Presentatie en eerste test | Specialized Epic en Epic Evo 2021: nietsontziend racen of puur genieten - Specialized Epic Evo: trailbike met racebloed

Door Jurgen Groenwals -

  • Techniek

Presentatie en eerste test | Specialized Epic en Epic Evo 2021: nietsontziend racen of puur genieten - Specialized Epic Evo: trailbike met racebloed

Specialized Epic Evo: trailbike met racebloed

Het ontstaan van de Specialized Epic Evo is eigenlijk behoorlijk eenvoudig. Bij de introductie van de vorige generatie van de Epic was iedereen zodanig onder de indruk van de capaciteiten, dat de roep om 120 millimeter veerweg en een dropper post zo luid was dat die ook Specialized ter ore kwam. En waar de eerste generatie van de Epic Evo simpelweg voortborduurde op het bestaande Epic-platform, is Specialized deze keer een stapje verder gegaan. Nieuw frame, aangepaste geometrie, andere ophanging … de Epic Evo is volwassen geworden. In het kort: de Epic Evo doet het met 120 millimeter veerweg vooraan en 110 millimeter achteraan, heeft een dropper post en richt zich helemaal tot genieten op de trails. Al kan je er ook loeihard mee vlammen.

Frame

De voorste driehoek van de Epic Evo is identiek aan de gewone Epic. Dus daar hoeven we niet bijzonder lang bij stil te staan. Net als bij de gewone Epic ging de focus deze keer naar de achterkant van de fiets. Het Evo-frame is ook niet bepaald obese te noemen, 1757 gram is een behoorlijk fraaie waarde. Inderdaad, het Evo-frame is lichter dan het XC-frame. Je staat er misschien niet bij stil, maar de Brain-technologie komt natuurlijk met een bepaald gewicht. Het S-Works Evo-frame wordt aangekondigd met een gewicht van amper 1659 gram, demper inbegrepen.

Daarnaast werd de veerweg vergroot tot 110 millimeter en werden ook weer alle details onder handen genomen om gewicht te besparen. Dat maakt dat het nieuwe frame maar liefst 320 gram lichter is dan de vorige versie.

Om trails te rijden, heb je niet meteen nood aan een enorm voorblad. Met maximaal 36 tanden moet dit wel volstaan.

Net als bij de ‘gewone’ Epic is ook op deze Evo de interne kabelgeleiding bijzonder fraai afgewerkt en voorzien op alle mogelijke configuraties.

Geometrie

De voornaamste aanpassing op de Epic Evo vinden we terug bij de geometrie. Dat hoeft niet te verwonderen, de eerste Evo was immers een gewone Epic met wat meer veerweg. 

Nieuw voor de Evo is de flip chip waarmee je zowel de balhoofdhoek als de hoogte van het bottom bracket kan aanpassen. De balhoofdhoek op de Evo is met 66,5 graden nog een graad vlakker dan op de gewone Epic. Draai je de flip chip, dan kom je op 67 graden te zitten en gaat je bottom bracket met 6 millimeter omhoog. Met 74,5 graden is de zitbuishoek een graad minder steil dan de gewone Epic.

Chainstays en wielbasis zijn minimaal langer dan de gewone Epic. De reach werd dan weer korter. Bestudeer de geometrietabellen en het zal je opvallen dat de waarden van de Epic Evo veel nauwer aanleunen bij pure trailbikes, genre Trek Fuel EX. Met dat verschil dat de Epic Evo meer crosscountry-racegenen in zich draagt dan de pure trailbikes dat doen.

De Epic Evo is een beetje een hybride tussen een pure XC-fiets met flip chip adjustability om er een heerlijk performante trailbike van te maken. 

Ophanging

De Epic Evo heeft geen Brain-technologie. Zo, dat is dan misschien wel de meest opvallende wijziging. Of je een Epic zonder Brain nog wel als Epic kunt bestempelen, laten we graag even in het midden. Het idee hierachter is dat de Evo zich meer als trailbike dan als xc-racer profileert. Onderzoek bij de huidige Evo-rijders leerde dat die zowat allemaal de Brain Fade in de meest zachte stand hadden staan. Wat was dan nog het nut om het Brain-systeem toe te voegen wanneer het toch niet of amper gebruikt wordt? Kortom, de lockouts (zowel van de vork als van de demper) op de Epic Evo zal je manueel moeten bedienen. 

