden zachter zetten kan immers altijd!

Fabien Barel, teamrijder Alexandre Cure en de gidsen van de lokale trailbouwers (d.i The Trail Brothers) hadden in de voormiddag een leuke op-en-neer gaande singletrack voorzien om gewoon te worden aan de fiets en dit ging uitzonderlijk snel. De Strive:ON is voor een wedstrijdfiets heel toegankelijk en makkelijk te besturen. De sensaties aan de cockpit voelden onmiddellijk vertrouwd en de fiets deed alles wat we er van verwachtten.

Een eerste echte uitdaging volgde snel, toen we een heel technische klim kregen voorgeschoteld. De uiterst rechte zitbuishoek duwt je automatisch ver naar voren en zorgt dat je heel beweeglijk bent met je lichaam om zo de hindernissen aan te pakken. Het voorwiel blijft stevig op de grond kleven en het achterwiel geeft meer dan voldoende tractie. Opeens deden we dingen waar we voordien nog nooit waren in geslaagd met een e-bike.

Beetje bij beetje krijgen we het gevoel dat deze medium misschien wel wat te groot is voor onze 1m71. We voelden ons bij momenten eerder passagier dan bestuurder van de fiets.

We blaakten dus van zelfvertrouwen, maar bij de eerste echt technische afdalingen ging het niet zo vlot als gehoopt. Beetje bij beetje krijgen we het gevoel dat deze medium misschien wel wat te groot is voor onze 1m71. We voelden ons bij momenten eerder passagier dan bestuurder van de fiets. Zeker bij scherpe haarspeldbochten leek de fiets volledig zijn eigen ding te doen, terwijl wij nog ergens achteraan de fiets aan het stuur bengelden.

Tijdens de lunchpauze was Fabien Barel heel overtuigd: “Jij moet op een Small rijden, we regelen dat onmiddellijk!” Dit leert opnieuw, dat je niet zomaar je gewoonlijke maat moet nemen. Je bekijkt best grondig de geometrie-tabel na en je mag daarbij het advies van het merk zelf zeker volgen.

En ja hoor! In de namiddag waren we niet meer te houden, het logge gevoel van een te grote/zware fiets verdween en we begonnen, speels en wendbaar, creatieve lijnen op te zoeken. Zowel bergop als bergaf was de namiddag een aaneenschakeling van topmomenten op de fiets.  Deze Strive:ON is goed, heel goed! Doordat we zwarte trails aan het rijden waren, gingen we af en toe richting de limieten van de fiets … om dan vast te stellen dat die nog veel meer aankan dan wij zelf aandurven. We zijn dan ook geen competitierijders.

Verdict

De Strive:ON ziet er, zeker in de LTD Barel Signature kleuren, fantastisch mooi uit en voelt vertrouwd aan als enduro-rijder. En zeker met de juiste maat, verkrijg je in de afdalingen een relatief licht en speels gevoel. Als je doorgaat dan kun je op gekend terrein beetje bij beetje de limieten van de fiets bereiken, en tegelijk blijf je genoeg controle en kracht in je lijf houden om tijdens de run niet te verslappen en een sterke tijd neer te zetten. Het technisch klimmen gaat ook uitstekend, je zit door de uiterst steile zitbuishoek ver naar voor en door de relatief hoge BB heb je genoeg clearance om niet bij elke uitstekende wortel of rots te blijven haperen. We zijn benieuwd wat deze fiets in de wedstrijden zal verwezenlijken, want het plaatje klopt volgens helemaal met hoe de moderne specials in de UCI E-Enduro World Cup Series eruit zien. Maar ook de enduro-rijder die op zoek is naar een heel capabele fiets, met elektrische ondersteuning, zal zijn ding vinden bij de Strive:ON want ze is voor een “racemachine” heel toegankelijk – zowel qua rijgedrag als prijs – en je hoeft zeker geen toppiloot te zijn om er veel plezier aan te beleven en hard mee te kunnen knallen.

