Presentatie & eerste test | Cube Stereo 150 29: de enduro expert!

Door Paul Humbert -

  • Techniek

Presentatie & eerste test | Cube Stereo 150 29: de enduro expert!

De nieuwe Cube Stereo 150 29 werd eind 2017 tijdens de finale van de Enduro World Series voor het eerst gespot in de handen van Greg Callaghan. Met zijn 150 millimeter veerweg, 29″-wielen en nog een handvol moderne argumenten trok hij onze aandacht en we waren er dan ook als de kippen bij toen hij onlangs in Finale Ligure aan de pers werd voorgesteld.

De Stereo 150 29 werd ontwikkeld door en voor het Cube Action Team, het wedstrijdteam van Cube. Wapens om de chrono na te jagen tellen we reeds in overvloed bij de concurrentie, maar een grote 29″-bike die zowel geschikt is voor de deskundige handen van de toppers als voor die van de gewone stervelingen, die zijn al minder dik gezaaid! We zijn dan ook benieuwd of de nieuwe Stereo 150 29 dit wel kan waarmaken.

Als we de historiek van de Stereo bekijken, valt het op dat Cube in het verleden moeite heeft gehad om de snelle evoluties in deze discipline te volgen. De voorbije seizoenen moesten de renners van het team dan ook vaak met fietsen aan de slag die achterophinkten ten opzichte van de noden van het wedstrijdcircuit.

De renners van het Cube Action Team lieten vorig seizoen de 27,5″-bike steeds in de garage staan en opteerden liever voor de Stereo 140 met grote 29″-wielen. Nu was die fiets eerder bedoeld als een all-mountain en niet per se als een endurofiets. Hij kreeg wel de nodige upgrades om beter te matchen met de eisen van de renners, maar deze upgrades voldeden maar net om de fiets voldoende goed te maken opdat Callaghan op het hoogste niveau zou kunnen meedraaien.

Het werd dan ook tijd om het team te bewapenen met krachtiger materiaal, materiaal dat moest voldoen aan volgende eisen: snel, modern en zowel ervaren als minder ervaren bikers moesten zich thuisvoelen op hem. Het resultaat: deze Cube Stereo 150 29. Hij is volledig uit carbon, heeft een balhoofdhoek van 66 graden en de liggende achtervork is met 435 millimeter heel wat korter als op de Stereo 140. De zithoek is nu rechter zodat je meer kracht kunt zetten op de pedalen. De grotere lagers moeten dan weer zorgen voor een stijver geheel. Tot slot kregen ook de veringen een upgrade (hij werd ontworpen voor een voorvork van 160 millimeter) en werden er nog een rist moderne standaards toegevoegd.

Zo werd de fiets wat langer en de balhoofdhoek wat vlakker waardoor het zwaartepunt ietsje lager komt te liggen. De Stereo 150 29 is langer dan de Stereo 140 29, maar de achterdriehoek is wel compacter om de fiets dynamischer te maken.

Voor het frame heb je de keuze uit twee soorten carbon: C:62 (vezels die op een klassieke manier zijn aangebracht) en C:68 (meer carbonvezels en minder hars zorgen voor een lichter frame terwijl tegelijkertijd de stijfheid toeneemt).

Voor de ophanging volgt de Cube Stereo 150 29 de grote lijnen van de Stereo 140. Op papier ziet dit er vrij traditioneel uit met een veringscurve die volgens Cube progressiever zou moeten zijn. De vering werkt soepel op kleine oneffenheden, steviger in het middenbereik en biedt een uitzonderlijke bottom-out ondersteuning.

Cube kondigt aan dat de Stereo 150 optimaal is aangepast aan een 1x aandrijving, ook al blijft het mogelijk om een voorderailleur te monteren.

De nokjes voor een ISGC05-chainguide, Boost-assen en de mogelijkheid om een voorderailleur te monteren, tonen dat er zorg is besteed aan de details. Deze laatste optie kwam er op vraag van de renners van het team, want zij rijden met een Shimano-aandrijving.

Waar heel wat merken tegenwoordig opteren om een deel van de kabels opnieuw langs de buitenkant van het frame te geleiden, kiest Cube ervoor om alle kabels intern door het frame te laten lopen.

De grotere lagers zorgen voor een stijver geheel en werden mooi weggewerkt.

De compacte link en de luchtdemper zijn met elkaar verbonden door een Trunnion Mount-systeem. Cube verantwoordt de keuze voor een luchtdemper door te stellen dat deze gevoeliger reageert en betere prestaties levert wanneer je op de pedalen trapt. Uiteraard kun je ook opteren voor een veerdemper.