Demping gebeurt dus door een RockShox Sid-demper, voorzien van de aan Specialized eigen Rx XC Tune. De demper heeft twee standen: open en gesloten. De rebound kan ingesteld worden, al is het knopje om dat te doen wel behoorlijk klein, goed weggeborgen en heb je er een inbussleuteltje voor nodig. Een remote lockout is mogelijk maar wordt niet standaard geïnstalleerd. 

Specialized werkte voornamelijk aan het tunen van de demper die nu beter reageert op kleine oneffenheden en meer ondersteuning geeft aan middelgrote schokken. In het Rx Tune-programma zijn er drie verschillende opties waarmee je de veerweg meer progressief of lineair maakt. De link werd aangepast en zorgt mede voor een erg lineair verloop van de veerweg. De kinematica werd herzien om gevoeliger te zijn aan het begin van de veerweg en neutraal te blijven onder invloed van pedaalbewegingen. 

Kijken we naar de voorkant, dan merken we daar net als op de Epic een RockShox Sid-vork. De 120 millimeter van deze erg stijve Sid-vork met 35 millimeter dikke vorkpoten zorgen voor een erg actieve demping. Ook hier zal je echter de lockout manueel moeten bedienen. De kinematica werd verder zo aangepast dat het de krachtoverbrenging nauwelijks beïnvloedt. 

Versies, modellen en prijzen

Ook hier wordt de top van het gamma verzameld onder de S-Works noemer. De S-Works Epic Evo doet het met niets minder dan toponderdelen: RockShox Sid Luxe Ultimate-demper en -vork, alle mogelijke onderdelen in S-Works carbon, een Sram XX1 Eagle AXS-groep inclusief AXS-dropper post en Sram G2-remmen met vier zuigers. De nieuwe Roval Control SL-wielen maken het plaatje helemaal compleet. Dat daar een stevige prijs van 11599 euro bijhoort, wekt dan ook geen verwondering. Ook in de Evo-versie is er voor 3999 euro een afzonderlijk S-Works frame verkrijgbaar.

De Epic Evo Expert heeft een iets minder duur frame, vork en demper. Verder merken we meer aluminium onderdelen, Sram G2-remmen, een Sram XO Eagle-groep en Roval Control Carbon-wielen. 6499 euro en hij is de jouwe.

De Evo Comp krijgt een RockShox Deluxe Select-demper en Sid Select-vork en de Shimano SLX-groep. Wielen zijn samengesteld uit aluminium Specialized-velgen en Shimano-naven. 4499 euro en je mag hem zo meenemen.

Specialized Epic Expert Evo

Net als bij de Specialized Epic Expert hebben we ook bij deze Evo-variant amper tot geen opmerkingen bij het onderdelenlijstje.

De Sram G2 RS-remmen met vier zuigers geven verbluffend veel remkracht die daarbovenop nog eens erg nauwkeurig te doseren is.

Sram XO1 Eagle presteert ook op de Epic Expert Evo voortreffelijk. Schakelen gaat snel en nauwkeurig.

De Evo-modellen zijn gericht op iets ruiger terrein. Dat betekent dat ook de banden daar gereed voor moeten zijn. Met de Ground Control, eveneens voorzien van de Gripton-compound, komt Specialized helemaal aan die eis tegemoet.

Wat we soms wel missen op de Epic, zit standaard op de Epic Evo: een dropper post. Deze X-Fusion Manic heeft 125 millimeter travel in dit medium frame. Onze Epic Expert Evo hangt 11,08 kilogram aan de haak, dat is een heel erg mooi gewicht voor een 120 millimeter trailbike.

Specialized Epic Expert Evo: de eerste test

Ook de test van de Specialized Epic Expert Evo verloopt in dezelfde twee delen. Eentje op de route van Montferland en vervolgens op onze eigen Luikse trails. In alle eerlijkheid, ook al is de route van Montferland best technisch en liggen er een paar aardige stroken, de Epic Expert Evo schittert pas wanneer het terrein een stuk ruiger en brutaler wordt.

