Presentatie & eerste test | Canyon Strive:ON en Torque:ON : zei iemand gravit-e? - De gloednieuwe Strive:ON CFR

Door Jeffry Goethals -

  • Techniek

Presentatie & eerste test | Canyon Strive:ON en Torque:ON : zei iemand gravit-e? - De gloednieuwe Strive:ON CFR

De gloednieuwe Strive:ON CFR

Laat ons direct met de deur in huis vallen. De Strive:ON is een enduro e-bike, specifiek gebouwd voor de nieuwe UCI E-Enduro World Cup Series. Dit betekent dat die snel en wendbaar moet zijn in de afdalingen en tegelijk krachtig en precies bij het technisch klimmen. Het is immers bij EDR-E niet zo dat de wedstrijden alleen in de afdalingen worden gewonnen.

De Canyon Strive:ON is voorzien van een volledig nieuw high-end carbon frame en de ingenieurs van Canyon hebben hierbij de lat hoog gelegd voor zichzelf. Het maximaliseren van de verhouding tussen vermogen en gewicht is cruciaal in e-MTB races, dus hebben ze de lay-up van de carbonvezels bij de Strive:ON geoptimaliseerd om het gewicht te verminderen en tegelijkertijd de stijfheid op kritieke punten te verbeteren.

De geoptimaliseerde stijfheid van de achterste driehoek van de Strive:ON is meer “meegaand” om de tractie te verbeteren en de vermoeidheid van de rijder op lange en zware specials tegen te gaan.

Het Strive:ON frame weegt 3268 gram voor een maat M, inclusief alle montage onderdelen. En dat is best weinig! Bovendien maakt de geoptimaliseerde stijfheid de achterste driehoek van de Strive:ON meer “meegaand” om de tractie te verbeteren en de vermoeidheid van de rijder op lange en zware specials tegen te gaan, zonder afbreuk te doen aan het vertrouwen en de controle op hoge snelheden dankzij een stijve voorste driehoek.

De Strive:ON werd opgebouwd rond de Bosch Performance Line CX en CX Race motoren. Deze leveren tot 600 watt piekvermogen, hebben een snelle motorreactie en een stabiel aanhoudend koppel van 85Nm om zelfs de meest technische en uitdagende trail-secties door te komen. De afgelopen jaren is het zo, dat je zonder een Bosch motor moeilijk competitief kon zijn op de EDR-E wedstrijden. In vergelijking met een Shimano EP8 motor is een Bosch CX zwaarder en groter, maar de brute kracht en het koppelvermogen die ze kan ontwikkelen is uitzonderlijk hoog.

De nieuwe CX Race motor heeft dezelfde afmetingen en vorm als de standaard CX, maar is 150g lichter en verhoogt de trapondersteuning van 340 naar 400%. Er is een langere (aanpasbare) uitloopfunctie, waardoor je ook na het trappen nog ondersteuning krijgt. Jammer genoeg is de CX Race beperkt leverbaar en zal alleen te vinden zijn op de Strive:ON CFR LTD (zie foto introductie of op het einde van dit artikel).`

Er is daarnaast ook de keuze tussen 625 of 750Wh Bosch Powertube accu’s bij alle framematen, zodat alle rijders – klein of groot – kunnen kiezen tussen een lager gewicht of een grotere actieradius, afhankelijk van wat voor een dag ze voorgeschoteld zullen krijgen. Ter info: een 625Wh batterij weegt 3650g en een 750Wh komt op 4330g. Dat maakt een verschil van bijna 700g, voor 20% meer bereik. Een 750Wh batterij is eveneens fysiek groter en vereist daarbij 200 euro meer uit je portemonnee.

De accu’s worden in het frame gehouden met een door Canyon ontworpen houder die compatibel is met de Bosch-vergrendeling, waardoor ze snel en gemakkelijk kunnen worden verwisseld en tegelijkertijd stevig vastzitten. Dit systeem bespaart bovendien 300g in vergelijking met de standaard Bosch-bevestiging. Fietsen met de kleinere 625 Wh-accu worden geleverd met een afstandhouder die aan het uiteinde van de accu moet worden gemonteerd voor een goede pasvorm. Deze afstandhouder is ook beschikbaar als reserveonderdeel voor iedereen die later een extra (kleine) accu zou kopen.