Foto’s: © Boris Beyer/Roo Fowler/Canyon

De beestachtige Torque:ON CF


De nieuwe Torque:ON CF is een beest dat alle aandacht naar zich toe trekt door zijn agressieve en brute looks. Hier zorgt kijken ernaar – als je durft – voor een rechtstreekse verhoogde afgifte van adrenaline door je bijnieren. Het gevoel in je onderbuik, als je voor het eerst het stuur vastneemt, is best te vergelijken met dat wat je hebt als je “ALAAAARMA” hoort op de Pic Blanc of als de helikopter over de gletsjer van Les Deux Alpes vliegt net voor de start van de Mountain of Hell.

Met de nieuwe Torque:ON CF ging het gravity team terug naar de tekentafel om een echte long travel freeride E-MTB te bouwen. Op basis van dezelfde custom 720 en 900Wh batterijen en de Shimano EP8 motor als voor de Spectral:ON CFR, was de eerste stap de ontwikkeling van een nieuwer en beter chassis. Door over te stappen op volledig carbon konden de Canyon ingenieurs 1,5 kg gewicht besparen op het aluminium frameontwerp – dat 4,9kg weegt -, terwijl ze de stijfheid van de voorste driehoek met 7% en die van de achterste driehoek met maar liefst 25% konden verbeteren. Dit betekent dat de fiets, ondanks de aanzienlijke toename van de batterijgrootte, nog steeds onder de 25kg totaalgewicht blijft (en zelfs onder de 24kg met de 720Wh batterij).

“Door zijn compacte afmetingen en lichte totaalgewicht van 2,6 kg was de Shimano EP8 de voor de hand liggende keuze voor het ontwerpen van de Torque:ON CF”, volgens Canyon. Het doel was om een vergelijkbaar systeemgewicht te verkrijgen als de Torque:ON AL, maar nu met een grote 900Wh batterij, en tegelijk minder beperkt te zijn om het nieuwe framedesign rond de motor te bouwen.

De EP8 motor ligt meer dan 30 graden gekanteld. Hierdoor konden de Canyon ingenieurs de motor nog lager in het frame plaatsen en konden de grotere custom batterijen van Canyon gemakkelijk in de onderbuis van de fiets worden geplaatst.

Voor de batterijen gebruikt Canyon dezelfde “eigen” batterijen met horizontale cellen, die ze vorig jaar hebben geïntroduceerd met de Spectral:ON. Deze zijn verkrijgbaar in 720 of 900Wh, in vergelijking met de standaard 630Wh van Shimano. Met de Torque:ON zou je, aan een gemiddeld gebruik met de 900Wh batterij, volgens Canyon meer dan 2000 positieve hoogtemeters kunnen verzamelen (en meer dan 1500 meters met de 720Wh batterij). Canyon concludeert: “Dit moet de bikepark rijder toelaten om voluit van de freeride pistes te genieten zonder dat er een lift in de buurt is.”

Goedgekeurd door Shimano, en gedekt door hun ondersteuningsnetwerk, zijn Canyon hun speciale batterijen betrouwbaar gebleken en werken ze perfect samen met de Shimano EP8 motor.

Goedgekeurd door Shimano, en gedekt door hun ondersteuningsnetwerk, zijn Canyon hun speciale batterijen betrouwbaar gebleken en werken ze perfect samen met de Shimano EP8 motor. Kleine opmerking: fietsen in maat Small zijn alleen compatibel met de kleine 720Wh batterij vanwege de afmetingen van de onderbuis.

Canyon legt ons uit dat: “De verbeterde stijfheid zorgt voor meer vertrouwen op snelheid en de stijve achterkant houdt het geheel poppy, speels en klaar om kombochten op snelheid te nemen. Het op de gekantelde motor geïnspireerde ontwerp van het chassis houdt het zwaartepunt laag”.


De nieuwe Torque:ON CF-modellen zijn net als de Strive:ON enkel beschikbaar als mullet.
Het grote wiel aan de voorkant geeft meer grip in de bochten en zorgt ervoor dat je op technische stukken beter kunt doorrollen, terwijl het kleinere achterwiel de fiets wendbaarder maakt, de stijfheid aan de achterkant verbetert en meer ruimte biedt om achter het zadel te hangen op steile technische stukken. Op de Torque:ON zit er 180mm veerweg vooraan en 175mm achteraan en vanzelfsprekend kun je een coil shock monteren, maar een vork met dubbele kroon gaat niet. De stuuruitslag zou hier te beperkt zijn door de breedte van de voordriehoek.