Boomwortels, rotsblokken, scherpe stenen, pittige singletrails, … dat is het geliefkoosd terrein voor de Epic Expert Evo. De Epic Evo knaagt wat mij betreft aan de poten van de troon van de Stumpjumper ST. Akkoord, laatstgenoemde heeft nog net wat meer veerweg, maar de Epic Evo zou zich wel eens snel kunnen ontpoppen tot een soort alleskunner. Trails in binnen- en buitenland, toertochtje, nietsontziend loeihard knallen, … de Epic Evo staat steeds paraat.

De vering reageert erg actief en het verloop van de veerweg is erg lineair. Maar … je moet er dan wel aan denken om zelf met de lockout te gaan spelen. Geen Brain, weet je wel! De Epic Evo is een erg goed uitgebalanceerde fiets die een boterzacht rijgedrag koppelt aan tonnen vertrouwen in de meest technische en pittige afdalingen. Een goed onderlegd technisch rijder zal zeker en vast zijn voordeel doen aan boord van de Epic Evo. Comfort op overschot, eender waar je onderweg bent. De dropper post gaat met een duw op de hendel naar beneden en vervolgens maakt het niet zo heel veel meer uit wat er aan terrein op jou ligt te wachten.

Draai je vork en demper op slot, dan word je getrakteerd op een bike waarmee het prima klimmen en sprinten is. Het ‘snappy’-gevoel van de Epic (die versnelt als een hardtail) krijg je niet op deze Evo, maar vergis je niet, ook dit is een fiets waarmee je heus flink vaart kan maken. En hoe ruiger het terrein, hoe speelser en veelzijdiger de Epic Expert Evo wordt. 

Je lijn houden aan hoge snelheid door snelle bochten is voorwaar een pretje. De Evo daagt je keer op keer uit nog harder te gaan. Die stijve achterkant en het gevoel aan de voorkant laten wel wat snelheid toe. Maar ook in krappe bochten of bij een snelle opeenvolging van links-rechtscombinaties scoort de Epic Expert Evo voortreffelijk.

Doe daar nog eens een hoge mate van comfort en een relaxte zithouding bij en je begrijpt dat je een bike krijgt waarmee je moeiteloos van zonsopgang tot zonsondergang voluit van alle mogelijke trails kan genieten.

Maar … waar we bij het rijden met de Epic echt de woorden verbluffend en fenomenaal in de mond namen, zijn we minder onder de indruk van de Epic Evo. Begrijp ons niet verkeerd: het is en blijft een erg veelzijdige en comfortabele trailbike waarmee je ook nog eens – indien gewenst – loeihard kan vlammen, maar ons hart veroveren zoals de Epic, nee, dat doet hij net niet. Misschien toch maar een Brain installeren?

Verdict: Specialized Epic Expert Evo

De Epic Expert Evo zou zich op erg korte termijn wel eens kunnen ontpoppen tot de nieuwe alleskunner van Specialized. Het is een erg veelzijdige fiets waarmee je zowel pittige trails als lange-afstandsraces als de plaatselijke toertocht met een dikke, vette glimlach tot een goed einde brengt. De fiets is bijzonder lichtvoetig en houdt van een speelse en ludieke rijstijl. Wordt het echt technisch, dan word je – mede dankzij de trailgerichte geometrie – gezegend met een uitstekend rijgevoel en tonnen vertrouwen. Annika Langvad krijgt het slotwoord. We vragen haar of ze op sommige parkoersen de Epic Evo zou inzetten in plaats van de gewone. Na even twijfelen, neemt de racer in haar over. De nieuwe Epic is wat haar betreft zo goed, zo veelzijdig dat ze eerder met bandendruk en tuning van vork en demper aan de slag gaat dan te kiezen voor de Evo.

Specialized Expert Evo

6499,00 euro

11,08 kg(zonder pedalen)

  • Veelzijdige crosscountry/trailbike
  • Prima geometrie geeft tonnen vertrouwen
  • Toch missen we de Brain op deze Epic.
  • Rebound moeilijk bereikbaar en in te stellen.

Évaluation des testeurs

  • Best getest
  • Hartendief
  • Prijs-kwaliteit

Meer info via www.specialized.com

[summary

DoorJurgen Groenwals

Presentatie en eerste test | Specialized Epic en Epic Evo 2021: nietsontziend racen of puur genieten - Specialized Epic Evo: trailbike met racebloed