Geometrie en kinematica: alles voor de wedstrijd

Iedereen die de gewone Strive kent, zal zich afvragen …  Wat is er gebeurd met de Shapeshifter technologie? Terwijl het kunnen veranderen van de geometrie en veerweg, het kenmerk is van de niet-elektrische Strive, doet de Strive:ON dat zonder. De belangrijkste reden voor het verwijderen van de Shapeshifter en de overgang naar een horizontale plaatsing van de schokdemper, was: het verlagen van het zwaartepunt en er voor te zorgen dat de kinematica optimaal bleef, desondanks de Bosch motor die behoorlijk wat ruimte in beslag neemt. Zonder deze keuze was er ook geen plaats geweest voor een bidonhouder in de voorste driehoek of voor de grotere 750Wh batterij in de kleinere framematen van de Strive:ON.

De Strive:ON behoudt het enorme afdalingsvermogen van de standaard Strive en heeft eveneens 170mm veerweg voor en 160mm achter, in combinatie met een uiterst steile zitbuishoek van 78°. Dit is dezelfde hoek die in de Pedal Mode te vinden is op een normale Strive met Shapeshifter. De balhoofdhoek zit op 63,5° – wat een halve graad scherper is dan bij de gewone Strive. Er is bewust gekozen voor een iets langere achtertrein van 445mm, om meer stabiliteit te verkrijgen, en het omhoog stuiteren van het voorwiel op steile technische klimmen te counteren.

Net zoals bij de gewone Strive is er een ruime reach, hoewel die bij de Strive:ON niet zo uitgesproken is als de Strive in Shred mode. Je zit immers best wat korter op een e-mtb. De stabiliteit komt voornamelijk uit het gewicht van de laag geplaatste motor en batterij en je hebt wat meer wendbaarheid nodig met de zwaardere fiets. Met 25mm bottom bracket offset zit de Strive:ON 7mm hoger dan de Torque:ON (lees hierover meer in het volgende deel). Dit verbetert de ruimte tussen de pedalen en de grond voor een vlottere passage doorheen rotsachtige, technische trails. Deze eigenschap voegt bovendien ook een vleugje wendbaarheid bij lage snelheid toe.

De Strive:ON is een “mullet” en is alleen verkrijgbaar met een 29″ voorwiel en een 27,5″ achterwiel. Het kleinere wiel verbetert de acceleratie en houdt de fiets snel en wendbaar op smallere ingesloten trails.

En dan … je zult het wel al gezien hebben. De Strive:ON is een “mullet” en is alleen verkrijgbaar met een 29″ voorwiel en een 27,5″ achterwiel. Het extra gewicht van de Strive:ON en het lagere zwaartepunt maken een 27,5″ wiel achteraan volgens Canyon nog belangrijker. Het kleinere wiel verbetert de acceleratie en houdt de fiets snel en wendbaar op smallere ingesloten trails.

Bij de Strive:ON maakt Canyon, net als bij tal van andere modellen in zijn collectie, gebruik van de Triple Phase vering. Zacht in het begin voor controle en tractie. Een meer ondersteunde werking in het midden van de veerweg. En uiteindelijk een progressief eind van de vering om een bottom-out te vermijden.

Om de actieradius te verbeteren, de respons op beklimmingen te verbeteren en de rijder energie te besparen op lange, zware afdalingen werd de Triple Phase vering van de Strive:ON specifiek aangepast. Het is trouwens ook mogelijk om een coil shock te monteren.

In vergelijking met de Torque:ON CF,  is de anti-squat bij het SAG-punt van de Strive:ON hoger om de trapefficiëntie te verbeteren. “Hierdoor verhoogt op dit punt ook de pedal-kickback, maar eenmaal je de veerweg induikt valt de hogere anti-squat en pedal-kickback weg. Dit helpt het comfort en de vermoeidheid van de rijder te verminderen en houdt de vering actief, waardoor de tractie, snelheid en prestaties worden gemaximaliseerd”, vertelt Canyon ons.

Het zit in … de details

Het geïntegreerde Smart System Top Tube Control Centre is ingebouwd in het frame en laat toe alle belangrijke bedieningselementen te zien en bedienen, zoals: vermogen, modusselectie en indicatie van het accuniveau. Er is ook de nieuwe Bluetooth Mini Remote naast het linkerhandvat, waarmee je draadloos de belangrijkste functies kunt bedienen zonder je handen van het stuur te halen. Samen met het geïntegreerde balhoofd begint de spaghetti aan kabels geleidelijk aan er wat mooier uit te zien, maar er is zeker nog een lange weg te gaan als je vergelijkt met hoe strak het er momenteel uitziet op race- en gravelfietsen.