Geometrie en kinematica: freeride in hart en nieren

Het veringsconcept van de nieuwe Torque:ON CF verschilt visueel en qua werking volledig van de bestaande Torque:ON AL, maar in de praktijk verschilt de veringskinematica niet zo veel. Er is voornamelijk meer plushness in het begin van de stroke en meer progressiviteit op het einde. In vergelijking met de nieuwe Strive:ON, zie je bij de Torque:ON voornamelijk meer mid-stroke support en progressiviteit. Iets dat volledig logisch is als je het verschil bekijkt tussen een enduro-special en bikepark trail.

Een ander groot verschil tussen de racegerichte Strive:ON CFR en de freeride Torque:ON CF zit hem in de anti-squat. Ter herinnering, anti-squat is het tegengaan van het pompen van de vering bij het trappen. Deze is beduidend hoger bij de Strive:ON, en zeker als je bovenaan in de veerweg zit. Ook de anti-rise is veel uitgesprokener bij de Torque:ON. “Dit houdt de vering actiever bij het remmen, wat een wereld van verschil maakt als je in een kombocht met remputten komt.”

Een van de belangrijkste doelstellingen van de Torque:ON CF was een e-MTB te maken die rijdt als een freeride/bikepark fiets. Daarom is de geometrie gelijklopend aan die van de niet-elektrische Torque. Er is een balhoofdhoek van 63,5 graden, een nog iets steilere balhoofdbuishoek van 77,5 graden, 10mm meer reach en een 10 mm langere. Dit heeft als voornaamste reden om de stabiliteit bij hoge snelheid te verhogen. Op papier ziet het er allemaal redelijk hetzelfde uit als de nieuwe Strive:ON, behalve de BB height die 7mm lager is. Canyon belooft ons echter, door de stijfheid van de fiets en de andere veringskinematica, een totaal andere beleving. Lees dus zeker onderaan dit artikel hoe onze eerste test verliep en onze eerste conclusies. Maar eerst nog even dit …

Dorst?


De meest in het oog springende feature van de nieuwe Torque:ON, naast zijn beestachtige looks, is de drinkbus die bovenaan de voorste driehoek werd ingewerkt. “Toen het frame en de vering van de Torque:ON eenmaal waren afgestemd op de best mogelijke prestaties en rijeigenschappen, was er net zoals bij heel veel freeride/DH fietsen geen ruimte meer over in de voorste driehoek voor een drinkbus”. En dit type fiets, moest volgens Canyon, echt wel voorzien zijn van een drinkbus, want je fiets immers alles zelf omhoog.

De Canyon ingenieurs werden geïnspireerd door het motocross design en maakten een spleet in de bovenbuis, waar een custom drinkbus van 650ml perfect in past. De drinkbus zit direct achter het balhoofd, is makkelijk bereikbaar en wordt geleverd met een extra strap om te garanderen dat die zelfs op het moeilijkste terrein goed blijft zitten. Hoewel de gespleten bovenbuis er misschien atypisch uitziet, is het carbon aan weerszijden van de bidonhouder serieus versterkt en getest op het hoogste niveau. Canyon verzekerde ons dat de stijfheid en sterkte van de voordriehoek, net als de rest van de fiets voldoet aan hun hoogste categorie 5e niveau.

Het frame onderging dezelfde belastings- en duurzaamheidstesten als de Sender DH fiets, maar doorstond veel meer cycli.

Het frame onderging dezelfde belastings- en duurzaamheidstesten als de Sender DH fiets, maar doorstond veel meer cycli. Daar bovenop zijn er zelfs speciale tests rond de zadelpen doorlopen om te anticiperen op de extra krachten die veroorzaakt worden bij zittend klimmen.

De nieuwe carbon layup versterkt het frame op kritieke punten en vroeg zelfs om enkele nieuwe benaderingen, zoals het gebruik van massieve carbon ‘vingers’ bij het onderste schokbrekeroog, zodat dit deel van de staande achtervork meer dan klaar is voor serieuze bottom-outs of grote klappen.