We tellen in het gamma drie varianten van de Cube Stereo 29. Ook de Stereo 160 27,5 blijft trouwens in de catalogus staan. De Stereo 150 C:62 Race 29 (3199 euro) en de Stereo 150 C:62 SL 29 (3499 euro) zijn beiden opgebouwd uit het goedkopere C:62 carbon, terwijl ons testmodel, de Stereo 150 C:68 TM 29 (4499 euro), geproduceerd werd uit het hoogwaardigere C:68 carbon.

Zoals wel vaker het geval is bij Cube, mogen we ook nu nog een duurder model verwachten dat dan de naam Cube Action Team Replica zal meekrijgen. Een upgrade naar een Shimano Di2 behoort ook tot de mogelijkheden.

Cube Stereo 150 C:68 TM 29: de eerste test

Cube kon geen betere locatie kiezen voor deze presentatie dan de plaats waar het prototype van de Cube Stereo 150 29 voor het eerst gespot werd, Finale Ligure dus. Ondertussen onderging de fiets nog wel een kleine metamorfose. 

Voor onze testrit nemen we plaats aan het stuur van een Cube Stereo 150 C:68 TM 29, het topmodel van het huidige gamma. Naast een legertje mecaniciens van Cube zijn er ook enkele technici van Fox aanwezig. Gelukkig maar …

De Stereo is uitgerust met een nieuwe Fox F36 Fit Grip 2-voorvork met 160 millimeter veerweg en een Fox Float X2-achterdemper. Beiden hebben een grote scala aan instellingen en Cube had dan ook het goede idee om ons eerst vijf korte afdalingen te laten rijden met alles erop en eraan. Dit gaf ons de kans om de veringen correct af te stellen.

We voelen ons al snel thuis op de Cube Stereo 150 C:68 TM 29. Met zijn langere reach is hij heel wat hedendaagser dan de vorige enduromodellen. Tijdens onze eerste afdaling hebben we moeite om voldoende grip te vinden; de grootste oorzaak daarvan is de voorvork die nog niet reageert zoals we het graag hebben. Een bezoekje aan de stand en de technici van Fox later, heeft mijn voorvork iets meer rebound demping gekregen en ben ik klaar voor een tweede run.

Die tweede run verloopt al vlotter en na twee uur testen heb ik het juiste compromis eindelijk beet. Run na run zag ik het rijgedrag van mijn Stereo veranderen. Ruig terrein verorbert hij nu met sprekend gemak en eens het terrein wat makkelijker wordt, reageren de veringen soepel. Hierdoor is de Stereo 150 29 heel precies te besturen. Hij voelt ook lichter aan als de net geen 14 kilogram die hij op de weegschaal legt.

Tijd nu om ons op enkele langere afdalingen te storten met een zachtere hellingsgraad en wat minder gesteente. Ook hier blijkt weer dat Cube er met de Stereo 150 in geslaagd is om de biker veel vertrouwen te geven op ruig terrein, zonder dat de fiets te vermoeiend wordt eens je wat meer op de pedalen moet trappen. Dat laatste was een klein punt van kritiek dat we eerder wel hadden bij de Trek Slash 29. Die Slash 29 is een geweldige machine zolang de hellingsgraad voldoende groot is en je snelheid kan maken, maar eens het terrein wat vlakker werd hadden we zelf wat meer moeite met de Slash (www.vojomag.nl/test-trek-slash-9-9-rsl-een-enduromonster-voor-deskundige-handen)

Verdict

De Cube Stereo 150 C:68 TM 29 geeft veel vertrouwen wanneer het steil bergaf gaat, of je nu voldoende ervaring hebt of niet, al mag je ook niet te overmoedig worden. Je dient je snelheid dan ook wat in het oog te houden, want hij is in staat om (zeer) snel te gaan. Bij het trappen op de pedalen zitten we goed rechtop en lijkt de fiets ons zeer comfortabel, al moeten we er hier eerlijkheidshalve ook bij vertellen dat we het merendeel van de beklimmingen in Finale Ligure achteraan in de wagen hebben afgelegd. Bij het relanceren reageert hij zeer levendig. De nieuwe Cube Stereo 150 29 lijkt op het eerste zicht zijn ambities waar te maken, een duurtest zal in de toekomst moeten uitwijzen of onze eerste bevindingen correct zijn.

Meer info op www.cube.eu/nl/2018/bikes/mountainbike/fullsuspension/stereo

DoorPaul Humbert