Om de motorbehuizing en het kettingblad te beschermen, heeft de Strive:ON een unieke beschermplaat om uitstekende rotsen, wortels en stenen af te weren. Dankzij een kleiner contactoppervlak dan bij een vlakke plaat, zorgt het speciale ‘slede’-ontwerp ervoor dat de plaat wegglijdt wanneer hij in contact komt met de grond of een obstakel. Geïnspireerd door het ontwerp van Enduro MX skid plates. De plaat is trouwens rechtstreeks bevestigd aan de bouten van de motorsteun.

De Strive:ON werd getest volgens Canyon hun categorie 4e classificatie. De fiets ondergaat hierbij dezelfde intensieve tests als bij de normale categorie 4 (zoals de Strive), maar de belasting en stresstests worden langer en harder uitgevoerd om de extra krachten van e-MTB racen te simuleren.

Net als bij de Spectral:ON en Torque:ON CF modellen, krijgen de scharnierlagers ook de speciaal dubbel afgedichte bescherming met speciale vetvulling, waardoor de werking ervan langer soepel blijft onder alle omstandigheden.

Onderaan de bovenbuis zit een handige mount voor een toolkit of Canyon hun eigen Load Bag. De Duitsers hebben zelfs hun eigen spatbord voor de voorvork ontworpen. Die bestaat in twee versies, eentje voor de RockShox Zeb en eentje voor de Fox 38. De gepatenteerde achtervorkbeschermer met speciale ribbels beschermt de achtervork. Deze zit heel dicht tegen de ketting (zeker op de 10T) en beperkt zo het klapperend geluid van de ketting.

Tot slot is het ook zeker het vermelden waard dat, net als bij de Grand Canyon:ON, de Bosch BCM3100 ConnectModule – waardoor je smartphone kan gebruikt worden als digitale sleutel –  vooraf is geïnstalleerd bij alle Strive:ON modellen en omvat een gratis 12-maanden abonnement op de eBike Alarm functie na registratie. Het abonnement eindigt automatisch na de gratis periode van 12 maanden tenzij het wordt verlengd voor € 4,99 per maand of € 39,99 per jaar.

Modellen, prijzen en beschikbaarheid

De Canyon Strive:ON CFR LTD in de Barel Signature kleuren trekt natuurlijk de meeste aandacht. De uitrusting volgt hier de sponsors van het Collective Factory Team. Zo is de fiets voorzien van een RockShox Zeb Ultimate RC2 en RockShox Super Deluxe Ultimate. Er is de Sram Eagle AXS X01 Transmission aandrijving, Code RSC remmen en Pirelli banden. De twee andere modellen zitten met Fox veringen, Shimano aandrijving/remmen en Maxxis banden.

Met 750 Wh batterij:

  • de Strive:ON Underdog is verkrijgbaar voor € 5999,00
  • de Strive:ON CFR zit op € 7199,00
  • de Strive:ON CFR LTD komt op € 9699,000

Met 625 Wh batterij is elke fiets, zoals reeds vermeld, 200 euro goedkoper.
Alle modellen van de Strive:ON zijn vanaf nu te bestellen op de website van Canyon.

Canyon Strive:ON CFR: de eerste test

We hebben redelijk veel ervaring met het rijden van e-bikes die ruim voorzien zijn van veerweg. Zo reden we, naast stevigere trails ook al wat enduro-wedstrijden en bikeparks met een e-bike. We waren dus best benieuwd hoe deze wedstrijdfiets anders zou voelen dan bij onze vorige ervaringen. Uit gewoonte hadden we voor deze testdag een maat Medium gekozen. Bij fietsen van andere merken kunnen we zelfs soms met een Large uit de voeten en indien de M/L tussenmaat beschikbaar is dan geniet die onze voorkeur.

Het afstellen van de fiets om er mee te kunnen gaan rijden was eigenlijk niet moeilijk. We dienden enkel de sag van onze veringen zoals gewoonlijk (25% voor en 30% achter) in te stellen en ervoor te zorgen dat de rebound niet te snel stond. We vertrokken met de compressie-instellingen helemaal open en tegelijk met voor ons iets te harde banden (1.4-1.5 bar). Compressie bijdraaien en banden zachter zetten kan immers altijd!