De duurzaamheid van de fiets gaat verder dan het frame en het testen. De Torque:ON gebruikt dubbel afgedichte lagers met speciale vetvulling die de levensduur van de lagers verlengen, voor meer tijd op de trails en minder tijd in de werkplaats.

Er is ook een speciaal achterspatbord dat is afgeleid van het Sender spatbord en het zit bevestigd aan de achterste driehoek.

De Torque:ON CF heeft ook twee bevestigingspunten onder de bovenbuis, waar je een op het frame gemonteerde multitool kunt bevestigen.

Tenslotte is er nog een massief uitziende en geïntegreerde rubberen downtube-protector die het frame en de motor moet beschermen. Zowel de staande en liggende achtervork worden eveneens beschermd en zo wordt het klapperen van de ketting ook direct een stuk stiller.

Modellen, prijzen en beschikbaarheid

De Torque:ON CF Roczen staat bovenaan het gamma en is ontstaan uit een samenwerking met de legendarische motorcrosser Ken Roczen. De fiets heeft een Roczen 94 kleurstelling en is volledig uitgerust met een RockShox Zeb Ultimate vork, de Super Deluxe C Ultimate coil shock, SRAM’s draadloze XO1 AXS transmissie en de RockShox AXS Reverb dropper zadelpen. Net als bij de Strive:ON hebben de twee andere modellen Fox veringen en een Shimano aandrijving met bijhorende remmen.

Met 900Wh batterij:

  • de Torque:ON CF 8 is verkrijgbaar voor € 6399,00
  • de Torque:ON CF 9 zit op  € 7899,00
  • de Torque:ON CF Roczen kom op € 9399,00

Met 720 Wh batterij is elke fiets 400 euro goedkoper. Zoals reeds gemeld, past er geen 900Wh batterij in de maat Small.
Alle modellen van de Torque:ON zijn vanaf nu te bestellen op de website van Canyon.

Canyon Torque:ON CF: de eerste test

Uw auteur/testrijder van dit artikel heeft veel ervaring met offroad fietsen. Gaande van gravel en strand tot stevige enduro-ritten. Maar hoewel’m al redelijk veel uren heeft doorgebracht in de Alpen is hij geen specialist van het bikepark werk. De trails en het terrein in Massa Marittima waren echter eerder enduro-trails dan grote aangelegde pistes met kombochten, tafel- en gapjumps. Op de testdag van de Torque:ON lag alles dan ook nog eens nat en glibberig, waardoor we niet alles op volle snelheid hebben kunnen/durven rijden.

Onze eerste indrukken zijn dus vooral een vergelijking tussen het rijgedrag van de Strive:ON en Torque:ON en de bikepark kwaliteiten van de Torque:ON zijn eerder een veronderstelling dan echt aan de lijve ondervonden.

Het afstellen van de fiets verloopt gelijkaardig als bij de Strive:ON. Opnieuw zetten we de sag van onze veringen zoals gewoonlijk (25% voor en 30% achter) en stelden we redelijk veel rebound compressie in. De compressie-instellingen stonden in het begin wederom helemaal open en de banden stonden iets te hard. We hebben nog 10 minuten geprobeerd een bierflesje te monteren in de bidonhouder, maar dit was tevergeefs.

Al bij de eerste meters voel je onmiddellijk dat de Torque:ON een volledig andere fiets is dan de Strive:ON De lage BB zorgt dat de fiets direct gaat indraaien en zich wil platleggen als je aan het stuur draait. Het leek in het begin zelfs even of we met een dubbele kroon onderweg waren.

Bij smalle en technische trails waar je nooit op volle snelheid kan komen is het werken met deze fiets. Je voelt je echt als een olifant in een porseleinwinkel. Je staat voortdurend op de rem en de fiets komt totaal niet op dreef. Als het terrein zich wat meer opent, dan is het de boodschap om vooral bewust te stoppen met proberen te werken en moet je de fiets volledig zijn ding laten doen en dan …


… komt de hogesnelheidstrein dat deze Torque:ON is naar boven. Je zit op rails en dit monster eet alles op wat er zich voor je snuit bevindt. Als trail/enduro rijder is dit “los laten en volgen” wat tegen onze natuur, we proberen immers altijd de fiets precies te plaatsen. Maar dat is misschien ook wel de reden dat we ons op pure bikepark trails nooit echt helemaal comfortabel voelen.

Tijdens de middagpauze hadden we tijd om over een aantal zaken na te denken. Zo kun je aan onze shirt zien dat het achterste spatbord ons niet heel veel heeft beschermd tegen het opspattende slijk. De voorste spatborden die Canyon heeft gemaakt voor de RockShox Zeb en Fox 38, zijn dan weer wel heel goed. Maar dat zijn de originele ook.

De drinkbus komt totaal niet los, maakt geen lawaai en heeft naar onze mening de strap zelfs niet nodig. Deze zorgt zelfs voor een kleine belemmering om voldoende te drinken, want telkens los- en vastklikken neemt wat tijd in beslag. Persoonlijk vonden we de drinkbus ook van een iets te hard plastic, waardoor die induwen om snel veel te drinken niet zo makkelijk is. Ja, want onze armen en handen zijn moe. De stijve Torque:ON is een aanslag op je lijf als je er lang mee doorramt.

En dan als laatste .. na eerst met de Strive:ON en de Bosch Performance Line CX motor te hebben gereden. Dan voelt de Shimano EP8 motor echt wel minder krachtig en is ze niet per se zuiniger. We houden echt van de natuurlijkere ondersteuning, maar de punch van de Bosch ontbreekt om snel nog aan turbosnelheid een laatste run te gaan doen met de laatste watts energie van de batterij.

 

In de namiddag reden we verder en hadden w,e doordat de trails wat opdroogden, we het rijgedrag van de Torque:ON beter leerden kennen en we dus sneller gingen, vanzelfsprekend steeds meer plezier met de fiets. Op de gekende Crank Line van het Monte Arsenti bikepark gingen we ook even helemaal kamikaze (zie video).


Daarnaast probeerden we ook technisch te klimmen en dan merk je snel dat dit niet het sterkste punt is van de Torque:ON. Je hebt de elektrische ondersteuning, maar in tegenstelling tot bij de Strive:ON wordt je niet “als vanzelf” de helling opgeduwd. Het is ook opletten geblazen om met de pedalen niet te blijven hangen aan een obstakel op de grond.

Verdict

Hoewel de Strive:ON en de Torque:ON op de geometrietabel weinig van elkaar verschillen, blijken ze in de praktijk helemaal anders te rijden. De Torque:ON ziet er beestachtig mooi uit en is een fiets voor een niche-publiek. Het enorm stijve chassis laat je toe om uiterst precies doorheen aangelegde kombochten te knallen en de progressieve(re) veringskinematica is heel geschikt voor stevige jumps en heel hoge drops. Zorg wel voor een stevig getraind bovenlijf, want stevige actie zorgt voor een uitputtende reactie in je spieren. De lage BB zorgt altijd en overal voor veel stabiliteit. Technisch klimmen wordt hierdoor echter een uitdaging om niet overal met je pedalen te blijven hangen.
Indien jouw downhilltrails geen lift hebben, dan is dit een droom die werkelijkheid wordt. We hadden graag iets meer punch gezien in de Shimano EP8 motor en wachten nog op een biermerk dat een flesje maakt dat past in de bidonhouder van het frame, maar misschien bekijken we de fiets nog te veel vanuit het standpunt van een enduro-rijder.

Alle modellen van de Torque:ON zijn vanaf nu te bestellen op de website van Canyon.

Foto’s: © Boris Beyer/Roo Fowler/Canyon 

Presentatie & eerste test | Canyon Strive:ON en Torque:ON : zei iemand gravit-e?

&nbsp

Door Jeffry Goethals

Presentatie & eerste test | Canyon Strive:ON en Torque:ON : zei iemand gravit-e?

Presentatie & eerste test | Canyon Strive:ON en Torque:ON : zei iemand gravit-e?