Fabien Barel, teamrijder Alexandre Cure en de gidsen van de lokale trailbouwers (d.i The Trail Brothers) hadden in de voormiddag een leuke op-en-neer gaande singletrack voorzien om gewoon te worden aan de fiets en dit ging uitzonderlijk snel. De Strive:ON is voor een wedstrijdfiets heel toegankelijk en makkelijk te besturen. De sensaties aan de cockpit voelden onmiddellijk vertrouwd en de fiets deed alles wat we er van verwachtten.

Een eerste echte uitdaging volgde snel, toen we een heel technische klim kregen voorgeschoteld. De uiterst rechte zitbuishoek duwt je automatisch ver naar voren en zorgt dat je heel beweeglijk bent met je lichaam om zo de hindernissen aan te pakken. Het voorwiel blijft stevig op de grond kleven en het achterwiel geeft meer dan voldoende tractie. Opeens deden we dingen waar we voordien nog nooit waren in geslaagd met een e-bike.

Beetje bij beetje krijgen we het gevoel dat deze medium misschien wel wat te groot is voor onze 1m71. We voelden ons bij momenten eerder passagier dan bestuurder van de fiets.

We blaakten dus van zelfvertrouwen, maar bij de eerste echt technische afdalingen ging het niet zo vlot als gehoopt. Beetje bij beetje krijgen we het gevoel dat deze medium misschien wel wat te groot is voor onze 1m71. We voelden ons bij momenten eerder passagier dan bestuurder van de fiets. Zeker bij scherpe haarspeldbochten leek de fiets volledig zijn eigen ding te doen, terwijl wij nog ergens achteraan de fiets aan het stuur bengelden.

Tijdens de lunchpauze was Fabien Barel heel overtuigd: “Jij moet op een Small rijden, we regelen dat onmiddellijk!” Dit leert opnieuw, dat je niet zomaar je gewoonlijke maat moet nemen. Je bekijkt best grondig de geometrie-tabel na en je mag daarbij het advies van het merk zelf zeker volgen.

En ja hoor! In de namiddag waren we niet meer te houden, het logge gevoel van een te grote/zware fiets verdween en we begonnen, speels en wendbaar, creatieve lijnen op te zoeken. Zowel bergop als bergaf was de namiddag een aaneenschakeling van topmomenten op de fiets.  Deze Strive:ON is goed, heel goed! Doordat we zwarte trails aan het rijden waren, gingen we af en toe richting de limieten van de fiets … om dan vast te stellen dat die nog veel meer aankan dan wij zelf aandurven. We zijn dan ook geen competitierijders.

Verdict

De Strive:ON ziet er, zeker in de LTD Barel Signature kleuren, fantastisch mooi uit en voelt vertrouwd aan als enduro-rijder. En zeker met de juiste maat, verkrijg je in de afdalingen een relatief licht en speels gevoel. Als je doorgaat dan kun je op gekend terrein beetje bij beetje de limieten van de fiets bereiken, en tegelijk blijf je genoeg controle en kracht in je lijf houden om tijdens de run niet te verslappen en een sterke tijd neer te zetten. Het technisch klimmen gaat ook uitstekend, je zit door de uiterst steile zitbuishoek ver naar voor en door de relatief hoge BB heb je genoeg clearance om niet bij elke uitstekende wortel of rots te blijven haperen. We zijn benieuwd wat deze fiets in de wedstrijden zal verwezenlijken, want het plaatje klopt volgens helemaal met hoe de moderne specials in de UCI E-Enduro World Cup Series eruit zien. Maar ook de enduro-rijder die op zoek is naar een heel capabele fiets, met elektrische ondersteuning, zal zijn ding vinden bij de Strive:ON want ze is voor een “racemachine” heel toegankelijk – zowel qua rijgedrag als prijs – en je hoeft zeker geen toppiloot te zijn om er veel plezier aan te beleven en hard mee te kunnen knallen.

Foto’s: © Boris Beyer/Roo Fowler/Canyon

DoorJeffry Goethals

Presentatie & eerste test | Canyon Strive:ON en Torque:ON : zei iemand gravit-e? - De gloednieuwe Strive:ON CFR